چهار مسجدی که امام زمان(عج) تخریب میکند کدام است و چرا تخریب میشود؟!

چهار مسجدی که امام زمان(عج) تخریب میکند کدام است و چرا تخریب میشود؟!

امام عصر از بین برنده همه آثار شرک و نفاق است؛ از‌این‌رو عاشقان، هر صبح آدینه، زمزمه «أین هادم أبنیه الشرک و النفاق؛ کجاست از بین‌برنده بناهای شرک و نفاق» را سر داده، منتظرند حضرت ظهور کند و کاخ ظلم و ستم و بناهای نفاق را نابود سازد؛ از جمله، آن حضرت مساجدی را که به شکرانه کشتن امام حسین علیه‌السلام بنا شده است، ویران خواهد کرد.
امام محمدباقر علیه‌السلام درباره این مساجد می‌‎فرماید:

در کوفه به دلیل شادمانی ناشی از کشتن امام حسین، چهار مسجد ساخته شد؛ مسجد اشعث، جریر، سماک و شبث‌بن‌ربعی.[۱] ابوبصیر می‌‎گوید امام محمد باقر علیه‌السلام فرمود:
هنگامی که قائم ما قیام کند، چهار مسجد را در کوفه ویران می‌‎کند…[۲]

البته این مساجد، اکنون موجود نیست، ولی ممکن است بعد‌ها گروهی از روی دشمنی با اهل بیت دوباره آنها را بسازند.
قرآن می‌‎فرماید:

و آن‎هایى که مسجدى اختیار کردند که مایه زیان و کفر و پراکندگى میان مؤمنان است، و [نیز] کمین‎گاهى است براى کسى که قبلًا با خدا و پیامبر او به جنگ برخاسته بودند و سخت سوگند یاد می‌کنند که جز نیکى قصدى نداشتیم. و [اما‏] خدا گواهى می‌دهد که آنان قطعاً دروغ‎گو هستند. هرگز در آن مکان نایست. مسجدى که از روز نخستین بر پایه تقوا بنا شده، سزاوار‌تر است که در آن [به نماز] ایستى. در آن [مسجد]، مردانی‌اند که دوست دارند خود را پاک کنند، و خدا کسانى را که خواهان پاکی‌اند، دوست می‌دارد. آیا کسى که بنیاد [کار] خود را بر پایه تقوا و خشنودى خدا نهاده، بهتر است یا کسى که بناى خود را بر لب پرتگاهى مشرف به سقوط پی‌ریزى کرده و با آن در آتش دوزخ فرو می‌افتد؟ خدا گروه بیدادگران را هدایت نمی‌کند.[۳]

این مساجد، از مصادیق بارز بناهای کفر و نفاقند که باعث گمراهی می‌‎شوند. از آنجا که وظیفه امام مهدی علیه‌السلام از بین بردن همه مظاهر شرک، کفر، الحاد و فساد است، هر مسجدی را که از روی نفاق و شرک و ریا و… ساخته شده باشد، خراب می‌‎کند و این عمل حضرت، حرکت در مسیر قرآن است.
باید مظاهر گمراهی و فساد بشریت را از بین برد، تا این بشر رنجور و خسته از ظلم و ستم‎های فراوان جاهلان و معاندان، نفس راحتی کشیده، راه سعادت را با هدایت امام معصوم طی کند.
پی‎نوشت‎ها
۱. بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۸۹.
۲. همان، ج۵۲، ص۳۳۳.
۳. سوره مبارک توبه، آیات ۱۰۷ تا ۱۱۰، «وَ الَّذینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ کفْراً وَ تَفْریقاً بَینَ الْمُؤْمِنینَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَیحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ لا تَقُمْ فیهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ یوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یحِبُّونَ أَنْ یتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُطَّهِّرینَ أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فی‏ نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا یهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ».

مطالب مشابه

2 دیدگاه

  1. مهدی
    1402-06-09 در 23:44 - پاسخ

    ای کاش امام زودتر بیاد تا بدبخت بیچارهایی مثل من نفسی چاق کنن

  2. منتظر
    1394-01-15 در 10:32 - پاسخ

    خیلی جالب و مفید بود………..

    سپاسگذارم

دیدگاهتان را ثبت کنید