نماز شب، مرکب صعود انسان به سوی کمال است

نماز شب، مرکب صعود انسان به سوی کمال است

آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی هشتم آذر در ادامه جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: سوره الرحمان دو فصل دارد؛ فصل اول مربوط به نعمات دنیوی و فصل دوم نیز در مورد نعمات قیامت است.
صاحب تفسیر تسنیم افزود: رحمت رحیمیه که برای مومنان است مقابل دارد و آن غضب برای کفار است ولی رحمت رحمانیه، مقابل ندارد و اصل بر رحمانیت برای همه بشر است.
این مفسر قرآن بیان کرد: چون رحمت خداوند عام و وسیع است جایی برای غضب وجود ندارد؛ به همین دلیل امام سجاد فرمودند ای کسی که رحمتت بر غضبت سبقت دارد.
آیت‌الله‌ جوادی آملی تصریح کرد: امام این جهان، رحمت و غضب که بگیر و ببندد است ماموم است؛ پس در کل جهان اگر با خدا بخواهیم سخن بگوییم در دستگاه خدا ظلمی نیست و عذاب یا تنبیه و یا مقدمه عذاب و … است.
این مفسر عنوان کرد: انذار بیش از تبشیر در جامعه و مردم اثر دارد؛ غالب مردم از روی خوف خدا نماز صبح را می‌خوانند اما این همه بشارت برای نماز شب وجود دارد و افراد کمتری آن را می‌خوانند در حالی که نماز شب مرکب است و انسان بدون مرکب نمی‌تواند آسمانی شود.
وی افزود: پیامبر برای معراج، براق داشت و ما هم مرکبمان برای بالارفتن، نماز شب است.
این مفسر بیان کرد: هیزم جهنم خود انسان ظالم و اختلاس و حقوق‌های نجومی او است؛ در جهنم فرعون و ائمه ظلم را هم می‌آورند که این فراعنه و ائمه ظلم، آتشگیره هیزم جهنم هستند.
منبع: خبرگزاری ایکنا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید