تا قبل از 60 سالگی به فکر باشید!

تا قبل از 60 سالگی به فکر باشید!

نویسنده:دکتر احمدعلی اکبری/ فلوشیپ طب سالمندان

شاید بهترین هدیه برای سالمندتان این باشد که به او کمک کنید از شادابی، حافظه و سلامت خود در برابر تغییرات پیری محافظت نماید. تغییرات پیری در دستگاه عصبی باعث کند شدن پردازش اطلاعات شده و توانایی فرد را در جمع‌آوری و کاربرد اطلاعات جدید تحت تاثیر قرار می‌دهد. نورون‌ها یا سلول‌های بافت عصبی، قبل از رسیدن به دوره پیری هم از بین می‌روند اما عدم جایگزینی آنها به مرور زمان، به کاهش تدریجی بافت عصبی منجر شده و اگر اقداماتی در جهت کند شدن این روند صورت نگیرد، به ویژه در دوره سالمندی پیشرفته (سالخوردگی) بیشتر خود را نشان می‌دهد. بعد از سن 70 سالگی عموما در قدرت پاسخ‌دهی دستگاه عصبی کاهش دیده می‌شود…

بنابراین یادگیری مهارت‌های جدید در این سن به کندی انجام می‌پذیرد و توانایی کلامی هم نسبت به دوره جوانی کاهش واضحی را نشان می‌دهد. مطالعات ثابت کرده افراد با تحصیلات عالی، بیش از سایر افرادی که تحصیلاتی را کسب نکرده‌اند، توانایی‌های عقلی و هوشی خود را حفظ می‌‌کنند. مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد، کار کردن، مشغول بودن به هر طریق و درگیر کار روزانه بودن و تعامل با اجتماع باعث عملکرد بهتر حافظه در دوران سالخوردگی می‌شود.
براساس مطالعاتی که انجام شده است، تکالیف هوشمندانه حداقل تا حدود سن 80 سالگی محفوظ می‌ماند اما ممکن است انجام آنها قدری با کندی همراه باشد. افراد باهوش و تحصیل‌کرده و در یک کلام کسانی که قبل از دوران سالمندی به فکر محفوظ نگه داشتن هرچه بهتر حافظه خود بوده‌اند، چه در مهارت‌های کلامی و چه دیگر موارد شاهد عملکرد بهتر حافظه خواهند بود. از آنجا که تحقیقات روی وضعیت روانی سالمندان صورت گرفته است، دیده‌ایم که توانایی ذخیره لغات و توجه و تمرکز تا مراحل آخر زندگی حفظ می‌شود و تنها فراگیری در مورد آموزش زبان‌های خارجی مشکل می‌شود و همچنین سلیسی و روانی گفتار کاهش می‌یابد. از همه آنچه گفتیم می‌توان نتیجه گرفت که باید قبل از 60 سالگی برنامه مطالعاتی و ورزش خود را جدی‌تر دنبال کرده تا سلامت جسم و روان خود را در سالمندی تضمین کنید.
منبع:http://www.salamat.ir

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید