چگونه شوهری نمونه برای همسر خود باشیم؟ قسمت دوم

چگونه شوهری نمونه برای همسر خود باشیم؟ قسمت دوم

تهیه کننده:مائده قبه
منبع:راسخون

احساسات خودتان را مخفی نکنید.
تحقیقات نشان داده است، مردانی که احساسات خود را بروز نمی دهند، بیشتر به زخم معده، سردرد، فشار خون بالا و سرطان مبتلا می گردند. بدانید که وقتی شما فشارهای روانی دارید و بر روی آن سرپوش می گذارید، بیمار می گردید. یکی از راههای نجات بخش از تنش های روانی، حرف زدن درباره ی آنچه اتفاق افتاده و شما را ناراحت کرده می باشد.یاد بگیرید که چگونه دردودل کنید و احساسات خود را برون ریزی کنید. برای اینکه بخواهید در تمام لحظات عمرتان نشان دهید که فوق العاده مستقل، شجاع، قاطع، رقابت ناپذیر، بدون ترس و آسوده خاطر هستید، انرژی زیادی لازم دارید. فاش ساختن این امر که واقعاً چه کسی هستید. و اینکه شما هم مانند دیگران در بعضی زمان ها آسیب پذیر می شوید و شکست می خورید، به انرژی کمتری نیاز دارید. اگر این گونه فکر کنید که همسرتان، شما را با تمام نقاط ضعف و قوت تان دوست دارد و هیچ انسانی بدون خطا و شکست نمی باشد، احساس راحت تری پیدا می کنید. به اندازه ی ظرفیت همسرتان اجازه دهید که در شکست ها و ترس ها و امیدهای تان شریک باشد. اگر احساس می کنید که همسرتان ظرفیت و تحمل شنیدن سخنان شما را ندارد از مشاورین و روان شناسان و یا دوستان خوب و مطمئن کمک بگیرید. برای رسیدن به آرامش بیشتر و تخلیه خشم خود به تنفس خود دقیق شوید. وقتی هوا را به درون ریه های خود می کشید تا عدد 5 بشمارید و سپس به هنگام بازدم مجدداً تا عدد 5 بشمارید. این کار را تا 10 بار انجام دهید تا سریعاً به آرامش برسید.

به همسرتان نگاه و توجه کنید.
توجه نشان دادن و دیدن زن، به او احساس زنده بودن می دهد. این عمل شما به او این پیام را می رساند که برایتان خیلی مهم و دوست داشتنی است. وقتی او احساس می کند که در نظرتان نامرئی است، قسمت بزرگی از عشقی که در ابتدای زندگی احساس می کرد، خواهد مُرد همان عشق که برای یک زن از هر چیز مهمتر و بر همه چیز مقدم است، عشق فی الواقع مهمترین اولویت زندگی زنهاست، از قبل هم تصمیم نگرفته و خود آگاهانه انتخاب نکرده اند که دل و جانشان بر مرد زندگی شان متمرکز باشد، بلکه طبیعتاً، ذاتاً و فطرتاً این گونه اند. دکتر باربارادی آنجلیس تعبیر کیک عشق را در کتاب رازهایی در باره زن ها در مورد این خصوصیت زن ها آورده است بدین گونه که؛ دو دایره را تصور کنید. اولی نشانگر دایره ی خودآگاهی یک مرد و دومی نشانگر خودآگاهی یک زن است. حال تصور کنید که برش از هر دو دایره حذف شده باشد درست مثل یک برش کیک، در حدود یک دهم کل دایره، در دایره ی مختص به مرد، برش حذف شده در صد خودآگاهی او از تمرکز و اولویت او بر روی عشق و روابط صمیمی است. مابقی یابه عبارتی نه دهم باقی مانده تمرکز و اولویت او بر روی کار، شغل، علایق، پروژه ها و دیگر فعالیت های اوست. این درحالی است که در دایره ی مربوط به زن، وضع دقیقاً نقطه ی مقابل دایره ی مرد است. بدین معنا که برش نازک تمرکز او بر روی کار، علایق و پروژه هاست و نه دهم باقی مانده تمرکز او بر عشق، زندگی خانوادگی و روابط او.برای اغلب زنها عشق واقعیتی بی انقطاع و ممتد است. توجهی مستمر و مداوم که هیچ گاه ناپدید نمی شود، حتی مواقعی که مشغول کار یا انجام وظایفی هستند که ظاهراً هیچ گونه ارتباطی با عشق ندارند. از طرف دیگر برای اغلب مردها، عشق کلاسه شده و تفکیک شده است. گویی دیداری است با بخشی از وجودشان آن هم گهگاهی و با تعیین وقت قبلی. آنچه زن ها دوست دارند شما آقایان بدانید اینکه هنگامی که تلاش نمی کنید تا زن خود را درک کنید و به احساسات او اعتبار و توجه ببخشید و به او توجه کنید به رفتارهای نامطلوبی از جانب او دامن می زنید که خودتان تحملش را ندارید، زنان دوست دارند وقت و انرژی بیشتری را صرف روابط شان کنند و رابطه را صمیمی تر و نزدیکتر کنند، بعضی از زنها معتقدند که اگر من به آرایشگاه بروم و حتی سرم را کچل کنم، شوهرم نمی فهمد. چنین مسائلی روح لطیف همسرتان را آزرده می کند و به مرور زمان وجودش آکنده از خشم سرکوب شده می گردد و هر لحظه ای برای انفجار آماده است. شما باید تصمیمی آگاهانه بگیرید و یاد بگیرید که به همسرتان نگاه و توجه کنید و کاسه ی عشق او را پر کنید، مثلاً بگویید این لباس چقدر به تو می آید و تو را زیباتر کرده است، تو پرشورترین زن دنیا هستی و از تو خیلی راضی هستم. بعضی از مردان می گویند که خانم مان باشنیدن این حرف ها لوس و پُررو می شود! به شما می گویم این گونه فکر کردن اشتباه است! سعی کنید کمی از غرور مردانه تان دست بردارید و به عزیزترین فرد زندگی تان کمی مهرو عطوفت هدیه بدهید.
شما باید هر فرصتی که به دست می آورید، او را تقویت و تحسین کنید. همسر شما یک هدیه الهی از طرف پروردگارتان می باشد و در نگهداری این جواهر عزیز باید تمام سعی و تلاش تان را بکنید مطمئن باشید اگر اینگونه عمل کنید همسرتان صدها برابر جبران خواهد کرد چون زنها اگر درباره ی خود احساس خوبی داشته باشند وخود را ارزشمند و مفید بدانند تمام نیازهای شما را به بهترین شکل تأمین می کنند و به شما شادمانی، نشاط و انرژی مضاعف می دهند.

به همسرتان جمله ی «دوستت دارم»را بگویید.
عشق خودتان را بر زبان آورید. خیلی از مردان از گفتن جمله ی «دوستت دارم» پرهیز می کنند. آنها می گویند: او که می داند من دوستش دارم، پس این بچه بازی ها و مسخره بازی ها برای چیست؟ همچنین ما در عمل اثبات می کنیم که دوستش داریم و نیازی به گفتن نیست. به شما می گویم که هر زنی نیاز دارد جمله ی دوستت دارم را حداقل سه بار در روز بشنود. این دو کلمه ی سحرآمیز و جادویی یعنی دوستت دارم را از او دریغ نکنید. او از شنیدن این کلمات هرگز خسته نمی شود و انرژی مثبتی برای ادامه ی زندگی اش می گیرد.

با همسرتان تماس تلفنی داشته باشید.
درهنگام برگشت به خانه، به او تلفن بزنید و بگویید:عزیزم آیا چیزی احتیاج داری که سر راهم بخرم؟ آقایان لطفاً نترسید که ممکن است او خیلی سفارش بدهد!او زمانی که این همه مهر و صمیمیت شما را ببیند، خودش ملاحظه تان را می کند و اکثراً می گوید چیزی نمی خواهم. اگر خانم تان قبل از خروج از خانه لوازم مورد نیاز را برای تان لیست کرده سعی کنید برایش تهیه کنید. در موقع بازگشت به منزل، او در انتظار است، اگر شما به طور مثال بگویید که آنقدر کار برایم پیش آمد که اصلاً یادم رفت. فوق العاده ناراحت و نگران می شود و احساس می کند که برایش ارزش و اهمیت قائل نشده اید. زندگی صمیمانه و زیباتری خواهید داشت اگر به گفته ها و نیازهای همسرتان توجه کنید.

صحبت ها همسرتان را ترجمه کنید.
اطمینان داشته باشید هر بار خانم تان می گوید خودت را برای تهیه هدیه به زحمت نیانداز، ترجمه اش این است: از ته دل آن را می خواهد یا به طور مثال می گوید: عزیزم، مجبور نیستی آن کار را بکنی.ترجمه: بله، آن کار را انجام دهید. سعی کنید که زبان خانم ها را یاد بگیرید، آنها پیام هایشان را مستقیم و صریح بیان نمی کنند. خانم ها عموماً در بیان نیازهایشان تعارف می کنند ولی دوست دارند که شما حرف آنها را بفهمید.

همسرتان را نوازش کنید
نوازش کردن یکی از نیازهای اساس همسرتان می باشد، در آغوش گیری و حلقه کردن دستان تان به دور شانه های همسرتان و کمی فشردن او از اقدامات لازم برای ایجاد صمیمیت است. مردانی که این عادت خوب را در زندگی زناشویی دارند، موفق تر خواهند بود. یکی از بزرگترین و رایج ترین شکایت های زنها از آقایان آن است که پیش نوازش احساسی ـ عاطفی را فراموش کرده یک راست به سراغ نوازش فیزیکی ـ جسمانی می روند، در صورتیکه پیش نوازش برای خانم ها از ساعت ها و هفته های قبل شروع می شود و هر آنچه به زن آرامش دهد پیش نوازش محسوب می شود. چنانچه زن مورد توجه و نوازش مرد قرار نگیرد و قلبش به روی همسرش بسته شده باشد، تلاش های مرد به منظور تحریک همسرش نه تنها برای زن خوشایند نخواهد بود بلکه عملاً موجب ناراحتی و انزجار بیشتر زن خواهد شد. تمام نوازش ها از جانب مرد که روزی خوشایند و خواستنی بودند در این اوقات که دل و جان زن به روی مرد موقتاً بسته شده، ناراحت کننده، کسالت آور و حتی دردناک خواهد بود، لذا زن باید از محبت و توجه سیر باشد تا در را بر روی شما بگشاید، کارهای کوچکی نظیر کارت پستال، نوشتن یادداشت و گذاشتن در جاهای مختلف، استفاده از کلمات و عبارات به منظور قدردانی و دادن احساس امنیت، محبوبیت و ارزشمند بودن به او، همه ی اینها پیش نوازش احساسی ـ عاطفی ـ می باشند در این هنگام است که زن احساس می کند که قلبش به معنای واقعی کلمه از رضایت و شادی لبریز شده و هنگامی که قلبش سیراب باشد، آمادگی آن را دارد که در لذت عشق خود به لحاظ جنسی شما را نیز با خود سهیم کند. پس لطفاً ابراز احساسات، دوست داشتن، توجه و محبت خود را مختص به یک زمان و مکان خاص نکنید فرض کنید می خواهید آتش روشن کنید. هرگز نمی توانید که چند قطعه هیزم درشت را در شومینه بیاندازید. یک کبریت روشن کنید و انتظار داشته باشید که هیزم ها آتش بگیرند و زمانی طولانی نیز بسوزند. بلکه در عوض چند روزنامه برمی دارید، آنها را پاره می کنید و خوب روی هم لابه لای چوبها می گذارید و سپس با مهربانی و ملایمت اجازه می دهید که خوب آتش بگیرند و هنگامی که خوب گداخته شدند هیزم ها را بر روی آنها می گذارید، زن هم به همین ترتیب است. هر ناز و نوازشی کوچک و هر بار گفتن کلمه ی «دوستت دارم» آتش درون او را به تدریج گرم و گرم تر می کند تا نهایتاً از عشق نسبت به شما شعله ور شود.

موقعی که خانم تان احساس درد می کند، محل آسیب دیده را ببوسید.
زمانی که همسرتان احساس درد می کند، نسبت به او حالت بی تفاوتی نگیرید. مردان شجاع می توانند احساسات واقعی خودشان را نشان دهند اما مردان ضعیف در پشت نقاب بی تفاوتی مخفی می شوند و باعث می شوند از زنی که دوستش دارند، فاصله بگیرند. به زن زندگی خویش این فرصت را بدهید که بفهمد مورد توجه و نیاز است. به طور مثال زمانی که همسرتان از شدن درد ناله می کند، مانند کودکان به او بگویید که بیا تا محل آسیب دیده را ببوسم تا سریع خوب شود. این کار معجزه می کند و خیلی بهتر از این است که وقتی او احساس درد می کند به او بگویید: خوب چقدر ناله می کنی؟ مگر زخم شمشیر خورده ای؟ شکایت را بس کن و برو یک قرص بخور. زمانی که محل آسیب دیده را می بوسید، این پیام ها را به او منتقل می کنید: می شنوم چه داری می گویی. می فهمم چه می کِشی. می دانم که درد داری. می خواهم به تو آرامش و راحتی بدهم. آقایان عزیز لطفاً برای یک بار هم که شده این روش را امتحان کنید.واقعاً که این کار معجزه می کند! برای اثبات این روش، باید حتماً خودتان آن را امتحان کنید تا به صحت و درستی آن پی ببرید!

برای خانم تان یک قرار ملاقات در آینده ی نزدیک تعیین کنید.
اگر مرد پرمشغله ای هستید و فرصت کمتری صرف حضور در خانه می کنید و یا اینکه مجبورید زیاد به سفر بروید و خانم شما اجباراً زمان زیادی را بدون شما و تنها در خانه می گذارند، به او قول دهید زمانی که از سفر برگشتم و یا آخر هفته که ساعت کاری کمتری دارید، با همدیگر به بیرون می رویم و ناهار یا شام را در فلان مکان یا رستورانِ مورد علاقه ی تو می خوریم و یا به خرید رفته و فلان وسیله ی مورد نیازت را می خریم. خانم ها از این که شما یک برنامه ریزی زیبا و مفرح در زمان آینده برای شان تعیین کنید، لذت زیادی می برند و می توانند دوری شما از خانه را با فکر کردن به آن قرار ملاقات به یاد ماندنی بهتر تحمل کنند. زیرا برای خانم ها فکر کردن به حوادث خوشایند و دلپذیر در آینده فوق العاده شادی آفرین است!

آقایان، لطفاً شوخ طبع باشید و بخندید.
خنده، آقتاب روح است و بدون آفتاب، هیچ چیز قادر به زندگی کردن و رشد کردن نیست. به اعتقاد ما انرژی می تواند با جدی ترین مسائل زندگی مقابله کنند که قدرت خندیدن در شرایط مختلف را داشته باشند. اگر زندگی را خیلی جدی می گیرید، بدانید که شاید تنها مشخصه ی برجسته ی افراد سالم، شوخ طبعی بی آزار آنهاست. یاری دادن به دیگران در انتخاب خنده و عقب ایستادن و ناسازگاری های اوضاع و احوال زندگی را نگریستن، درمان بسیار خوبی برای خشم است. احوال دنیا وزندگی به نحوی است که خشمگین بودن یا نبودن شما، همان انرژی را بر جهان اطراف شما دارد که ریختن یک لیوان آب بر آبشار نیاگارا می گذارد. خواه خنده را برگزینند، خواه خشم را، برای جهان چندان اهمیتی ندارد.جز آن که اولی لحظاتی حال شما را سرشار از خوش و شادی می کند و دومی، آن را با بیچارگی و بدبختی تباه می سازد. آیا شما خود و زندگی تان را آنقدر جدی می گیرید که نمی توانید کمی فاصله گرفته، عقب بایستید و بیهودگی این همه سخت گرفتن را بنگرید؟ فقدان خنده، نشانه ی بیماری است. هنگامی که می بینید خود و کارهای تان را دارید زیادی جدی می گیرید، به یاد آورید که این لحظه تنها زمانی است که در اختیار دارید. چرا زمان حال خود را با خشم به هدر می دهید، در حالی که خنده آنقدر خوب است لازم نیست برای خندیدن دلیلی داشته باشید، فقط بخندید. شوخ طبعی یکی از بهترین هدیه ها یعنی خنده را برای تان به ارمغان می آورد. شوخ طبعی می تواند در بدترین لحظه های به ما آرامش دهد و یا حتی اوقات بدمان را بهتر و جذاب تر کند. در نظر بیشتر خانم ها، شوخ طبعی یکی از بهترین ویژگی هایی است که یک مرد می تواند داشته باشد. در هنگام شوخی کردن مطمئن باشید که خانم تان نسبت به آن موضوع خاص حساسیت ندارد و باعث ناراحتی و رنجش او نمی گردید. شوخی های شا باید به گونه ای باشد که سبب تحقیر همسرتان نشود و به شخصیت او لطمه ای وارد نسازد.

لطفاً نسبت به همسرتان حساس نباشید و حسادت نکنید.
بعضی مردان تصور می کنند که حسادت نشانه ی عشق آنان است. اما در حقیقت، حسادت نشانه ی نداشتن امنیت خاطر است و زن، مرد حسود را برای خود به هیچ وجه جذاب نمی داند. بعضی حسادت ها در هر رابطه ای عشق طبیعی است ولی حسادت بیش از اندازه سرانجام هر رابطه ی خوبی را خراب می کند.اگر خانم تان دوستانی، علاقه مندی هایی تعهداتی و فعالیت هایی دارد که از لحظه های با شما بودن می کاهد، اتهام های پی درپی شماست که او را دور می کند، نه آن افراد یا علاقه مندی ها و فعالیت های دیگر. وقتی دو نفر یکدیگر را دوست دارند، باید در میان شان اعتماد وجود داشته باشد برای شما کاملاً طبیعی است که از او بخواهید تعریفی رضایت بخش از لحظاتی که دور از شماست، بکند. وقتی او از خارج خانه به منزل می آید می توانید پرسش های زیر را از وی بکنید و انتظار شنیدن پاسخ های صادقانه را داشته باشید. مانند:چطور شده تو این قدر دیر به خانه رسیدی؟ آیا امروز اتفاق جالبی برایت افتاده؟ وقتی او با صداقت و روشنی در حد توانش پاسخ می دهد، درست نیست که او را دروغگو خطاب کنید یا با لحن طعنه آمیزی بگویید: بله درسته، ولی حالا راستش را بگو! اینگونه صحبت کردن شروع حمله به صداقت همسرتان است. برای او هم همچنان طبیعی است که تصور کند، اگر شما در مورد احساسات او به خودتان شک و تردید دارید، شاید شما نیز مردی هستید که او باید درباره شما تشویش و نگرانی داشته باشد. اگر در مورد همسرتان بیش از حد و بدون دلیل و مدرک دچار شک وبدبینی هستید، نیاز به یک مشاوره ی روان پزشکی دارید، زیرا در اثر عدم تعادل هورمون هاو الکترولیت های بدن تان به طور ناخودآگاه دچار سوءظن می گردید که با دارو درمانی مشکل تان برطرف می گردد.

در طول مدت عادت ماهانه همسرتان، او را بیشتر مورد توجه و نوازش قرار دهید.
همسرتان چند روز مانده به شروع عادت ماهانه، ممکن است عصبی، زودرنج، بی حوصله و بی نشاط شود. در اکثر خانم ها اضطراب تمام وجودشان را فرا می گیرد و با کوچک ترین حرفی به جر و بحث می پردازند. جان گری در کتاب زنان ونوسی، مردان مریخی این خصوصیت زن ها به موج بودن آنها شبیه ساخته است بدین معنا که زن هنگامی که حس می کند کسی او را دوست دارد عزت نفس او به مانند تلاطم امواج بالا و پایین می رود، حس می کند که دریای از عشق و محبت برای شوهرش در وجود خویش دارد هنگامیکه به بالاترین نقطه اوج می رسد روحیه اش تغییر می کند که این زمان تقریباً مصادف است با آغاز ایام عادت ماهیانه ی او و حس می کند که درونش خالی است و باید از عشق و محبت سرشار گردد در این هنگام زمان مناسبی برای خانه تکانی عاطفی است. پایین رفتن و فروکش کردن زن شبیه به پایین رفتن از یک چاه تاریک است که با آگاهی به درون خمیر ناخودآگاه خویش و در تاریکی احساسات آشفته فرو می رود. او به ناگاه ممکن توده ای از عواطف و احساسات گنگ و مبهم را تجربه نماید و ناامید شود و فکر تنهاست و یاوری ندارد. اما کمی پس از آنکه موج به پایین ترین حد خود رسید اگر احساس کند که مورد محبت و یاری قرار گرفته به خودی خود احساس بهتری پیدا می کند. درست به همان سرعتی که افول کرده به همان شکل ناخودآگاه اوج می گیرد و دوباره پرتوها عشق و محبت را بر روابط زناشویی خویش می افکند. وقتی مرد به همسرش عشق می ورزد همسرش از عشق می درخشد بیشتر مردها به اشتباه توقع دارند که آن درخشش برای همیشه دوام داشته باشد اما چنین توقعی مثل آن است که انتظار داشته باشم هوا اصلاً تغییر نکند وخورشید همیشه بدرخشد. وقتی همسرتان به دورن چاه تنهایی خود می رود در آن لحظه بیش از هر وقت دیگری به شوهرش نیاز دارد، فرصتی است برای مرد تا با ابراز عشق و محبتی خالصانه، به همسرش یاری رساند او این دوران که با زمان قائدگی زن همزمان است زن در اثر کاهش آهن بدن، دچار خستگی مفرط و کلافگی می شود و با کوچک ترین حرفی اشکش سرازیر می شود، آنها به دلیل تغییرات ناگهانی هورمون های استروژن و پروژسترون بدن خود، در این دوره فوق العاده حساس می شوند و حتی ممکن است از شوهرشان بدشان بیاید ودوست نداشته باشند با شما صحبت کنند. او را راحت بگذارید. نگران نباشید او به زودی به حال طبیعی اش باز می گردد فقط شما باید فوق العاده با او مهربان باشید لطفاً از او فاصله نگیرید و مراقبت های کافی را بعمل آورید، جالب توجه این است که در کشور ژاپن خانم ها وقتی وارد دوره عادت ماهانه می شوند، کارت های مشخصی بر لباس شان نصب می کنند تا دیگران از نظر رفتاری با آنها ملایم تر باشند، و مواظب هستند که موجب رنجش آنها نشوند، و یا اگر بدخلقی از آنها سرزد بدانند که آنها در چه وضعیتی هستند و حساسیت کمتری نشان دهند، آقایان محترم اگر شما نسبت به این مسأله آگاهی لازم را پیدا کنید متوجه خواهید شد که در چنین دورانی نباید با همسرتان جر و بحث کنید و یا کج خلقی های همسرتان را به حساب بداخلاقی و عصبی بودن همسرتان نگذارید.

آراستگی و زینت شما بسیار مهم است.
یکی از مهارتهای مهم در خانواده، حفظ شادابی، تازگی و استمرار قابلیتهای محیط خانوادگی برای دوستی با یکدیگر، دوست داشته شدن و پذیرفته شدن است؛ از جمله عواملی که به این مهم کمک شایانی می کند رعایت آراستگی و زیبایی، آرایش و پیرایش خود و زیباسازی محیط زندگی است، آراستگی مرد برای همسر و آرایش زن برای شوهر از اموری است که هم نشاط و شادمانی فردی تولید می کند وهم زمینه ی ایجاد دلبستگی، دوستی و مهرورزی را تقویت می نماید؛ از سوی دیگر ضریب خطا و دل بستن هر یک از زوجین به افراد دیگر و جلوه گری ظاهری در فضای بیرونی خانه را از بین می برد. قال رسول الله (ص) «واغسلو ثیابکم و خذوا من شعورکم و استاکوا وتزینوا و تتطّفوا، فإن بنی اسرائیل لم یکونوا یفعلون ذلک فزنت نساءهم» نهج الفصاحه
(لباسهای خود را تمیز کنید و موهای خود را کوتاه کنید، مسواک بزنید و آراسته و پاکیزه باشید، چرا که بنی اسرائیل چنین نکردند و زنانشان بدکاره شدند.)آراستگی مرد بر عفت و پاکدامنی زنان می افزاید. زنان ترک عفت نمودند چون شوهرانشان به آراستگی خود اهمیت ندادند این کلام ابالحسن (علیه السلام)در پاسخ به حسن بن جهم بود که حضرت را دیده بودند که خضاب نموده سؤال کردند فدایت گردم خضاب نموده اید؟! و حضرت به آن گونه پاسخش را دادند و در ادامه نیز فرمودند اگر آراسته نباشی آیا خوش داری که همسرت را نیز مانند خود آشفته و غیر آراسته ببینی؟ آقایان عزیز: اگر دوست دارید، نزد خانم تان جذاب تر جلوه کنید مطابق با سلیقه ی همسرتان اصلاح مو و صورت تان را انجام دهید. همچنین لباس هایی را که دوست دارید و پیشنهاد می کند را بپوشید و هر چند وقت یکبار عطرتان را تغییر دهید.

با احساس از همسرتان خداحافظی کنید.
خداحافظی هم مانند سلام کردن، ایجاد محبت و الفت می کند، بذر دوستی و مودت می کارد. شما نباید از این امور به ظاهر کوچک و در واقع بزرگ و ارزشمند غفلت کنید. کلمه خداحافظ را کاملاً صمیمانه، پرمحتوا و با محبت بیان کنید و دل همسر خود را گرم نگه دارید، تصور کنید برای آخرین باری است که دارید او را می بینید. وقتی خانه را ترک می کنید او را ببوسید، تا او هم با شوق بیشتری به انجام امورش بپردازد.

هنگام بازگشت از سفر یا مأموریت کاری، برای او هدیه بخرید.
زمانی که از سفر به خانه برمی گردید، فراموش نکنید که یک هدیه حتی اگر ارزان قیمت هم باشد، برایش تهیه کنید. چنین عمل شما برای او این پیام را تداعی می کند که حتی زمانی که از او جدا بوده اید، به فکر او بوده اید و او را فراموش نکرده اید، در ضمن به یکی از بهترین مستحبات دین خود هم عمل کرده اید!

در دوران بارداری، همسرتان را درک کنید.
زنان در دوران بارداری دچار تغییرات شدیدی می گردند. شکل اندام شان، خلق وخوی شان دگرگون می شود. ممکن است زودرنج، عصبی، حساس، دچار حالت تهوع، کمردرد، سردرد، احساس تهوع نسبت به بعضی از مردها یا حتی بوی بدن شما گردند. با مشاهده ی چنین علائمی تعجب نکنید. این ها از عوارض دوران بارداری است.در این دوران شما باید به او آرامش و امنیت دهید و فوق العاده در برابر او صبور و مهربان باشید، و به او احترام بگذارید زیرا خداوند متعال او را احترام کرده است، خداوند برای زن حامله ثواب «مجاهد فی سبیل الله» معین کرده و وعده ی آمرزش گناهان به او داده است.زیرا رسالت الهی خویش را پذیرا گشته و امانت سنگین خدا بردوش او گذاشته شده است، زن باردار گوهر نفیسی را در کانون سینه دارد که اشرف کائنات و برترین موجودات است و دُرّ ثمینی را در رحم می پروراند که خدایش تاج کرامت بر سر نهاده و به واسطه ی خلقت او به خود تبریک گفته و خویشتن را در احسن الخالقین نام برده است. پس اگر مردی به زن باردار خود تندی و ترشرویی کند اگر بگوییم بی عاطفه و بی احساس است مبالغه نکرده ایم، پس لطفاً با او مهربان باشید وقتی شروع به شکایت و ناله می کند با او همدردی کنید وبه او بگویید که تمام حواستان متوجه اوست و درهنگام زایمان تنهایش نمی گذارید و دستان تان در دست اوست تا نگرانی اش از بین برود. زنان جوان، به خصوص در مورد زایمان اول، خیلی هراس دارند و می ترسند، پس تنها کسی که قادر است به او آرامش روحی و جسمی دهد، شما هستید. پس از زایمان هم تصور نکنید همه چیز تمام شده و او دیگر نیاز به کمک شما ندارد. بلکه او به دلیل تغییرات هورمونی و سریع پروژسترون خون ممکن است پس از زایمان تا چند ماهی، حالت افسردگی و خلق و خوی تحریک پذیر پیدا کند. با توجه به مشاهده چنین علائمی باید او را مورد توجه و محبت بیشتری قرار دهید.درصورت شدید بودن علائم افسردگی او، با یک روان پزشک مشورت کنید.در نگهداری و مراقبت از کودک، همسرتان را یاری دهید تا از خستگی های مفرط او جلوگیری کنید.

نامه ای عاشقانه برایش بنویسید.
نامه نگاری، یادآوری ارزشمندی از بیان احساسات شماست. از طریق نامه می توانید به خوبی احساسات تان را به همسرتان ابراز کنید. نامه، تجسم عینی عشق و علاقه انسان است که آن را می توان پیاپی در طول سال جاری و سالیان آتی زندگی خواند. در نامه هایتان بنویسید که چه قدر دوستش دارید و حاضر نیستید او را با هیچ زنی در دنیا عوض کنید. هم چنین می توانید بعضی از خاطره های عالی و لذت بخشی را که با هم داشته اید را ذکر کنید. اگر نوشتن نامه برایتان سخت است می توانید یک متن ادبی زیبا با چند بیت شعر برایش بنویسید. این قبیل نامه ها را همسرتان برای همیشه نگهداری می کند و فوق العاده برایش با ارزش هستند. اگر در خانه کامپیوتر دارید می توانید برای او ایمیل بزنید و همراه ایمیل خود یک کارت پستال زیبا ارسال کنید. و یا در جایی از خانه، آشپزخانه و یا در کمد لباسش هدیه ای را مخفی کنید او زمانی که به طور غیرمنتظره این هدیه را پیدا کند فوق العاده برایش جالب و مهیج است و از نظر او شما یک مرد استثنایی و فوق العاده با حال و سرزنده جلوه می کنید، با چنین اعمال زیبای شما، او حاضر است در موقعیت های گوناگونی زندگی، دنیا را به پای تان بریزد. زیرا آن قدر به او لطف و مهربانی با شیوه های مختلف کرده اید که جوابی به جز خوبی برای تان ندارد.

در میهمانی ها، تمام حواس تان به همسرتان باشد.
در میهمانی ها از زن خود چشم برندارید و به زنان دیگر هر چند که ممکن است خیلی زیباتر از همسر شما باشند چشم ندوزید. سعی کنید با همسر خود گرم بگیرید و با او صحبت کنید. طبق قانون “کارما” (یعنی هر عملی که انجام دهید، نتیجه اش به خودتان باز می گردد) اگر مردی به زنان نامحرم نگاه های ناپاک و آلوده کند، چنین نگاه هایی از طرف مردان دیگر نیز متوجه همسرش می شود زیرا قانون “کارما” یا قانون “عمل و عکس العمل” به طور مرتب در جهان به وظیفه اش عمل می کند. چشم پاکی خود را به او اثبات کنید.در خیابان و به خصوص در میان دوستان او سرتان پایین باشد. بگذارید نجابت شما زبانزد خاص و عام باشد. خانم ها از مردان چشم چران خوششان نمی آید. سنگینی، نجابت و چشم پاکی شما، باعث جذابیت هر چه بیشتر شما می گردد.

به همسرتان در خانه کمک کنید.
خلوص و یکرنگی و صمیمیت میان زن و شوهر، بسی عمیق تر و طولانی تر وزیباتر از دوستی میان دو رفیق است. شوهر اگر تصور کند ،کارکردن در خانه مخالف حرمت و شأن و شخصیت مردانه اوست، اشتباه کرده است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز در خانه کار می کردند روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به خانه علی(ع)وارد شدند. او و فاطمه (سلام الله علیها)را دیدند که با کمک یکدیگر با آسیاب دستی آرد می کنند. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرموده کدام یک خسته ترید؟ علی (علیه السلام) عرض کرد:فاطمه خسته تر است. پیغمبر به او فرموده برخیز دخترم. فاطمه برخاست و پیغمبر به جای او نشست و علی (علیه السلام) را در آرد کردن کمک نمود. شوهر باید بدون اینکه زن تقاضای کمک کند در کارها به او کمک کند، چون اگر زن عاقل و فعال و فداکار باشد با خود فکر می کند که شوهرم از کار بیرون آمده و خسته است و مزاحمش نمی شوم ولی لذت زندگی در این است که مرد بدون تقاضای زن، گاهی به او کمک کند و یا لااقل اگر فرصت کمک کردن ندارد نظافت خانه را حفظ کند، اکثر خانم ها شکایت دارند که شوهرانشان پس از اصلاح مو و صورت، موهای ریخته شده را تمیز نمی کنند، و یا موقع تعویض لباس هایشان، آنها را در جای مخصوص خود قرار نمی دهند پس آقایان محترم اگر کمک کار خانم تان نمی شوید حداقل رعایت این گونه مسائل را بکنید تا خانم تان وقت بیشتری پیدا کند که به شما توجه کند.

با حالت قهر به تختخواب نروید.
این مسئله کاملاً طبیعی است که انسان ها به خاطر اختلاف سلیقه ای که با یکدیگر دارند و هم چنین اینکه از دو محیط خانوادگی متفاوت هستند، بر سر موضوعی اختلاف پیدا کنند.ولی این مسئله نباید منجر به حالت قهر و دلخوری شما از یکدیگر شود. به خاطر مقام عشق و دوست داشتن سریع پیش قدم شوید و معذرت خواهی کنید.برای یک بار این روش را امتحان کنید تا ببینید به چه آرامشی خواهید رسید. زیرا قهر و کینه در شما به مانند این است که یک سطل زباله ی بدبو را با خود حمل می کنید و بیشتر از همه کس خودتان از بوی بد آن عذاب می کشید.

کارهای فراموش شده را خودتان انجام دهید.
یکی از مسائلی که ما را در رابطه مان به بی راهه می برد، این است که فکر می کنیم نباید همسرمان اشتباه کند. ممکن است چنین عباراتی به کار ببرید: فراموش کردی که ظرف را بشویی! چرا برای دستشویی صابون نگذاشته ای! انگار که همسرتان یک آدم آهنی است و احتیاج به برنامه ریزی دارد. در واقع او یک انسان معمولی است و مثل شما فراموش می کند یا حواسش پرت می شود و یا خسته می گردد. بهتر است که فراموشی ها و اشتباهات همسرتان را با از خودگذشتگی و عشق و محبت به دوش بگیرید، اگر شما بتوانید از این انتقادات و شکایات خود دست بردارید، در آینده با کمال تعجب خواهید دید که همسرتان بیشتر فداکاری و از خود گذشتگی برایتان می کند همانطور که الان با عشق و محبت وظایف خانه داری خود را انجام می دهند و گرنه جز وظایف شان نمی باشد!

در زندگی تان عقاب باشید نه مرغابی!
یک عقاب مشخصات جالبی دارد. اندیشه های سبز و قدرت تسلط بر زندگی را در عقاب ها می توانید مشاهده کنید، زیرا آنان تیز پرواز هستند و برای خود هدفی نشانه می گیرند و با قدرت به سمت آن می روند و بر بلندای آسمان آشیان دارند. عقاب ها هرگز تردید نمی کنند.زیرا می دانند که تردیدها به آنها خیانت می کنند. هرگاه دچار تردید شدید، ابتدا با سه نفر متخصص و متعهد و دریادل و شجاع مشورت کنید. با افراد حسود و ترسو مشورت نکنید، نظر سه نفر فرد برجسته را بررسی کنید اگر دو نفرشان یک راه حل را تأیید کردند کافی است. خانم ها از مردانی که عقاب هستند خوششان می آید و از مردان مرغابی صفت بیزارند زیرا مرغابی ها دائم دور و بر خودشان در آب می چرخند و سرشان را به زیر آب فرو می برند و مرتباً هم غُر می زنند! خانم ها از قدرت آقایان، اندیشه های مثبت و هدفمند بودن آنها لذت می برند. سعی کنید یک برنامه ی پنج ساله برای زندگی تان برنامه ریزی کنید از خودتان بپرسید:آیا قصد خرید خانه جدیدی دارید؟ آیا می خواهید شغل تان را تغییر دهید؟ آیا قصد ادامه ی تحصیل دارید؟ به کارهایی مبادرت ورزید که از انجامشان احساس رضایت می کنید و دوست دارید تنوعی در زندگی تان حاصل شود. وقتی در سراسر سال با تصمیمات جزئی روبرو شدید می توانید با یکدیگر مشورت کنید، تا به آن هدف از قبل تعیین شده تان نزدیک تر شوید و این برنامه وسیله ای ارزنده برای گشودن باب ارتباط است وانگهی؛ این خود اطمینان خاطر جالبی برای زوجین شمرده می شود که برای مدت های طولانی قصد دارند که با یکدیگر زندگی کنند و به یکدیگر وفادار بمانند.

برای یک روز در قید زمان نباشید.
اگر در تمام لحظات عمرتان، در بند زمان و تحت نفوذ ساعت باشید. احساس خستگی و کسل بودن می کنید. برای دمیدن جان تازه ای به کالبدتان و تجدید نیرو ساعت تان را از دست بردارید و هر موقع که دوست داشتید غذا بخورید و یا هر موقع احساس نیاز به خواب کردید، بخوابید. کارهایی که برایتان لذت بخش است را انجام دهید. می توانید به پرورش گل و گیاه بپردازید. رسیدگی و پرورش گل و گیاهان برای تقویت روحیه تان فوق العاده مناسب است.زمانی که با خودتان رفتاری مهرآمیز داشته باشید با همسرتان نیز قادر به برقراری ارتباطی صمیمانه و دوست داشتنی خواهید بود.
لطفاً سعی کنید روحیه مردانه خود را نیز تقویت کنید. هفته ای حداقل یک بار عضلات خود را زیر فشار تمرینات ورزشی قرار دهید. نرم دویدن، دوچرخه سواری، کوه نوردی، شنا و سایر ورزش ها. هفته ای دست کم یک بار به دیگران محبت کنید، می توانید در صورت لزوم به غریبه ها و کسانی که آنها را نمی شناسید محبت کنید. اگر کسی به کمک شما احتیاج دارد و شما ترجیح می دهید استراحت کنید، بکوشید از این استراحت صرف نظر کنید و نیاز او را برطرف سازید. به قبول مخاطرات منطقی تن دهید. انجام دادن و موفق نشدن، بهتر از هرگز انجام ندادن است. از خشم خود استفاده سازنده و مطلوب بکنید، به انجام کاری بپردازید یا مطلبی بنویسید. احساس خود را به طور خصوصی یادداشت کنید، بدین منظور خود را از شر توقعاتی که از دیگران دارید، رها می سازید. وقتی که توقعی از کسی نداشته باشید خشم هم نخواهید داشت. اگر از سر و صدای بچه ها در منزل سریعاً عصبانی می شوید به یاد داشته باشید که بچه ها همیشه در حال حرکت و فعالیت هستند و سر و صدا دارند و عصبانی شدن حاصلی ندارد.می توانید بچه های تان را یاری دهید تا در زمینه های دیگر به کارهای سازنده ای بپردازند. سعی کنید هنگام عصبانیت نزد کسی بروید که دوستش دارید. یکی از راههای خنثی کردن خشم، در دست گرفتن دست های اوست و آن قدر دست او را در دست خود نگه دارید تا چگونگی احساس خود را ابراز نموده و خشم خویش را برطرف کرده باشید.خودتان را دوست بدارید، فهرستی از کارهای به شدت مورد علاقه تان تهیه کنید و هر هفته فرصتی را برای انجام دادن کارها مورد علاقه تان اختصاص دهید.

مراسم عبادی و نمازهای روزمره خود را سرموقع بجا آورید.
همسران خوشبخت کسانی هستند که با تکیه بر خدا و توکل بر او وتقوی و تعهد اخلاقی به یکدیگر با پاکی با هم نماز عشق می خوانند و با هم به سمت خدا می روند.روزه ی عاشقانه می گیرند و همواره دل شان در گرو عشق الهی است. با نماز خواندن تا حدود زیادی توهم ها و سوءظن ها و شک ها از بین می رود و باعث اعتماد بیشتر و نفوذ مهر الهی در قلب هر دو نفر می گردد. چقدر زیباست که با یکدیگر دعاهای مختلف را بخوانید زیرا هر چه قدر که ایمان بیشتری داشته باشید، خطای کمتری می کنید و پاکی و نجابت با تقوای واقعی ارتباط مستقیم دارد. خواندن معانی و ترجمه های قرآن کریم در افزایش ایمان و آرامش قلوب تان فوق العاده ارزشمند و مفید می باشد. خداوند منبع ایمان و آرامش و شادی و امید است. بدانید اگر با چنین منبعی در تماس باشید از لحظه لحظه ی زندگی تان لذت می برید و به کمال می رسید و خیلی راحت از مسائلی که دیگران آن را به کوه مشکلات در ذهن شان تبدیل کرده اند، صرف نظر می کنید. چون که لذت های بالاتری را چشیده اید و نگرش تان به جهان عوض شده و باور دارید که ساقی هر چه ریزد از لطف اوست و تمام کارها و حوادث حکمت خداوندی است و بی جهت خودتان را مضطرب و نگران نمی سازید گاه گاهی دست همسران را بگیرید و به سفرهای زیارتی بروید، اینگونه سفرها روح و جان شما را شستشو داده و از تشویش و نگرانی رها می سازد و به شما توان و نیرویی مضاعف برای ادامه ی زندگی تان می دهد.

با همدیگر کتابهای مفید و مثبت بخوانید.
مطالبی که از کتابهای گوناگون می خوانید مانند خوراکی برای ذهن و روح تان می باشد. اگر مطالب کتاب ها، منفی و ناامید کننده باشند، ذهن شما را مسموم می کنند و دچار یأس و ناامیدی می شوید و دست و دل تان به کار نمی رود.ولی اگر کتابها مثبت و انرژی بخش باشند، شما را در رساندن به قله های موفقیت صعود می دهند. حال اگر زن و شوهر با یکدیگر زمانی را اختصاص دهند به خواندن کتابهای مثبت و سازنده، علاوه بر اینکه از کنار همدیگر بودن لذت می برید.با هم از مطالب مثبت کتاب ها استفاده برده و از آنها در طول زندگی مشترکتان استفاده می کنید. این رهنمودها تنها گوشه ای از کارها و اعمالی است که شما جهت بهبود بخشیدن به زندگی و گام برداشتن برای داشتن زندگی موفق می توانید انجام دهید، پیشنهاد ما این است که پویا باشید و راکد نمانید.به جستجوی دانستنی های بیشتر بروید و آنها را بیاموزید و سعی کنید به آنها عمل کنید تا به زندگی مطلوبی دست پیدا کنید. از کسالت و افسردگی بپرهیزید و هنگامیکه در زندگی با مشکلات مواجه شوید زمین نخورید اگر هم خوردید سریعاً برخیزید گرد و غبار را بزدایید و با توکل بر خدا به زیستن ادامه دهید. عاشق خدا، خود، همسر، فرزندان و همه ی همنوعان خود، حیوانات و همه و همه باشید زیرا که هر جا عشق حضور داشته باشد، سعادت نیز وجود خواهد داشت. خوبی های دیگران مخصوصاً همسرتان را ببینید هیچ کس نیست که خوبی نداشته باشد خوبی ها را ضرب در دو کنید و بدی هایشان را منها کنید و ندید بگیرید. یکی از ادیبان بزرگ ایرانی گفته است: اگر شخصی نُه فضیلت و یک عیب داشت، به نهُ فضیلت او بیندیشید و یک عیب او را فراموش کنید و اگر کسی نُه عیب داشت و یک فضیلت، نُه عیب او را فراموش کنید و به یک فضیلت او بیندیشید.
زن و شوهر برای شناخت یکدیگر نیاز به تلاش بسیاری دارند، تلاش کنید یکدیگر را بهتر بشناسید با مطالعه ی کتابهای مفید کتابهای بسیاری در زمینه روان شناسی زن و مرد وجود دارد آنها را تهیه کنید و بخوانید و یا به کلاسها، همایشها و جلسات سخنرانی در این ز مینه بروید و یاد بگیرید، زمانیکه طعم شیرین با هم خوشبخت بودن را چشیدید دیگر حاضر نیستید حتی ثانیه ای از زندگی مشترکتان را با جر و بحث و یا خدای ناکرده قهر سپری کنید، ما نمی گوییم زندگی خالی از این گونه مسائل باشد زیرا بالاخره اختلاف سلیقه ها وجود دارد ولی با تمرین و صبر می توانید تنشها را کم و کم کم سرد و خاموش کنید و بستری پر از آرامش، عشق، محبت برای تربیت نوگلان خود مهیا سازید و خود نیز در کنار آنها از زندگی در کنار یکدیگر لذت ببرید و آن گاه است که می فهمید چرا خداوند متعال زن و شوهر را سکینه و آرامش بخش یکدیگر معرفی کرده است، حالا برای شروع از همین مقاله آغاز کنید به توصیه های آن عمل کنید و نتایج بسیار خوب آن را مشاهده کنید. برای شما زندگی سرشار از امید و موفقیت آرزومندیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید