یک چیزبرگر سالم و خوشمزه

یک چیزبرگر سالم و خوشمزه

نویسنده: ساقی اخوان

چیزبرگر؛ پیشنهادی برای ناهار بچه های بدغذا
ساندویچ‌ها از غذاهایی هستند که بچه‌های 4 تا 5 ساله علاقه فراوانی به خوردن آنها دارند. غذاهایی با طعمی خاص که بدغذاترین بچه‌ها نیز آن را بی‌هیچ دردسری می‌خورند. به طوری که والدین می‌توانند به شکل ساندویچ هر ماده غذایی که کودک از خوردن آن سرباز می‌زند، به او بدهند مانند انواع گوشت‌ها. البته توصیه می‌شود برای این گروه سنی ساندویچ‌های خانگی تهیه شود به همین منظور نیز ما ساندویچی را انتخاب کرده‌ایم که در میان این گروه طرفداران فراوانی دارد.

مقدار کالری
هر واحد از این غذا شامل یک برگر همراه ورقه‌ای پنیر است که روی هم 375 کیلوکالری دارد. البته این عدد از تقسیم کل کالری مواد غذایی تشکیل دهنده این غذا و تقسیم آن بر عدد 4 به‌دست آمده است اما این غذا با نان باگت و کمی سبزی‌ تازه، کالری دریافتی را به 500 کیلوکالری نیز می‌رساند و آن را به گزینه‌ای مناسب برای ناهار تبدیل می‌کند.

یک نکته، یک یادآوری
هنگام سرو این غذا حتما از نان‌های کوچک و تهیه شده با آرد کامل گندم استفاده کنید زیرا بچه‌ها ساندویچ‌های کوچک را راحت‌تر می‌خورند و سبوس‌دار بودن نان نیز به هر چه مغذی‌ترشدن وعده غذایی‌شان کمک می‌کند.
مواد لازم (برای4 کودک)

گوشت چرخ کرده

350

گرم

660

کیلوکالری

پیاز قرمز بزرگ

1

عدد

25

کیلوکالری

تخم مرغ

1

عدد

100

کیلوکالری

خمیرخرد شده نان باگت

5/0

لیوان

120

کیلوکالری

نمک، آویشن و نعناع

به میزان دلخواه

0

کیلوکالری

روغن مخصوص سرخ‌کردن

4

قاشق غذاخوری

360

کیلوکالری

ورقه‌های پنیر چدار

4

ورقه

200

کیلوکالری

طرز تهیه
ابتدا در یک کاسه بزرگ گوشت، خمیر نان باگت، پیاز رنده شده، نمک و سبزی‌های خشک معطر را با تخم مرغ خوب مخلوط کنید تا به صورت خمیری یکنواخت درآیند. مایه به‌دست آمده را به 4 قسمت تقسیم و از هر قسمت یک برگر تهیه کنید. آنها را در تابه‌ای چدنی که از قبل روغن مخصوص سرخ‌کردن در آن داغ شده است، بگذارید و اجازه دهید تا به مدت 15 دقیقه هر دو طرف آن خوب سرخ و گوشت پخته شود. همبرگر را همراه یک ورقه پنیر چدار در نان مخصوص همبرگر (البته در اندازه کوچک) سرو کنید.

گوشت علیه کم‌خونی
گوشت از منابع پروتئین است به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 20 گرم پروتئین دریافت می‌کند. از آنجا که بچه‌ها در سنین رشد هستند، نیاز به این ماده مغذی در آنها بالاست. گوشت منبع آهن، روی، سلنیوم و ویتامین 12 B است که تمام آنها به روند رشد و تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کنند. فراموش نکنید بچه‌ها در گروه سنی 3 تا 4 سال در معرض کم‌خونی فقر آهن قرار دارند و ابتلای آنها به این نوع کم‌خونی رشدشان را به تاخیر می‌اندازد. بنابراین والدین به هر صورتی که می‌توانند باید این دسته از مواد غذایی را در رژیم روزانه بچه‌ها بگنجانند و به دلیل بهانه‌گیری‌های کودک آن را از برنامه غذایی‌اش حذف نکنند.

پنیر چدار علیه کم وزنی
پنیرها به دلیل داشتن پروتئین فراوان، در خانواده گوشت‌ها جای می‌گیرند اما پنیرهای پروسس مانند پنیر چدار به دلیل چربی فراوان کمتر به عنوان منبع پروتئین محسوب می‌شوند، بلکه فقط تامین‌کننده انرژی و تاحدودی سایر مواد مغذی دیگر به شمار می‌روند. بنابراین مصرف پنیرهایی مانند پنیر چدار برای بچه‌ها به این دلیل که در سنین رشد هستند و به کالری نیاز دارند، یک عادت غذایی مناسب است می‌توان با پنیرها، غذاهای مورد علاقه بچه‌ها را تهیه و به این ترتیب بچه‌های بدغذا را که همیشه کمتر از نیازشان غذا می‌خورند و کمبود وزن دارند، به خوردن تشویق کرد. البته فراموش نکنید هر واحد پنیر 45 گرمی، یک واحد گوشت به حساب می‌آید و حداقل 55 تا 75 کیلوکالری انرژی دارد پس باید این عدد را در کل کالری دریافتی محاسبه کرد تا کودک به تدریج دچار اضافه وزن نشود.

گوجه‌فرنگی علیه عفونت
این سبزی از منابع ویتامین C و بتاکاروتن است؛ مواد مغذی‌ای که دریافت‌شان به همراه منابع آهن، جذب آن را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید در سنین کودکی، نیاز به ویتامین C بیشتر می شود و خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه، یکی از عادت‌های غذایی خوبی است که برای رفع نیاز به این ویتامین توصیه می‌شود. جالب است بدانید ویتامین C در ساخت کلاژن یا پروتئین بافت همبند دخالت دارد و به همین دلیل برای کودکان که در آنها ساخت بافت‌های پروتئینی بالاست، ضروری است. نیاز به بتاکاروتن نیز در کودکی افزایش می‌یابد و کمبود آن علایمی مانند کم‌خونی و نقص در رشد را به همراه دارد. حتی بچه‌هایی که به کمبود این ماده مغذی دچار هستند، بیشتر به انواع عفونت‌ها مبتلا می‌شوند. پس مصرف سبزی‌هایی مانند گوجه‌فرنگی به خصوص برای بچه‌ها یک عادت غذایی مناسب است.

همراه این چیزبرگر
در این ساندویچ می‌توانید حلقه‌های گوجه‌فرنگی تازه و برگ‌های کاهو استفاده کنید. در فصل چغندر، می‌توانید حلقه‌های قرمز لبو را لابه‌لای ساندویچ بگذارید. برش‌های نازک هویج نیز می‌توانند به هر چه مغذی‌تر شدن این ساندویچ کمک کنند. نوشیدنی مناسب با این ساندویچ هم آب پرتقال یا لیمو است زیرا در جذب آهن موجود در برگر موثر است.

اگر کودک لاغر است
همیشه کمبود وزن یکی از نگرانی‌های والدین است. بنابراین غنی‌کردن یک وعده غذایی کوچک از انرژی و مواد مغذی می‌تواند از شدت مشکل می‌کاهد. می‌توانید چند عدد سیب‌زمینی سرخ کرده و قارچ به این ساندویچ اضافه کنید و آن را با یک لیوان آب پرتقال تازه به فرزندتان بدهید.

اگر کودک یبوست دارد
کاهو از سبزی‌هایی است که در این شرایط می‌تواند کمک کننده باشد بنابراین مقدار کاهوی استفاده شده در این ساندویچ را افزایش دهید و نان آن را حتما از نوع سبوس‌دار انتخاب کنید.

اگر کودک چاق است
قطر برگر تهیه شده را کمتر و آن را در روغن بسیار کم سرخ و با انواع سبزی‌های تازه مانند کاهو، گوجه‌فرنگی و حتی جوانه گندم سرو کنید. نصف مقدار توصیه شده پنیر چدار به این غذا بیفزایید تا میزان کالری حاصل از خوردن این ساندویچ به حداقل ممکن برسد.
منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مشابه