فواید آوکادو برای سلامتی

فواید آوکادو برای سلامتی

این یک باور غلط رایج است که آوکادو به خاطر محتویات چربی و کالری بالای خود برای بدن مضر است. در این مقاله به بحث درباره‌ی فواید آوکادو برای سلامتی پرداخته شده است.
آوکادو میوه‌ای گلابی شکل است. درخت آوکادو بومی امریکای مرکزی و جنوبی است. این باور وجود دارد که پرورش آوکادو به 8000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. آوکادو به تدریج به نواحی استوایی دیگر جهان راه پیدا کرده است. اکنون، مکزیک بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی آوکادو در دنیاست و به دنبال آن ایالات متحده ، برزیل و کلمبیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. مشهورترین گونه‌ی آوکادو Hass نام دارد که دارای پوستی قهوه‌ای متمایل به سیاه است. گونه‌ی مشهور دیگر آوکادو Fuerte نام دارد که دارای پوستی نرم و سبز رنگ است و از گونه‌ی قبلی بزرگتر است. قسمت قابل مصرف آوکادو گوشت آن است که رنگی متمایل به زرد – سبز و طعمی همانند آجیل دارد.

فواید آوکادو برای سلامتی
آوکادو سرشار از انواع مختلف مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین B6 ، ویتامین K ، فولات ، مس ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است. آوکادو همچنین منبع خوبی از فیبر به شمار می‌رود. آوکادو بر خلاف میوه‌های دیگر دارای چربی بالایی است که حدوداً 70 الی 80 درصد کالری از طریق چربی تولید می‌شود. یک عدد اوکادو متوسط دارای حدوداً 30 گرم چربی است. 20 گرم از این 30 گرم چربی از نوع غیر اشباع بوده و برای سلامتی مفید است.

• اگر چه افراد بسیاری در مورد مصرف آوکادو به خاطر محتویات چربی آن تردید دارند ولی پژوهشگران اظهار می‌کنند که چربی‌های غیر اشباع موجود در این میوه خصوصاً اسید اولئیک می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند. گفته می‌شود آوکادو علاوه بر کلسترول، تری گلسیرید خون را نیز کاهش می‌دهد.
• آوکادو سرشار از ماده‌ی معدنی پتاسیم است. پتاسیم فشار خون را تنظیم می‌کند. این می‌تواند به اثبات این قضیه که آوکادو خطر ابتلا به بیماری‌های گردش خون مانند بیماری‌های قلبی ، سکته و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد کمک کند.
• آوکادو حاوی مقدار قابل توجهی فولات است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد. آوکادو به خاطر دارا بودن مقادیر بالایی فولات برای زنان باردار نیز مفید است زیرا، فولات می‌تواند از ایجاد نقص‌های مادرزادی جلوگیری کند.
• مطابق پژوهش‌هایی که اخیراً انجام شده‌اند، اسید اولئیک موجود در آوکادو می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات را کاهش دهد. گفته می‌شود که مواد مغذی دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مسئول این فعالیت هستند. این مواد مغذی علاوه بر جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های سالم، به از بین بردن سلول‌های سرطانی نیز کمک می‌کنند.
• آوکادو برای جذب کاروتنوئیدها در بدن مفید است. کاروتنوئیدها برای جذب به چربی نیاز دارند. آوکادو حاوی چربی‌های غیر اشباع است که به جذب آسان کاروتنوئیدها کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که کاروتنوئیدها در افرادی که آوکادو مصرف می‌کنند بهتر جذب می‌شوند.
• آوکادو حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای لوتئین است. لوتئین برای جلوگیری از ایجاد مشکلات چشمی ، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مفید است. همچنین گفته می‌شود لوتئین نقش حیاتی در جلوگیری از ایجاد بیماری‌های قلبی ایفا می‌کند.
• آوکادو حاوی آنتی اکسیدان گلوتاتیون است که از پیری جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در کنار ویتامین E، وجود گلوتاتیون در این میوه به چربی‌سوزی بهتر کمک می‌کند.
• همانطور که قبلاً اشاره شد آوکادو دارای خواص ضد التهابی است. این می‌تواند به جلوگیری از ایجاد بیماری‌های التهابی مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک کند. همچنین گفته می‌شود مصرف آوکادو برای بوی بدن دهان نیز مفید است.
• آوکادو همچنین ممکن است به حفظ سطح قند خون کمک کند. آوکادو به خاطر مقادیر بالای فیبر محلول خود باعث بهبود شرایط افرادی می‌شود که بدن آن‌ها در مقابل انسولین از خود مقاومت نشان می‌دهد.
علاوه بر آنچه که در بالا گفته شد، آوکادو موارد استفاده‌ی دیگری نیز دارد. از روغن آوکادو در انواع محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. از روغن آوکادو برای درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس نیز استفاده می‌شود. آوکادو سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و مصرف آن برای رشد و نمو کودک مفید است. از آوکادو در رژیم‌های غذایی لاغری نیز استفاده می‌شود زیرا، چربی‌های غیر اشباع موجود در این میوه باعث افزایش متابولیسم و در نتیجه چربی‌سوزی می‌شوند. گفته می‌شود آوکادو تأثیر تسکین دهنده‌ای بر روی غشای ملتهب شده‌ی معده و روده‌ی کوچک دارد.

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید