سلامت مردان ضامن امنیت خانواده و جامعه

سلامت مردان ضامن امنیت خانواده و جامعه

از لحظه تولد تا پیری به نظر می رسد که زنان سالم تر از مردان هستند. بالغ بر 15 نوع عامل مرگ در زنان و مردان مشترک هستند اما با این حال مردان به طور نسبی 5 سال زودتر از همسرانشان فوت می کنند. در حالی که عوامل زیستی در این بین تا حدودی نقش دارد اما حفظ سلامت مردان نیز می تواند در این زمینه مؤثر باشد اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی کنند آنها اغلب فکری می کنند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویاست بنابراین سالم نیز هستند.
مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند و اغلب مراجعات آنان به پزشک نیز به علت بیماری های جدی است در حالی که لازم است حتی با وجود احساس سلامت برنامه ای منظم برای معاینات پزشکی تنظیم کنند.
بیشتر مردان اغلب مشکلات مربوط به سلامتی خود را نادیده می گیرند و یا پنهان می کنند تا زمانی که این مشکلات تبدیل به موارد تهدید کننده ای برای زندگی شان شود. به عبارت بهتر هر گاه پای سلامتی در میان باشد مردان بدترین دشمنان خودشان هستند.
شاید این موضوع به این علت باشد که پزشکان به طور خاصی کمتر به مسائل بهداشت و سلامت مردان پرداخته اند چند مورد از علائم هشدار دهنده و اساسی که متخصصان معتقدند مردان نباید آنها را نادیده بگیرند عبارتند از:

1. بیماری های قلبی

آترواسکلروزیز (مهمترین تهدید برای سلامت بشر) بیماری های قلبی و سکته مغزی اولین و دومین عامل برتر مرگ در هر دو جنس مرد و زن می باشد. در این بیماری، پلاکهای کلسترول به تدریج باعث گرفتگی عروق قلب و مغز می شود. از هر 5 نفر زن و مرد، 1 نفر به علت بیماری های قلبی فوت می کنند. به دلایل نامشخص توسعه این بیماری در مردان سریع تر از زنان اتفاق می افتد. اغلب مردان زیر 65 سال به دلیل این بیماری فوت می کنند.

2. سرطان ریه:

اعتیاد به دخانیات در بین مردان بیشتر از زنان دیده می شود، سیگار علت 90 درصد سرطان ریه است ترک سیگار مهمترین عامل پیشگیری از این بیماری لازم و واجب و حتمی است.

3. سرطان پروستات:

شایعترین سرطان در مردان سرطان پروستات است و دومین علت مرگ ناشی از سرطان می باشد احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش سن زیاد می شود از هر 6 نفر مرد 1 نفر مبتلا به این سرطان می شود اما از هر 35 نفر مبتلا تنها 1 نفر به دلیل این عارضه می میرد.

4. افسردگی:

تنها خلق بد، به همراه غم و اندوه نیست. بلکه نوعی اختلال احساسی است که کل بدن و سلامت جسم را تحت تأثیر قرار می دهد. قبلاً تصور می شد که افسردگی بیشتر دامنگیر زنان است. اما اکنون مشخص شده که مردان بیشتر از زنان دچار این بیماری شده اما تمایل مردان برای مخفی کردن احساس افسردگی بیشتر است و یا حتی آن را به گونه دیگری نشان می دهند.

5. تکرر ادرار:

برخاستن از خواب برای رفتن به دستشویی و مشکل در دفع ادرار یا کنترل آن می تواند از جمله مواردی است که با افزایش سن برای افراد بروز کند این امر در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.

6. کمردرد:

این مورد را باید دلیل آشکاری برای نگرانی شمرد. بسیاری از مردان علیرغم رنج بردن از درد مزمن کمر، هفته ها و حتی ماه ها برای رفتن نزد پزشک تعلل می کنند مردان باید در مورد کمر دردهایی که بیش از چند دقیقه ادامه داشته و به نظر می رسد بر اثر فشارهای فیزیکی به وجود آمده اند هوشیار می باشند.

7. ضعف ناگهانی:

عدم تعادل و اختلال در تکلم نشانه های از حملات جسمانی است که در اثر قفل کردن عملکرد مغز بروز می کند. تحقیقات نشان می دهد که احتمال تشخیص علائم حمله در مردان نسبت به زنان کمتر است.

8. چاقی شکم:

چاقی و چربی اضافه در ناحیه شکم، همراه با افزایش خطر انواع دیابت، حمله، بیماری های قلبی و زوال عقل است. در مردان، دور کمر بالای 110 سانتی متر احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیگر بیماری ها را افزایش می دهد.
در پایان لازم است عنوان شود اگر چه توجه به سلامتی در هر دو جنس زن و مرد امری است واجب ولی به دلیل عدم توجه مردان به سلامتی خود وظیفه برنامه ریزان بهداشتی است که در برنامه های خود به سلامت مردان همانند سلامت زنان نگریسته و برنامه های بهداشتی را از سنین نوجوانی در این قشر آغاز کنند.
منبع: نشریه پیام پزشک، شماره 57

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید