طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است از این رو، اگر شخصی از روى ناآگاهى بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.
در ابتدای این مقاله در مورد مفطراتی بحث می کنیم که فقط موجب قضا روزه است نه کفاره:
آن قسمت از مفطراتى که تنها موجب قضاء است بدون کفّاره عبارتند از:
1 ـ عمدا به خدا و رسول خدا و امامان دروغ بستن (در این اختلاف هست)
2 ـ تمام سر را در آب فرو بردن.
3 ـ اگر از اوّل روز قصد روزه نکند.
4 ـ قصد بجا آوردن یکى از کارهائى که روزه را باطل مىکند.
5 ـ فراموش نمودن غسل جنابت.
6 ـ در صورتى که با همسر خود شوخى کند بدون اینکه قصد جنابت داشته باشد و برخلاف عادت از او منى خارج شود.
7 ـ در صورتى که آب در دهان بگرداند، و تصادفا مقدارى آب بدون اختیار از گلویش پائین رود، البتّه در مضمضه که از آداب قبل از وضوء است چنانچه براى وضوى نماز واجب باشد، و بدون اختیار آب از گلو پائین رود موجب قضاء نخواهد شد.
8 ـ بجا آوردن بعضى دیگر از مفطرات، مانند آنکه خیال کند هنوز روز نشده است و غذا بخورد، یا آنکه گمان کند که مغرب شده است و افطار کند، و بعد خلاف آن ثابت شود.
و بعد از این مقدمه به طرح یک پرسش در مورد روزه و روزه داری می پردازیم:
سوال: آیا قضای روزه و نماز در صورت انجام ندادن غسل جنابت واجب است؟
شرح سوال: کسی که هفت سال بعد از مکلف شدنش متوجه می شود که در این سالها غسل جنابت بر گردن او بوده و او به هیچ عنوان نمی دانسته که باید غسل کند، آیا باید قضای تمام نمازها و روزه های این هفت سال را به جا آورد؟
البته هر کس بر طبق نظر مرجع تقلیدش باید عمل کند. نظرات مراجع محترم به این شرح است:
چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى که نمىدانستم جنب باید غسل کند، حال تکلیفم چیست؟
آیات عظام: امام خمینی (ره)، بهجت (ره)، تبریزى (ره)، خامنهاى (دام ظله)، مکارم شیرازی (دام ظله)و وحید خراسانی (دام ظله): نماز و روزههایى را که در حال جنابت انجام دادهاید، باید قضا کنید. (آیهالله تبریزى، صراط النجاه، ج 1، س 107 و منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 1004 آیهالله وحید، منهاج الصالحین، ج 2، بعد از م 1004 امام، استفتاءات، ج 1 روزه، س 31 آیهالله خامنهاى، اجوبه الاستفتاءات، س 194 و دفتر آیهالله مکارم و آیهالله بهجت ره)
آیات عظام: سیستانى (دام ظله)، صافى گلپایگانی (دام ظله) و فاضل لنکرانی (ره): اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهى نکردهاید، روزهها صحیح است و قضا ندارد، ولى نمازهایى را که در حال جنابت خواندهاید، در هر حال باید قضا کنید. (آیهالله سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 1004 آیهالله فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 558 دفتر آیهالله صافى و آیهالله وحید خراسانی دام ظله)
آیهالله نورى همدانی (دام ظله): روزهها صحیح است و قضا ندارد ولى نمازهایى را که در حال جنابت خواندهاید، باید قضا کنید. (آیهالله نورى همدانی دام ظله، استفتاءات، ج 2، س 96)
تذکر: طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است از این رو، اگر شخص از روى ناآگاهى نیز بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.
پاسخ آیه الله هادوی تهرانی نیز به شرح زیر می باشد:
1. استمنا حرام است، ولی کفاره ای ندارد.
2. اگر شخص در حال جنب بودن نماز بخواند، نماز وی باطل است، هر چند جنابت او از استمنا باشد و وی از این حکم اطلاعی نداشته باشد.
3. روزه هایی که شخص در حال جنابت گرفته است، باطل می باشد.
نوری
بی نظیر بود