جهانی شدن ، جهانی سازی و مهدویت

جهانی شدن ، جهانی سازی و مهدویت

نویسنده:محسن قهرمانی

 

امروزه، با واقعیتی به نام جهانی شدن (Globality) مواجهیم ولازم است رابطه ی آن را با موضوع مهدویت بررسی کنیم. جهانی شدن به معنای گسترش ارتباطات میان انسان ها و افزایش تاثیر متقابل اقوام ، ملت ها و کشور ها بر یک دیگر است؛به گونه ای که کمتر اتفاقی در گوشه ای از عالم رخ می دهد که مردم دیگر سرزمین ها از آن بی خبر بمانند و حیات اجتماعی آنان از این اتفاق تاثیر نپذیرد. پیدایش ابزار های ارتباطی ؛ متنی و وسایل نقلیه جدید، ارتباط میان انسان هارا در نقاط مختلف کره زمین جنان توسعه داده است که گویی مانند مردم یک دهکده با هم آشنایند. از همین جاست که مفهوم “دهکده جهانی”(Global Village) شکل گرفته است.
حال که جهانی شدن ارتباطات و تبدیل جهان به یک دهکده، این فرصت را ایجاد کرده است که افکار و عقاید در میدان جهانی به رقالت برخیزند. کدام عقیده و کدام روش زندگی لیاقت دارد به طور طبیعی مورد پذیرش ملت های مختلف قرار گیرد؟چنین به نظر می رسد که عقیده ای با شاخصه های زیر می تواند جهانی شود:
1. با فطرت انسان و ویژگی های فطری او سازگار باشد.
2. مبتنی بر عقلانیت و قابل دفاع عقلی باشد.
3. توانایی پاسخ گویی به نیاز های اصلی دنیای امروز ، مانند عدالت اجتماعی،را دارا باشد.
4. از پشتوانه و تایید الهی برخوردار باشد.
5. با یک رهبر معصوم و مورد اعتماد،مبلغ آن باشد.
با تاملی در عقاید اسلامی و دیدگاه تشیع درباره مهدویت، این پنج شاخصه را در آن می بینیم.جهانی شدن فرصت مناسبس برای جهانی سازی اندیشه اسلامی با استفاده از تبلیغ سازنده و مثبت است. معتقدان به مهدویت و ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) باید با حضور فعال و موثر در صحنه های جهانی و نشان دادن نقاط ضعف اندیشه های دیگر زمینه ظهور را بیشتر فراهم کنند.(1)

مهدویت ، الهام بخش جهانی شدن اسلام :

جهانی‌شدن الهی، با بزرگ‌ترین رویداد تاریخ بشر و عظیم‌ترین و گسترده‌ترین انقلاب تاریخ، یعنی انقلاب بزرگ جهانی حضرت مهدی(علیه السلام) روی خواهد داد. در دوران ظهور مهدی آل محمّد(صلی الله علیه و آله) اسلام بر سراسر جهان حاکم می‌گردد و قطعاً حکومت جهانی اسلامی تشکیل خواهد شد. آری، گسترش اسلام در سراسر جهان، وهم و خیال نیست؛ یک حقیقت قطعی است که در عصر ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) در سطح عالی و به طور تمام و کمال، واقع می‌شود. احادیث پیامبر و اهل بیت نبوی(صلی الله علیه و آله) پیرامون مهدویت، فراوان است و در منابع معتبر شیعه و سنّی وجود دارد و در این احادیث، جهانی بودن انقلاب حضرت مهدی(علیه السلام) و جهانی شدن دولت ایشان، پیش‌بینی شده است.(2)
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود:
شما را به مهدی، بشارت می‌دهم. او در بین امت من برانگیخته می‌شود… پس زمین را از قسط و عدل پر می‌نماید، همان طوری که از ستم لبریز شده است و ساکن آسمان و زمین از او راضی می‌شوند و مال ثروت را صحیح تقسیم می‌کند.(3)
امام باقر(علیه السلام) به «عبدالملک بن أعین» پیرامون ویژگی‌های یاران حضرت مهدی(علیه السلام) و حاکمیت آنان بر کره زمین فرمود:
در عصر ظهور به هر یک از مردان شما نیروی چهل مرد داده می‌شود و دل‌هایتان، مثل پاره‌های آهن نیرومند و ثابت می‌گردد، به گونه‌ای که اگر با کوه‌ها برخورد کند، آنها را از جای می‌کند و شما به پا دارندگان امور مردم، کارگزاران ، حکم‌رانان مردم در زمین و خزانه‌داران آنان خواهید بود.
در این حدیث شریف، جهانی بودن حاکمیت و اقتدار یاران حضرت مهدی(علیه السلام) و تسلط آنان بر سراسر کره زمین و تشکیل خزانه‌داری کل برای ثروت جهانیان و در دست گرفتن اقتصاد جهان برای توزیع عادلانه ثروت و برقراری عدل جهانی، یادآوری گردیده و تحقق آن گزارش شده است.(4)
منابع تحقیق :
۱- کتاب قرآن و تعلیمات دینی(3) دین و زندگی سال سوم دبیرستان-کد251-مولف : دکتر محمدمهدی اعتصامی-چاپ چهارم 1387-ص 158 و ص 159 (با اندکی تخلیص و تغییر)
۲- سایت اینترنتی مهدویون (www.mahdaviun.com (۱۳۸۸/۰۴/۲۸ – مقاله: جهانی شدن و حکومت جهانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)- نوشته محمدرضا جواهری به نقل از خبرگذاری فارس
۳- مجلسی، محمدباقر، بحارالانور، ج 51، ص 78.
۴-مجلسی، محمدباقر، بحارالانور، ج 51، ص ۱۵۱.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید