جناب دکتر سیب

جناب دکتر سیب

نویسنده: آرزو رمضانی

 

وقتی سرما می خوریم یک قرص استامینوفن می خوریم. وقتی دل درد داریم یک قرص دیگر می خوریم و مادرهای ما وقتی سرشان درد می کند فلان قرص را می خورند. فکر می کنید در روزگاری که قرص وجود نداشت، مردم چه طور سلامتی شان را حفظ می کردند و اگر مشکلی داشتند، چگونه خودشان را درمان می کردند؟ در طب اسلامی در کنار انواع روش های درمانی، روی تغذیه خیلی تأکید شده است. به نظر طب اسلامی، با تغذیه می توانیم سلامتی مان را حفظ کنیم و اگر هم دچار بیماری شدیم، با چیزهایی که می خوریم، می توانیم بیماری را درمان کنیم.

-یک داروخانه ی شگفت انگیز

خداوند انواع میوه ها، سبزی ها و گیاهان را خلق کرده و هر کدام از آن ها خاصیت هایی دارند. هر کدام از این خصوصیت ها برای درمان بیماری هایی مفید هستند. این موضوع از گذشته های دور در احادیث فراوانی که از ائمه معصومین(ع) نقل شده، بسیار آمده است. در دوره ی ما هم علم پزشکی با بررسی های آزمایشگاهی فهمیده که هر کدام از میوه ها و سبزی ها خاصیت هایی دارند و در درمان بیماری ها می توانند بسیار مؤثر باشند؛ برای نمونه،«سیر» یک ضد میکروب بسیار قوی است. از طرف دیگر، سیر در کاهش فشارخون بسیار تأثیر دارد؛ برای همین انواع قرص های سیر ساخته شده است. «شوید» که یک سبزی معمولی در لیست سبزی های خوردنی است، قدرت زیادی در کاهش چربی خون دارد. در داروخانه ها انواع قطره ها و قرص های شوید با اسم های مختلف فروخته می شوند.
دانستن فایده های چیزی که می خوریم، به ما کمک می کند تا سالم تر باشیم،‌ و اگر سلامتی ما به خطر افتاد می توانیم با تغذیه ی درست، بیماریمان را بهبود دهیم.

سیب می خوریم…

برای شروع آشنایی با خواص میوه ها و سبزیجاتی که می خوریم، بهترین گزینه سیب است که به آن میوه ی سلامتی می گویند.
به این احادیث دقت کنید:
1-امام علی(ع):سیب بخورید که معده را می پالاید.
2-امام صادق(ع): سیب پالاینده و خوش بو کننده ی معده است.
3-امام صادق(ع): سیب بخور؛ چرا که حرارت را فرو می نشاند، درون را سرد می کند و تب را می برد.
4-امام صادق(ع): اگر مردم می دانستند در سیب چیست، بیمارانشان را جز به آن درمان نمی کردند، بدانید که سیب به ویژه سودمندترین چیز برای قلب و مایه ی شست و شوی آن است.
5-رسول اکرم(ص): سیب را ناشتا بخورید؛ چرا که تمیز کننده ی معده است.
6-رسول خدا(ص): چهار چیز عمر را می افزاید؛ که یکی از آن ها خوردن سیب در سحرگاهان می باشد.
7-امام باقر(ع): هنگامی که خواستی سیب بخوری، آن را ببوی و سپس بخور، اگر این کار را انجام دادی، هر درد و عارضه ای از تنت بیرون می رود.

از عفونت پیشگیری می کند

بررسی ها نشان می دهد آن هایی که بیش تر سیب می خورند، کم تر دچار سرماخوردگی یا عفونت های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شده و به طور معمول، کم تر بیمار می شوند. برخی فکر می کنند که آب سیب، ویروس های عفونت زا را می کشد.

به هضم کمک می کند

سیب سرشار از «فیبر» است که باعث می شود همه چیز به روانی در دستگاه گوارش حرکت کند. یک سیب متوسط 9 تا 10 گرم فیبر دارد و بخش قابل توجهی از 20 تا 35 گرم نیاز روزانه بدن ما را در این مورد تأمین می کند.

برای لثه ها خوب است

جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می دهند که سیب، ذرات غذای مانده در پشت لثه ها و دندان ها را پاک می کند و فساد دندان و بیماری لثه ها را از بین می برد.

روزی چند تا دکتر بخوریم؟

خوردن 2 تا 3 عدد سیب متوسط در روز ایده آل است. برای دست یابی به بیش ترین فایده های سیب، پوستش را هم بخورید. با آن که آب سیب مغذی است، اما به اندازه ی خود سیب سرشار از فیبر نیست.
منبع: نشریه انتظار نوجوان، شماره 74.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید