آیا پنیر فتا سالم است؟

آیا پنیر فتا سالم است؟

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون

بسیاری از مردم عاشق پنیر فتا هستند اما این سوال که “آیا پنیر فتا سالم است” سوال رایجی است که توسط خیلی‌ها پرسیده می‌شود. در این مقاله ما می‌خواهیم به شما اطلاعاتی در مورد برخی واقعیت‌های غذایی پنیر فتا بدهیم تا شما مزایا و معایب مصرف این پنیر را بدانید.
پنیر یکی از محبوب‌ترین محصولات لبنی در کل دنیا است. انواع زیادی پنیر وجود دارند و پنیر فتا یکی از آنها است. به طور سنتی در یونان یافت می‌شود و پنیر فتا تقریباً در میان مردم زیادی محبوب است. معمولاً پنیر فتا از شیر گوسفند و یا ترکیبی از شیر گوسفند و بز درست می‌شود. اما جاهای متعددی وجود دارند که در آنها پنیر فتا به خوبی از شیر گاو نیز درست می‌شود. پنیر فتا ساختار لایه لایه دارد و می‌تواند در سالادها و شیرینی‌ها به کار رود. اضافه کردن پنیر فتا به سالادها باعث می‌شود که طعم منحصر به فردی به آنها بدهد. اما آیا پنیر فتا سالم است؟ منافع متعددی همانند مضرات مصرف پنیر فتا وجود دارند؛ که در زیر برای شما آورده شده است.

مقدار کالری :
مقدار کالری که پنیر فتا دارد خیلی زیاد است. مطالعات نشان داده است که یک فنجان پنیر فتا تقریباً شامل 400 کالری است. علاوه بر این مقدار چربی اشباع شده در پنیر فتا خیلی بالا است. پس آیا پنیر فتا چاق می‌کند؟ اگر مقداری را که مصرف می‌کنید کنترل کنید، نه چاق نمی‌کند. اگر چه این نوع پنیر کالری بالایی دارد اما این به این معنی نیست که پنیر فتا سالم نیست. نسبت به انواع دیگر پنیرها مثل پنیر چدار، مقدار چربی که در پنیر فتا وجود دارد نسبتاً کم است. به علاوه برخی انواع کم چرب پنیر فتا در بازار نیز موجود است که اگر کسی بخواهد مقدار چربی را که مصرف می‌کند کاهش دهد می‌تواند از آنها استفاده کند.

واقعیت‌های غذایی :
منافع سالم متعددی در پنیر فتا وجود دارد. پنیر فتا غنی از کلسیم است و مصرف یک فنجان پنیر فتا سه چهارم کلسیمی را که روزانه برای بدن لازم است، تأمین می‌کند. کلسیم برای رشد استخوان‌ها لازم است در نتیجه مصرف پنیر فتا استخوان‌ها را تقویت می‌کند. به علاوه، آن شامل مقدار زیادی ریبوفلاوین، فسفر و ویتامین ب12 است.
ریبوفلاوین برای بدن مورد نیاز است چون به سوخت و ساز چربی‌ها، کربو هیدرات‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کند. فسفر برای شکل گیری استخوان‌ها و دندان‌ها مورد نیاز است. بدون شک، کلسیم یک جزء تشکیل دهنده‌ی مهم برای شکل گیری دندان و استخوان است، اما کلسیم به تنهایی قادر به ساختن استخوان‌های محکم نیست، به همین دلیل فسفر نیز یک ماده‌ی معدنی مهم است. ویتامین ب12 نیز برای بدن لازم است تا سلامتی سلولهای قرمز خون را حفظ کند و از بیماریهای قلبی جلوگیری کند. به علاوه، آن به کار کردن موثر سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

 

ماده غذایی

مقدار (در میلی گرم)

کلسیم

140

آهن

0.18

منیزیم

5

فسفر

96

پتاسیم

18

سدیم

316

ریبوفلاوین

0.239

تیامین

0.044

نیاسین

0.281

اسید پانتوتنیک

0.274

ویتامین ب6

0.120

ویتامین آ

120

اسیدهای چرب، کاملاً اشباع شده

4.237

آب

15.65

انرژی

75

پروتئین

4.03

کل چربی

6.03

این جدول که در بالا ذکر شد از پایگاه ملی مواد غذایی USDA برای مرجعی استاندارد گرفته شده است.

پنیر فتا و بارداری :
پنیر فتا یک انتخاب سالم برای زنان باردار است ولی باید حتماً باید پاستوریزه باشد. چون پنیر نرم و غیر پاستوریزه فتا نیز موجود است در نتیجه مهم است که زنان باردار از چنین پنیرهایی اجتناب کنند. چون پنیر غیر پاستوریزه فتا ممکن است شامل باکتریی به نام لیستریا باشد که منجر به ظهور آنفولانزای خفیف شود. اگر چه ممکن است این آنفولانزا خیلی برای مادر مضر نباشد اما ممکن است برای بچه خطرناک باشد. مطالعات نشان می‌دهد که اگر باکتری لیستریا منجر به هر گونه عفونتی شود، احتمال تولد زودرس و یا حتی سقط جنین نیز وجود دارد. بنابراین فقط باید پنیر پاستوریزه فتا در طول دوران بارداری مصرف شود. در نتیجه مهم است که قبل از اینکه پنیر فتا را بخرید، برچسب آن را کنترل کنید و ببینید که آیا کلمه‌ی پاستوریزه بر روی آن درج شده است.
بنابراین پاسخ به این پرسش که آیا پنیر فتا برای شما خوب است یا نه، بله و خیر است. خوردن پنیر فتا توصیه شده است اما تنها به مقدار کم. آن را خیلی زیاد نخورید چون ممکن است مضر باشد. اگر شکی دارید، همیشه بهتر است که با یک متخصص تغذیه یا رژیم غذایی مشورت کنید چون آنها می‌توانند در مورد این که چقدر باید پنیر فتا مصرف کنید و یا این که چگونه آن می‌تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد شما را بهتر راهنمایی کنند.
تذکر: این مقاله صرفاً جنبه‌ی اطلاعاتی دارد و به هیچ عنوان نباید با توصیه‌های متخصصان در این امر جایگزین شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید