6 پیشنهاد برای کاهش هزینه‌های تحصیلی

6 پیشنهاد برای کاهش هزینه‌های تحصیلی

نویسنده:سمیه مقصودعلی

 

بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی برای والدین هزینه‌ای را به دنبال دارد که گاهی بسیار سنگین و خارج از توان می‌شود. ارزان خریدن همیشه راه‌حل مناسبی نیست زیرا گرچه در ابتدا هزینه را کاهش می‌دهد اما به مرور و در طول سال تحصیلی به طور مرتب مجبور به پرداخت هزینه‌ هستیم. راه‌حل خوب خریدن و درست خریدن است. به همین دلیل تلاش کردیم راه‌هایی را بیابیم که به شما در رسیدن به این هدف یاری رساند.

کلی خرید کنید

بهتر است فهرست کاملی از تمامی وسایل مورد نیاز تهیه کنید و تخمین بزنید مثلا در سال تحصیلی جدید فرزند شما به چند دفترچه، مداد، خودکار یا پاک‌کن نیاز دارد. بعد به مراکز خرید کلی مثل بازار یا فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای مراجعه کنید و تمامی وسایل مورد نیاز را با هم بخرید. به این ترتیب می‌توانید وسایل را به قیمت کلی بخرید یا تخفیف خوبی بگیرید.

از غیرضروری‌ها صرف‌نظر کنید

بعد از آ‌نکه فهرستی نوشتید، نگاهی مجدد به آن بیندازید تا تمامی وسایل غیرضروری را از میان آن حذف کنید. اگر پارسال گرمکن ورزشی خریده‌اید، می‌‌توانید امسال هم همان را استفاده کنید. اگر کیف پارسال هنوز سالم است یا فرزندان بزرگ‌تر مجبورند به دلیل افزایش کتب درسی کیف بزرگ‌تری تهیه کنند اما کیف سال‌های پیش‌ آنها سالم است، می‌‌توان برای فرزند کوچک‌تر از آن استفاده کرد. شاید دفتر نقاشی پارسال هنوز صفحات سفید زیادی داشته باشد و نیازی به خریدن دفتر جدید نباشد.

بروید سراغ جنس‌های خوب

یکی از راه‌های کاهش هزینه، خریداری وسایلی با کیفیت خوب است. اگر روپوش مدرسه فرزندتان برای 2 تا 3 سال آینده یک شکل است، پارچه خوبی انتخاب کنید تا دوام داشته باشد و در عرض یک سال رنگ و روی آن نرود. این موضوع در مورد کیف و کفش و وسایل ورزشی هم صدق می‌کند. شاید خرید یک کیف چرمی گران تر از یک کیف نایلونی تمام‌ شود اما مطمئنا دوام و کارکرد این کیف بیشتر خواهد بود.

قبل از خرید قیمت بگیرید

توصیه می‌کنیم قبل از آنکه خرید کنید، ابتدا از چند فروشنده قیمت بگیرید و بعد از منصف‌ترین آنها خرید کنید. همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، خرید از مرکز بزرگ مثل بازار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهتر است.

به موقع خرید کنید

بهترین زمان برای خرید وسایل مورد نیاز سال تحصیلی جدید اوایل فصل تابستان است. در این فصل نه تنها قیمت وسایل به دلیل کمتر بودن تقاضا پایین‌تر است و اکثر مراکز حراج زده‌اند بلکه مراکز خلوت‌تر هم هست و خانواده‌ها می‌توانند سر فرصت و با‌ آرامش و خونسردی بیشتر وسایل مورد نیاز را تهیه کنند.

الگوی مصرف را به فرزندتان بیاموزید

درست خریدن و درست استفاده کردن را به فرزندان‌شان آموزش دهید. به او یاد دهید که می‌تواند از جامدادی پارسال‌اش استفاده کند یا به همراه برادرش یک ماشین حساب داشته باشد. حتی می‌توانید در رابطه با آلودگی برخی وسایل و تاثیر آنها در محیط‌زیست صحبت کنید. مثلا آیا می‌دانستید تولید یک کیف پلی‌استری 3 کیلویی، 59 کیلوگرم CO2 ایجاد می‌کند و استفاده از کیف سال گذشته به جای خرید یک کیف جدید می‌تواند از ایجاد گاز CO2‌ای که یک ماشین طی 370 کیلومتر ایجاد می‌کند، جلوگیری کند. فرض کنید اگر 3 میلیون دانش‌آموز به جای هر سال، یک سال در میان کیف بخرند، میزان گاز CO2 تولید شده، 94 هزار تن در سال کاهش می‌یابد. به او بیاموزید صرفه‌جویی کردن او نه تنها به خاطر شما بلکه به خاطر خود او، سلامت‌اش و زمینی است که روی آن زندگی می‌کند.

3 توصیه نهایی

1 به جای خودکار، روان‌نویس بخرید و به جای مداد، اتود؛ چون قابل شارژ و استفاده مجدد هستند و می‌توانید مغزی آنها را عوض کنید.
2 وسایلی را که نو مانده‌اند و استفاده نشد‌ه‌اند با وسایل مورد نیاز تعویض کنید یا آنها را به افرادی که به آن نیاز دارند، ببخشید.
3 از دانش‌آموزان بخواهید از هر دو روی کاغذ استفاده صحیح کنند و کاغذهای باطله را به مراکز بازیافت تحویل دهند.
منبع: http://www.salamat.ir

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید