علائمی که آقایان باید جدی بگیرند

علائمی که آقایان باید جدی بگیرند

نگویید خودش خوب می‌شود
یکی از موضوعات مورد علاقه خانم‌ها، صحبت از بیماری‌ها و مشکلات خودشان و یا دیگران است. در مهمانی‌ها گهگاه خانم‌هایی را می‌بینیم که علایم بیماری‌شان را برای همه توضیح می‌دهند، آدرس مطب پزشکان را رد و بدل می‌کنند و حتی برای هم، نسخه‌ تجویز می‌کنند. این مساله از نظر روان‌شناسان توجیه شده است. به عقیده آنها، خانم‌ها بیشتر به علایم بدن‌شان گوش می‌کنند و به پزشک مراجعه می‌کنند، اگر چه گاهی اوقات مشکل خاصی وجود ندارد، اما به‌ طور کلی این روحیه خانم‌ها موجب می‌شود، زودتر بیماری‌ها در آنها تشخیص داده شود و از سلامت بیشتری برخوردار باشند.
درباره آقایان، این مساله برعکس است. بسیاری از آقایان دوست ندارند به پزشک مراجعه کنند و بعضی دوست ندارند حتی به بیماری فکر کنند. به همین دلیل، به عقیده برخی روان‌شناسان، این دسته از آقایان از مکانیسم “انکار” استفاده می‌کنند.
“خودش خوب می‌شود”، این همان جمله معروفی است که آقایان راجع به علایم بیماری‌شان می‌گویند و اغلب این افراد زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مراحل پیشرفته خود است. تازه در این مرحله هم همسرشان مجبورشان کرده تا به پزشک مراجعه کنند. بررسی مراکز درمانی مختلف و بیمارستان‌ها هم این مساله را، که آقایان بسیاری از علایم غیرطبیعی بدن خود را نادیده می‌گیرند، تایید می‌کند.
طبق مطالعات انجام شده، پنج علامت زیر شایع ‌ترین علایمی هستند که آقایان از آنها غفلت می‌کنند.
علائمی که آقایان باید جدی بگیرند

1- درد قفسه‌سینه
شاید فکر کنید این آخرین علامتی باشد که فردی ممکن است فراموش کند و یا چه‌طور ممکن است کسی به درد قلبی توجه نکند؟
اما متخصصان می‌گویند این اتفاقی است که همیشه می‌افتد. اغلب آقایان فکر می‌کنند این فقط مشکل کوچکی است؛ یا سوءهاضمه دارند و درد قلبی خود را به درد معده نسبت می‌دهند و یا به علت استرس و فشار کار، کمی به قلب‌شان فشار آمده که با استراحت خوب می‌شود، در حالی که در تمام این مدت ممکن است یک مشکل قلبی در حال شکل گرفتن باشد.
به گفته یک متخصص قلب، شایع ‌ترین علامت پیش از یک سکته قلبی در آقایان، ابتدا درد قفسه سینه و سپس انکار آن از سوی بیمار است!
با هر نوع احساس ناراحتی و درد در قفسه‌سینه و فشار قلبی و یا تنگی نفس و درد تیر کشنده، باید هرچه سریع‌ تر به پزشک مراجعه کرد.

2- شکم بزرگ
متخصصان تغذیه معتقدند که چربی شکم بدترین نوع چربی است که به راحتی نمی‌توان از شر آن خلاص شد.
در حالی که خانم‌ها هر نوع رژیم لاغری‌ای را امتحان می‌کنند تا در یک فرم سالم و مناسب قرار بگیرند، ولی بسیاری از آقایان تنها کاری که می‌کنند این است که به سایز شلوارها و کمربندهایشان اضافه می‌کنند.
شکم بزرگ و چاقی مردان می‌تواند علامت خاموش چند بیماری باشد. بزرگ شدن شکم نشانه کاهش تستوسترون (هورمون مردانه) است و از طرفی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت و بیماری عروق کرونر قلبی را افزایش دهد و یا نشانه بالا بودن کلسترول خون باشد، در حالی که بعضی آقایان آن را به عنوان ژستی مردانه دوست دارند.

3- بی‌میلی جنسی
در بسیاری از مواقع این بی‌میلی جنسی ممکن است ناشی از مسایل روحی و روانی باشد، اما نباید آن را نادیده گرفت. طبیعی بودن میل جنسی نشانه‌ای از سلامت کلی بدن است.
بی‌میلی جنسی شاید ناشی از مشکلات عروق خونی آلت تناسلی باشد که خود نشانه‌ مشکلات عروق خونی قلب و مغز است.
متخصصان می‌گویند آقایان به جای استفاده از قرص‌هایی مانند ویاگرا باید یک بار هم به پزشک مراجعه کنند تا درباره مشکلات جنسی‌شان با او مشورت کنند.

4- تکرر ادرار
“چیز مهمی نیست، لابد هندوانه زیاد خورده‌ام!”
تکرر ادرار از آن علایمی است که اغلب آقایان آن را علامت طبیعی بالا رفتن سن می‌دانند و بدون آنکه علت آن را بدانند، به آن توجه نمی‌کنند.
تکرر ادرار در آقایان مسن، اغلب به دلیل بزرگی خوش‌خیم پروستات به وجود می‌آید که قابل درمان است. پروستاتیت (التهاب پروستات) به دلیل عفونت یا تحریک هم می‌تواند تکرر ادرار را موجب شود.
اندازه‌گیری PSA (آنتی‌ژن اختصاصی پروستات)، معاینه پروستات و‌ آزمایش‌های کلیوی، حتما باید پس از مراجعه به متخصص بیماری‌های مجاری ادراری انجام شود.

5-اعتیاد به داروهای مجاز
“هر شب باید یک دیازپام بخورم وگرنه خوابم نمی‌برد.”
اغلب آقایان تصور می‌کنند اعتیاد فقط استفاده از منقل و وافور است و متوجه نیستند که گاهی یک قرص استامینوفن ساده هم می‌تواند آنها را معتاد کند.
در بسیاری از این افراد شاید یک کمردرد، آرتروز کتف، دل‌درد و یا بی‌خوابی مقدمه استفاده از داروهای تجویز شده از سوی پزشک باشد و چند سال بعد می‌بینند که باید هنوز از آن قرص‌ها استفاده کنند و به آنها عادت کرده‌اند، در حالی که از آن مشکل اولیه خبری نیست.
اعتیاد به داروهای مجاز، مساله‌ای است که بسیاری از آقایان به هیچ‌‌ وجه متوجه آن نیستند و آن را طبیعی می‌دانند، در حالی که عادت به مصرف این داروها چیزی کم از یک اعتیاد واقعی ندارد و همان مشکلات را به دنبال دارد و باید به آنها عوارض جانبی داروها را هم اضافه کرد.
داروها را باید فقط بر اساس دستور پزشک و در مدت زمان تعیین شده مصرف کرد و در صورت اعتیاد به دارویی خاص به هیچ وجه ناگهان مصرف آن را قطع نکرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید