لیمو شیرین

لیمو شیرین

سدی در برابر سرماخوردگی
استفاده زیاد از مایعات به ویژه لیموشیرین به علت داشتن ویتامین A و C از تهاجم میکروب‌ها و بیماری‌ها به بدن پیشگیری می‌کند.
در زمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا که با تب همراه است، یکی از بهترین مواد غذایی که قادر به کنترل تب و مقابله با بیماری است، لیموشیرین محسوب می‌شود.
این میوه با دارا بودن درصد بالایی ویتامین C، اسیدسیتریک و املاح فسفر، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سدیم از عوامل ضدعفونی کننده به شمار می‌آید و به طور طبیعی از تخمیر در معده جلوگیری می‌کند.
لیموشیرین باعث حفظ کلسیم بدن می‌شود و از سویی درمان مناسبی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان به شمار می‌آید.
در طب سنتی از لیموترش به عنوان میوه‌ای خنک کننده یاد می‌کنند که برای رفع التهاب و عطش بیماران تب‌دار توصیه می‌شود.
از آنجایی که حجم زیادی از لیموشیرین را آب تشکیل می‌دهد به همین دلیل دارای خواص ادرار آور است و همین طور از دسته میوه‌های ملین به شمار می‌آید.
این میوه غنی از عناصر قلیایی است. بنابراین به خنثی کردن اثر اسیدی مواد غذایی کنسروی و مواد غذایی پخته شده در ماکروفر کمک می‌کند و مصرف روزانه یک لیموشیرین مقدار نیاز بدن به ویتامین C را به میزان زیادی تأمین می‌کند.
همچنین مرکبات از جمله لیموشیرین در برطرف کردن سرگیجه اثرات مثبتی دارند. این میوه با دارا بودن ویتامین C و اسیدسیتریک از بروز خشکی پوست پیشگیری می‌کند و در ساخت پروتئین‌های پوست (کلاژن والاستین) که به حفظ آب بافت‌ها کمک می‌کنند، نقش دارد.
نوشیدن یک لیوان آب لیموشیرین در فصل سرما بسیار مناسب است و با افزایش جذب آهن و ویتامین E، علاوه بر حفظ شادابی پوست به حفظ سلامت کلی بدن نیز بسیار کمک می‌کند.
لیموشیرین سرشار از بیوفلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های مناسبی است که بدن را در برابر حمله رادیکال‌های آزاد، حفظ می‌کنند و همین دلایل کمک می‌کند تا بر ضدسرطان‌هایی از جمله سرطان ریه اثرات بسیار مثبتی داشته باشد.
همچنین مصرف آن به افراد سیگاری توصیه می‌شود چرا که سیگاری‌هایی که ویتامین C دریافت کردند، میزان ویتامین E در پلاسمای آن‌ها مانند غیر سیگاری‌ها بود، اما آنهایی که ویتامین C کافی دریافت نکرده بودند، آلفا توکوفرول (ویتامین E) آن‌ها 25 درصد سریع‌تر از غیر سیگاری‌ها از دست رفت.
آب لیموشیرین دوام چندانی ندارد و معمولاً پس از برش در مدت کوتاهی تلخ می‌شود. با مخلوط کردن دو برابر آب لیموشیرین و یک برابر آب لیموترش این نقص بر طرف شده و نوشابه‌ای گوارا و مفید به دست می‌آید که برای معالجه امراض عفونی بسیار نافع است. همچنین این نوشیدنی ترشی چندانی ندارد و برای معده و روده‌هایی که زخم دارند، مشکلی ایجاد نمی‌کند. در برخی موارد مقداری از آن را در چای می‌ریزند که طعم مطبوعی به دست می‌دهد.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید