زندگی های با نمک

زندگی های با نمک

 

 

عادت نمک خوردن را کنار بگذارید

اشاره:

ممکن است شما تا حدی به خوردن نمک عادت کرده باشید که مرگ و زندگی تان به نمک بستگی داشته باشد. اگر واقعاً نمک برای شما چنین حکمی دارد، به این سئوال پاسخ بدهید.
به نظر شما، کدام یک از موارد زیر درباره نمک درست است؟
الف) اعتیاد آور است.
ب) باعث چاقی می شود.
ج) منجر به مرگ می شود.
د) همه موارد.
اگر گزینه (د) را انتخاب کرده باشید، حق با شماست. نمک یکی از خطرناک ترین مواد افزودنی غذاهاست.
بر هیچ کس پوشیده نیست که یک رژیم غذایی پر از سدیم، فشار خون را بالا می برد که همین فشار خون بالا می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.
مطالعات جدید نشان می دهد که نمک، خیلی بیش از آنچه که فکر می کنیم، خطرناک است. خوردن بیش از حد نمک می تواند ارتباطی به بروز بیماری هایی مثل آرتروز، زوال عقل ( دیوانگی و جنون)، سرطان و دیگر مشکلات جدی سلامتی داشته باشد!
همچنین مصرف بیش از حد نمک باعث اضافه وزن هم خواهد شد. طبق تحقیقات و نظریات جدید، نباید بیش از 1500 میلی گرم سدیم در روز مصرف شود(دو سوم قاشق چای خوری).

بیشترین میزان سدیم از کجا دریافت می شود؟

نگرانی اصلی وقتی نیست که شما بر سر میز غذا نصف نمکدان را درون بشقاب غذایتان خالی می کنید! بلکه نگرانی اصلی به آن مقداری است که در حال حاضر در غذایتان وجود دارد. بزرگترین مقصران، کسانی هستند که غذاها را با انبوهی از نمک، فرآوری کرده و بسته بندی می کنند و از نمک برای حفظ طعم بافت و جلوگیری از فاسد شدن غذا استفاده می کنند. حدود هشتاد درصد از سدیمی که در رژیم های غذایی ما یافت می شود، از بیسکویت های آماده، غذاهای نشاسته ای، سوپ ها، سس ماکارونی و غذاهای نیمه آماده و منجمدی است که در خانه می خوریم. البته این گروه شامل غذاهای رستوران ها و فست فودها هم می شود.

چرا نمک اعتیاد آور است؟

بدن شما به مقداری سدیم نیاز دارد تا بتواند تعادل مایعات را حفظ کند، پیام های عصبی را انتقال دهد و باعث آرامش عضلات و ماهیچه ها شود. وقتی شما بیشتر از این مقدار می خورید، سطح شیمیایی مغزتان تغییر می کند. درست مثل الکل و نیکوتین که سطح شیمیایی مغز را تغییر می دهند و باعث اعتیاد می شود.
خیلی از غذاهای شور مثل ساندویچ ها و فست فودها علاوه بر داشتن چربی و کالری بالا، به دلیل داشتن نمک تشنگی را هم افزایش می دهند. همچنین در این تحقیقات مشخص شد که ارتباط نزدیکی بین میزان مصرف نمک و مصرف نوشابه های شکردار وجود دارد.

نوشابه های رژیمی هم پر از سدیم هستند و جوابگوی خوبی برای کم کردن وزن نیستند. محققان عقیده دارند که رژیم های غذایی پر نمک تولید انسولین در بدن را افزایش می دهند و همچنین باعث تولید هورمونی می شوند که قند تولید شده اضافی را به چربی تبدیل می کند به این ترتیب بدن شما انسولین بیشتری تولید می کند، چربی بیشتری ذخیره شده و وزن تان بالا می رود.

قاتل خاموش:

با مصرف بیش از حد نمک، فقط نباید نگران بروز سکته و حملات قلبی باشید؛ بلکه میزان بالای سدیم باعث دیگر مشکلات و خطرات جدی سلامتی برای شما می شود. مهم ترین مخاطرات مصرف بیش از حد نمک، سرطان است. غذاهای شور 15 درصد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. بر اساس تحقیقات اخیر، مصرف بالای نمک می تواند با مرگ های ناشی از سرطان معده در ارتباط باشد. غذاهای شور دیواره معده را تحریک می کنند که این مسأله می تواند باعث عفونی شدن معده به وسیله باکتری« هلیکوپیلوری» شود و وجود این باکتری باعث بروز سرطان معده است.

آرتروز:

رژیم های غذایی پرنمک، افزایش فقدان کلسیم را نشان می دهند. این فقدان کلسیم استخوان ها را ضعیف و شکننده می کند و به مروز زمان باعث بروز آرتروز می شود. یک تحقیق دو ساله روی این موضوع، ارتباط بین میزان مصرف نمک و کاهش توده استخوانی را در بدن، کاملاً ثابت کرد.

دیابت:

مصرف بیش از حد نمک ممکن است مقاومت انسولین را ارتقا دهد. وجود دیابت می تواند شما را در معرض خطرات بزرگ تری مثل فشار خون بالا و بیماری های قلبی قرار دهد و این امر به این معنی است که مصرف زیاد نمک، این خطرات را افزایش می دهد.

بی خوابی:

در این جا هم فشار خون بالا، علت همه گرفتاری هاست. یعنی باعث ایجاد یک چرخه معیوب خواب و در نهایت محرومیت از خواب می شود.

بیماری های کلیوی:

فشار خون بالا به رگ های خونی سرتا سر بدن آسیب می رساند؛ از جمله رگ های کلیه. این آسیب کم کم به صورت تدریجی رخ می دهد و ممکن است علائم بیماری خودش را تا مدت ها نشان ندهد و این ها فقط بخشی از زیان های مصرف بالای نمک است.
منبع: نشریه دیدار آشنا – شماره 137

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید