سیب

سیب

دکتر را از خود دور کنید!
سیب میوه‌ای بهشتی و سرشار از مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین C ,B ,A, پتاسیم، فسفر، سدیم، کلسیم، سولفور، آهن، کلورین و سلیکن است.
این میوه دارویی برای پیشگیری از بیش‌تر امراض شناخته شده است و ضرب‌المثلی انگلیسی وجود دارد که می‌گوید: روزی یک سیب میل کنید و دکتر را از خود دور کنید.
سیب همچنین در از بین بردن عفونت‌ها بسیار نافع است و در واقع حاوی نوعی پنی‌سیلین طبیعی بوده و در درمان بیماری‌های نظیر سرماخوردگی اثرات مناسبی دارد.
این میوه حاوی درصد بالایی فیبر است، از این‌رو برای درمان یبوست مفید است. نکته جالب این که از سیب برای برطرف کردن اسهال نیز استفاده می‌شود. در واقع برای درمان اسهال، سیب را رنده کرده و چند ساعت می‌گذارند تا رنگش تغییر کند و تیره شود، یعنی پکتین موجود در آن اکسید شود و بعد آن را می‌خورند. در مواردی که هم برای رفع یبوست یک سیب را تنوری کرده و یا در فر می‌گذارند و شب و صبح می‌خورند.
سیب و آب سیب علاوه بر خاصیت حیاتی، تب بر نیز هست و برای بهبود گلودرد و درد سینه بسیار مؤثر است.
این میوه به دلیل خاصیتی که در دفع اسیداوریک دارد برای درمان روماتیسم و نقرس مفید است و درد مفاصل را برطرف می‌کند.
سیب به دلیل دارا بودن میزان بالای فیبر و آب، ماده غذایی بسیار مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت است، از این رو در مبتلایان به مرض قند به عنوان میان وعده بسیار توصیه می‌شود.
در تحقیقات اخیر دانشمندان مشخص شده است که خوردن روزانه 2 تا 3 عدد سیب خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. سیب با دارا بودن پتاسیم موجب کاهش فشار خون شده و با تعدیل چربی‌های خون از جمله کلسترول، تری‌گلیسیرید و LDL به سلامت عروق کمک می‌کند و قادر به کاهش 14 درصدی خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگ‌هاست.
از قدیم نیز سیب را میوه مناسبی برای سلامتی دندان‌ها می‌دانستند و حتی در گذشته به جای مسواک‌زدن، خوردن یک عدد سیب را توصیه می‌کردند. سیب همچنین با دارا بودن اسیدهای فرار که بوی خوشی تولید می‌کنند قادر به ایجاد بوی خوش در دهان است و در مواردی که دهان بو می‌دهد، مصرف آن توصیه می‌شود.
خوردن سیب با پوست برای کبد مفید است، چنان چه ذکر می‌کنند پوست سیب دارای ویتامین‌های زیادی است و پنج برابر خود سیب ویتامین دارد.
آب سیب دارای اثرات نیرودهنده اعصاب و ماهیچه‌ها است و چون مدر و رفع کننده مواد سمی بدن است، برای مبتلایان به روماتیسم و نقرس مفید است و در بسیاری از موارد به عنوان نوشیدنی نشاط‌بخش از آن استفاده می‌شود.
سیب مقوی مغز است، به همین جهت برای اشخاصی که کارهای فکری می‌کنند فوق‌العاده نافع است و به دلیل خاصیت آرام‌بخشی که دارد، خوردن سیب قبل از خواب، کمک مؤثری در راحت‌تر خوابیدن است. در بعضی نسخ به افراد عصبی مصرف روزانه یک لیوان آب سیب به همراه کمی گلاب، توصیه شده است.
به عقیده کارشناسان مهم‌ترین توصیه برای پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان لوزالمعده این است که به میزان زیادی میوه مصرف شود. برای مثال در یک تحقیق سوئدی نشان داده شده است که خوردن سیب دو بار در روز خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را 50 تا 65 درصد کم‌تر می‌کند.
همچنین تحقیقی نشان می‌دهد که اگر روزی یک عدد آسپرین خورده شود، خطر سرطان کولون به میزان محسوسی کاهش می‌یابد در این مورد برخی مواد غذایی و گیاهانی وجود دارند که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای املاح سالیسیلات هستند و از آن دسته می‌توان به سیب اشاره کرد.
همچنین سیب حاوی پکتین است و پکتین موجود در این میوه و برخی دیگر از میوه و سبزی‌ها می‌تواند برای مبارزه با سرطان کولون استفاده شود.
پکتین طبق نظر دکتر آیوان کامرون – استاد بیولوژی در مرکز علوم سلامتی دانشگاه تگزاس در سان آنتونیو- برای مقابله با سرطان کولون بسیار مفید و مؤثر است.
سیب دارای عنصر بورون نیز هست، که به مقدار فوق‌العاده جزیی در بدن وجود دارد و ممکن است نقش قابل ملاحظه‌ای بر ضد پوکی استخوان داشته باشد.
طبق نظر دکتر فورت نیلسن از مرکز تحقیقات تغذیه انسانی در وزارت کشاورزی آمریکا در داکوتای شمالی، بدون وجود مقدار کافی بورون، بدن انسان نمی‌تواند کلسیم لازم را داشته باشد. او معتقد است که ظاهراً بورون از طریق افزایش هورمون‌ها در خون اثر کرده و باعث افزایش فعال‌ترین نوع استروژن (استرادیول B17) تا دو برابر می‌شود و همچنین مقدار هورمون تستوسترون که تأمین کننده استرادیون است را نیز بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.
نقش مفید دیگری که سیب از طریق دارا بودن عنصر بورون برای بدن ا یفا می‌کند، این است که ممکن است تولید استروژن و به طور کلی تولید هورمون‌های استرویید را در خون در دروان یائسگی به مقدار چشمگیری در حد درمان با هورمون استروژن افزایش دهد که مصرف 3-2 عدد سیب در روز قادر به ایجاد چنین اثری است.
از سوی دیگر و به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های مفید در سیب، مصرف روزانه یک عدد سیب به افراد سیگاری توصیه می‌شود که از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و باعث حفظ بدن در مقابل سرطان ریه می‌شود.
در مواردی سیب را منجمد می‌کنند که البته از خواص مفید آن کاسته می‌شود. انجماد سیب به شکل زیر صورت می‌گیرد: ابتدا سیب‌ها را پوست کنده، تخم‌ آن‌ها را بگیرید و سپس برش داده و در محلول ضد تیرگی (یا محلولی که حاوی یک قاشق چایخوری آب لیموست) قرار دهید، پس از خارج کردن از محلول آن را بشویید. در صورت دلخواه می‌توانید به ازای هر کیلو سیب، مقدار یک دوم فنجان شکر بر روی آن پاشیده و سپس بسته‌بندی کرده و در فریزر قرار دهید.
البته مصرف سیب خام با پوست به کسانی که از مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و اثنی عشر رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید