ذرت و این همه خاصیت!

ذرت و این همه خاصیت!

ترجمه: گلناز میکائیلیان

 

شواهد بسیاری حاکی از آن است که کشت ذرت از حدود 9 هزار سال پیش در مکزیک مرکزی آغاز شد. امروزه، ایالات متحده، چین، برزیل، و مکزیک به عنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان ذرت محسوب می شوند.
این ماده غذایی معروف حاوی فیبر فراوان است. شایان ذکر است که ذرت به سختی هضم میشود. اما فیبر غیرقابل حل موجود در آن با جذب آب و افزایش حجم مدفوع در روده ها، حرکت آن را تسریع می کند. ذرت حاوی مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین است. یک فنجان ذرت، 18/4 درصد از فیبر توصیه شده روزانه را تأمین می کند. یکی از بزرگ ترین مزایای این ماده غذایی موجود فیبر در آن است. فیبر، میزان کلسترول و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. ضمناً، میزان قند خون افراد متبلا به دیابت را نیز کمتر می کند. این ویتامین ها شامل اسید فولیک، نیاسین و ویتامین ث است. وجود فولیک اسید موجود در ذرت از “نارسایی لوله عصبی بدو تولد” می کاهد. ضمناً، از آنجا که اسید فولیک از تشکیل هموسیستئین (نوعی اسید آمینه) در بدن جلوگیری می کند، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی بسیار مفید است.
ذرت حاوی ماده ای به نام “اگزالات” است. بنابراین افراد متبلا به “سنگ کلیه اگزالاتی” باید از مصرف ذرت و محصولات حاوی آن خودداری کنند.
شربت های تولید شده از ذرت و حاوی قند فراوان که در سودا، انواع نوشابه های فراوری شده و انواع غذاها وجود دارد، برای افراد متبلا به دیابت خطرناک بوده و باید از مصرف آنها خودداری کرد.
این ماده خوراکی، حاوی کربوهیدرات است و همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد در مصرف آن دقت کنند. ضمناً، اگر آن را به صورت پخته مصرف کنید، آنتی اکسیدان آن افزایش یافته و ویتامین ث آن کاهش می یابد.

مزایای ذرت

مواد مغذی موجود در ذرت: ذرت منشأ فوق العاده ویتامین ب1 (تیامین) است. ضمناً، سرشار از ویتامین ب5 (اسید پنتوتنیک)، ویتامین ث، ویتامین ئی، اسید فولیک، فیبر، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی چون منیزیم و فسفر است.
شاخص گلیسمیک (جی آی): با توجه به مطالعات انجام شده، شاخص “گلیسمی” موجود در ذرت شیرین 60 است (متوسط).
سلامت بینایی: بسیاری از تحقیقات انجام شده در رابطه با “بیماری های چشمی وابسته به سن”، حاکی از آن است که آنتی اکسیدان ها از ابتلا به “زوال ماکولار وابسته به سن” جلوگیری می کند. ذرت شیرین سرشار از ماده ای به نام “کاروتنوئید لوتئین” است. این ماده نوعی فیتوکمیکال است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از بسیاری از بیماری های ضعف بینایی مربوط به سن جلوگیری می کند.
آلزایمر: با توجه به تحقیقات انجام شده، افراد متبلا به آلزایمر شدید با میزان کمتری از پلاسمای “لوتئین” و “بتاکاروتن” مواجه هستند. این میزان در افرادی که با شدت کمتری از بیماری روبه رو بودند، بیشتر بود. بنابراین افراد می توانند با مصرف زیاد مواد غذایی حاوی بتاکاروتن و لوتئین، به طور چشمگیری با این بیماری مقابله کنند.
سرطان: ذرت حاوی ماده ای به نام “بتا – کریپتوکسانتین” است. این ماده به عنوان نوعی کاروتنوئید حاوی آنتی آکسیدان تلقی می شود. یکی از تحقیقات انجام شده در سنگاپور، حاکی از آن است که برنامه غذایی حاوی بتا- کرپتوکسانتین، با کاهش ابتلا به سرطان ریه ارتباط مستقیم دارد.

مزایای روغن ذرت

– روغن ذرت حاوی مقدار کمی (13 درصد) روغن اشباع شده، مقدار زیادی چربی های غیراشباع، 28 درصد چربی های تک قطبی و 58 درصد چربی های اشباع نشده است. ضمناً، فاقد کلسترول است. – کلسترول بد یعنی “ال دی ال” و کلسترول کلی را کاهش داده و میزان کلسترول خوب یا “اچ دی ال” را افزایش می دهد. کلسترول “اچ دی ال” خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کمتر می کند.
– اسیدهای چرب ضروری مانند “اسید لینولئیک” (امگا6) و “اسید آلفا- لینولئیک” (امگا 3) به وفور در آن یافت می شوند. این دو اسید چرب پیش نیاز “پروتساگلندیس” در بدن هستند. “پروتساگلندیس” عنصر هورمون مانندی است که وظایف بسیاری را در بدن انجام می دهد؛ مثلاً انقباض و انبساط عضلات صاف، انقباض و انبساط رگ های خونی، کنترل فشار خون، کاهش درد و تورم و… را برعهده دارد.
– امگا 3 موجود در روغن ذرت باعث سلامت قلب شده، فشار خون را کاهش داده، خطر ابتلا به بیماری های خود ایمن و سرطان را کمتر کرده، به عنوان رقیق کننده خون عمل کرده و به موجب آن از تشکیل لخته های خونی جلوگیری کرده و افسردگی را بهبود می بخشد.
– ویتامین ئی موجود در آن حدوداً 70 درصد است. این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدانی است که با رادیکال های آزاد در بدن مقابله کرده و استحکام بافت سلولی را حفظ می کند.
– سرشار از “فیتوس ترول” است. این ماده هم مانند ویتامین ئی، رادیکال های آزاد بدن را دفع می کند.
– حاوی مقدار اندکی اسیدهای چرب ترانس است (حدود 0/3 درصد). این ماده برای سلامت قلب مضر است و مقدار کلسترول کلی و کلسترول بد را در بدن افزایش می دهد.

هشدار

به افرادی که باید میزان کمی از مواد “گلسیمی” را مصرف کنند توصیه می شود قبل از مصرف ذرت با پزشک خود مشورت کنند. همچنین به دلیل میزان قند بالای موجود دراین ماده غذایی، افراد مبتلا به دیابت باید در مقدار مصرف آن بسیار با احتیاط عمل کنند.
منبع: ماهنامه دانشمند شماره 577

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید