پایان ظلم در حکومت امام جهان

پایان ظلم در حکومت امام جهان

پایان ظلم در حکومت امام جهان
یکی از ویژگی های بارز امام خمینی (رحمه الله علیه) استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان جهان بود و هدف ایشان، حمایت از مستضعفان و مبارزه علیه مستکبران بود. از دیگر ویژگی های اخلاقی آن حضرت این بود که واژگان قرآنی را در سخنرانی هایشان استفاده می­کردند.

یکی از این واژگان، واژه مستضعف بود که امام خمینی (رحمه الله علیه) بر آن تأکید بسیار داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (رحمه الله علیه) دستور تاسیس بنیاد مستضعفان را صادر نمود و هم‌زمان با آن، 15 شعبان، روز ولادت منجی موعود، به نام روز جهانی مستضعفان نامگذاری شد. همچنین در سال­های 1364، 1366، 1367 و… سازمان پست جمهوری اسلامی اقدام به چاپ تمبرهایی برای روز جهانی مستضعفان نمود. (1)

ریشه قرآنی استفاده از واژه مستضعف
«و نرید أَن نمن‏ على‏ الذین استضعفوا فی الأَرض و نجعلهم أَئمه و نجعلهم الوارثین» 5/ قصص

«و اورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربه» 137/ اعراف یکی از وعده‌های قرآن کریم مطابق با آیات به ارث رسیدن زمین به مستضعفان است. ریشه کلمه «مستضعف»، ضعف و معنای دقیق آن «ضعیف نگاه داشته شده» است. معنای دیگر مستضعف در مقابل مستکبر است که در قرآن کریم این معنا نیز به کار رفته است.

اما درواقع وارثان حقیقی زمین از دیدگاه قرآن کریم کسانی هستند که نه تنها به مستکبران اقتدا نمی‌کنند، بلکه در مقابل ایشان ایستادگی کرده و در مسیر حق در حد توانشان تلاش و ایستادگی می‌کنند؛ اما قدرت آنان به حدی نیست که یارای غلبه و پیروزی بر ستمگران را داشته باشند. (2) حال باید دقت کرد که منظور از مستضعفان چه کسانی هستند!

در تفاسیر مختلف، منظور از مستضعفان، یاران حضرت مهدی (عج) بیان شده است:

1.در تفسیر نمونه، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، صریحا به یاران حضرت مهدى (علیه السلام) اشاره کرده است؛ چنان که در مجمع‌البیان از امام باقر (علیه السلام) چنین آورده شده است: (هم اصحاب المهدى فى آخر الزمان) –آن‌ها یاران مهدی در آخرالزمان هستند– بندگان صالحى را که خداوند به عنوان وارثان زمین عنوان مى‌کند، یاران مهدى (علیه السلام) در آخر الزمان هستند.

2.در تفسیر قمى نیز چنین آمده است: (ان الارض یرثها عبادى الصالحون قال القائم و اصحابه) منظور از بندگان صالحی که زمین را به ارث می‌برند، مهدى قائم (علیه السلام) و یاران او هستند. (3)

حکومت عدل جهانی
حکومت عدل جهانی حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در حقیقت، پاسخی است ‌به نگرانی بشر از آینده‌ی گنگ و نامشخص پیش رویشان. تمامی ادیان و مذاهب علی الخصوص شیعیان، برای زندگی انسان آینده‌ای روشن و سرشار از عدل و داد پیش بینی می‌کنند.

اما در این بین دین اسلام می‌خواهد تمامی اختلافات را که به نام‌های گوناگون پدید آمده، با ایمان به توحید و خدای یگانه از میان بردارد. اختلافات نژادی، ملی، وطنی، جغرافیایی، زبانی و … همه باید از میان برود و هیچکس بر دیگری برتری و علتی برای فخر نداشته نباشد، حتی باید اختلافات‌ دینی هم کنار گذاشته شود و همه تسلیم فرمان خدا باشند.

امروزه در عصر ارتباطات و تکنولوژی، تمامی افراد دنیا نیاز به هدف، ارزش و جامعه متحد و یک دست را درخود احساس می‌کنند و هر چه جلوتر برویم، این نیاز بیشتر و بیشتر احساس خواهد شد. آن دهکده‌ و حکومت جهانی که دانشمندان غربی در قرن بیستم احتمال آن را داده‌اند، اسلام در هزار و چهارصد سال قبل، با تاکید فراوان و قطعیت از آن خبر داده و حتی کیفیت وقوع و نحوه‌ی حکومت و رهبری آن نظام را به وضوح و دقیق، معین کرده است و خبر داده که دین حاکم در آن حکومت جهانی، دین مبین اسلام خواهد بود. (4)

آنچنان که در روایات آمده است در حکومتی که امام دوازدهم، حضرت ولی عصر (علیه السلام) ، آن را پایه­گذاری خواهد کرد، کسانی که در راس امور قرار خواهند گرفت افراد محروم و مستضعف جامعه هستند. در این حکومت الهی، اشراف، ستمگران و مستکبرانی که در برابر این قیام ایستادگی کرده و با عدالت الهی و حکومت جهانی منجی موعود مخالفت کنند، هیچ جایگاهی نخواهند داشت.

خداوند در آیه 5 سوره قصص می فرماید: «ما اراده کرده ایم که بر مستضعفان منّت نهاده، آن‌ها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم» این آیه به وضوح افرادی را که در حکومت جهانی امام زمان (علیه السلام) از یاران و همراهان ایشان هستند، معرفی کرده و این حکومت را پایان استکبار، استثمار و ظلم به افراد مستضعف و پابرهنگان معرفی می‌کند و این همان زمانی است که ظالمان به سزای اعمالشان خواهند رسید.

روایات مختلف در مورد حکومت امام جهان
آنچه از روایات پیامبر اکرم و ائمه اطهار دریافت می‌شود چنین است که جنگ حضرت مهدى (علیه السلام) 8 ماه به طول خواهد انجامید و پس از گذشت این مدت از ظهور آن‌حضرت (علیه السلام) ، کشورهای مختلف تحت سلطه ایشان درآمده، حکومت عدل الهی بصورت جهانی برقرار خواهد شد و ظلم و ستم و شرک کاملا محو می‌گردد.

به همین علت هیچ یک از حاکمان در آن زمان فردی ستمگر نخواهد بود و گناهان اجتماعی از بین خواهد رفت و حقوق فقرا از ظالمان و استثمارگران بازپس گرفته شده و بین آنان به عدالت تقسیم می‌شود، به گونه‌اى که جایى براى پرداخت صدقه و زکات باقى نمی‌ماند؛ زیرا همه غنى و بی‌نیاز می‌شوند.

درباره قیام حضرت مهدی (علیه السلام) از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: «جهان با پیاده شدن عدالت خرّم می‌شود، آسمان باران‌هایش را فرو می‌ریزد، درختان، میوه‌هاى خود را آشکار نموده و زمین گیاهان خود را بیرون می‌فرستد و براى ساکنان خود آرایش می‌کند.

امام زمان (علیه السلام) به منادى دستور می‌دهد که در میان مردم اعلام کند که هرکس نیازى به مال دارد، برخیزد. از میان مردم کسى بر نمی‌خیزد، مگر یک نفر که می‌گوید: من [محتاجم]. پس قائم (علیه السلام) به او می‌گوید: «برو پیش کلیددار و بگو مهدى به تو دستور می‌دهد که مالى به من بدهى.»»

همچنین پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) دراین باب می‌فرماید: «در آن زمان مردم دنبال کسى می‌گردند که از آن‌ها [صدقه‌اى] و هدیه‌اى را بپذیرد، زکات مالشان را جدا می‌کنند، لکن کسى را نمی‌یابند که آن‌را بپذیرد؛ زیرا همه به واسطه فضل الهى بی‌نیاز شده‌اند»

ویژگی بارز حکومت عدالت جهانى ‌حضرت ولی عصر (علیه السلام) برقرارى صلح، امنیت و عدالت در پهنه­ی گسترده‌ی گیتی و از بین بردن نظام برپایه فساد، ظلم، جنایت و استثمار است، همانطور ‌که هدف تمامى پیامبران نیز برپایی همین آرمانشهر عادلانه و بدون ظلم بود و مردم را به برقرارى عدالت، صلح و امنیت وعده‌ می‌دادند و همه انسان‌ها، در طول تاریخ نیز، در انتظار ظهور منجی موعود و ایجاد چنین آرمانشهر، با این ویژگی ها بوده‌اند‏. (5)

امام صادق (علیه السلام) درباره حکومت عدل و دادگری امام زمان (علیه السلام) در زمان قیام و حکومتشان این چنین بیان می کنند: «پس آگاه باشید. به خدا قسم که قائم (علیه السلام) عدالت را به درون خانه های مردم وارد می سازد. چنان که سرما و گرما وارد خانه های آن‌ها می شود» به این ترتیب، با برپایی دولت امام زمان (عج) همه اهداف اسلامی تحقق می یابد و عدالت درتمامی ابعاد تحقق یافته و ظلم و ستمگری به پایان خواهد رسید.

سخنان رهبران جمهوری اسلامی پیرامون جامعه استکبارستیز

‏‏باید این نهضت در تمام عالم ـ نهضت مستضعف در مقابل مستکبر ـ ‎‏گسترده شود. ایران، مبدأ، و نقطۀ اول و الگو برای همۀ ملت‌های مستضعف ‏‏[‏‏باشد‏‏]‏‏.

ملت‌های‏‎ ‎‏مستضعف ببینند که ایران با دست خالی و با قدرت ایمان و با وحدت کلمۀ تمسک به‏‎ ‎‏اسلام، در مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاد و قدرت‌های بزرگ را شکست داد. (6)

این پرچم توحید و اسلام و ایمان، این پرچم ایستادگی در مقابل ظلم و جور از هر کس و هر جای عالم، این پرچم استقلال ملت‌ها در مقابل قدرت‌های زورگوی عالم، باید در سرتاسر جهان و به عنوان مرکز امید همه‌ی مستضعفان عالم، به اهتزاز در بیایید. (6)

همانطور که از سخنان بالا برمی­آید، هدف از انقلاب اسلامی برپایی عدالت در جامعه و مبارزه با ظلم و فساد دستگاه پیشین و بازستاندن حق مستضعفان ایران و سپس جهان بود و مسلمانان ایرانی تا ظهور حضرت مهدی (عج) و برپایی حکومت عدل الهی از پای نخواهند نشست.

جهان بدون ظلم در روز جهانی مستضعفان: پایان ظلم در حکومت امام جهان

پینوشتها
1.www.hawzah.net
2.www.tasnimnews.com
3.www.iqna.ir
4.www.wikifeqh.ir
5.www.islamquest.net
6.www.farsi.khamenei.ir

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید