بین انحراف جنسی جوانان و ترک نماز چه رابطه ای وجود دارد؟
بین انحرافات جنسی و ترک نماز رابطه دو طرفه وجود دارد؛ به این معنا که ترک نماز ممکن است یکی از پیامدهای انحرافات جنسی باشد؛ چون عامل اصلی که انسان را به سوی انحرافات جنسی تحریک میکند شیطان است، و وقتی شیطان در انسان تسلط یافت دیگر نمیگذارد که انسان نماز بخواند. هیچگاه عشق و محبت به خدا و عشق و محبت به غیر خدا در یک قلب امکان ندارد جمع شود یا به تعبیر دیگر یک فرد نمیتواند روی دو موضوع عشق یعنی خدا و شیطان سرمایهگذاری کند. از سوی دیگر کسی که انحراف جنسی دارد به همان میزان نسبت به اصل نماز یا نماز با حضور قلب کم رنگ تر عمل می کند (ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر) .
امام صادق ـ علیه السّلام ـ درباره نگاه به نامحرم که یکی از انواع انحرافات جنسی است میفرماید: «نگاه به نامحرم تیر مسمومی است از جانب شیطان.»[1] در جای دیگر حضرت فرمودهاند: «نگاه کردن تیر مسمومی است از سوی شیطان و چه بسا یک نگاه که حسرت و اندوه فراوانی در پی داشته باشد».[2] بدیهی است کسانی که چشمان آنها هرزهگرد و فاقد کنترل باشد همیشه دستخوش رنجهای روحی و آلام درونی بیشماری خواهد شد. دیگر انحرافات جنسی نیز همین گونهاند علاوه بر پیامدهای منفی روحی و روانی، باعث ترک نماز و غفلت از یاد خدا خواهد شد.
1. افت معنویت
طهارت معنوی یکی از شرایط اصلی قبولی نماز است، بدون طهارت معنوی امکان ندارد انسان نمازش مورد قبول واقع شود؛ بنابراین اگر فردی به انحرافات جنسی مبتلا شد نشانه این است که طهارت معنویاش را از دست داده پس یا اصلاً موفق به انجام نماز به صورت ظاهری هم نمیشود و یا اگر به صورت ظاهری نماز بخواند، نماز مقبول و آن نماز که در روایات از آن سخن به میان آمده است، نخواهد بود.
2. تضعیف اراده
انحرافات جنسی اراده انسان را در عبادت ضعیف میکند. تحقیقات روانشناختی نیز نشان داده است که ابتلا به انحرافات جنسی آنچنان اراده انسان ها را تضعیف میکند که نمیتوانند در هیچ کاری مثبتی تصمیم بگیرند و یا به مجرد تصمیمگیری برای ترک انحراف، چندی نمیگذرد که مجدداً به آن دست مییازند.[3] در حالیکه نماز و عبادت برخاسته از یک اراده قوی و روحیه تزلزل ناپذیر است؛ بنابراین کسی که به انحرافات جنسی کشیده میشود، یکی از پیامدهایش ترک نماز خواهد بود. و در واقع آنچه موجب ترک نماز میشود این است که توبهها شکسته میشود و تصمیمهاناپایدار هستند؛ به عبارت دیگر فرد مبتلا به انحراف جنسی، خود را همچون غریقی میبیند که در میان امواج خروشان دریا گرفتار است و تکیهگاهی نمییابد تا خود را نجات دهد.
3. تضعیف ایمان
انحرافات جنسی همانگونه که خود نشانه و حاکی از ضعف ایمان افراد است، از سوی دیگر ممکن است ضعف ایمان از پیامدهای آن نیز باشد. وقتی ایمان افراد در اثر ابتلاء به انحرافات جنسی ضعیف گردید، انگیزه برای خواندن نماز جز تظاهر و ترس از اینکه مورد سرزنش دیگران واقع شود، در وی وجود ندارد، و اصلاً با روح نماز که میگوید: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ…» سازگار نیست.
4. دری به سوی گناهان
کسی که دچار نگاه بد و رفتار جنسی غیر شرعی و نامعقول بشود اگر چه خود این کارها گناهند و انسان را از درجه بالاتر ایمان پایین می آورند؛ اما باعث تقویت بعضی از ناراستی ها و گناهان دیگر مثل جنایت، اعتیاد، بی بند و باری، فریب و نیرنگ، آدم ربایی، خیانت و… نیز خواهند شد. در نتیجه در پی گناهان متعدد به تدریج غرت نفس و بلندی طبع انسان فر و می نشیند و احساس رذالت در انسان به خودی خود او را از عبادت و پرستش خداوند باز می دارد.
5. انحراف جنسی یک گناه
گناه هر چه که باشد باعث سلب توفیق از انسان می گردد و زنگار و کدورت گناه صفای باطن را از بین برده و ذائقه روحی افراد را نسبت به معنویت تغییر داده به صورتی که نسبت به عبادت بی غبت و میل عمل می کند و نوعی دلزدگی درونی به بار می آورد؛ اما نسبت به اعمال زشت میل و کشش تازه ای ایجاد می کند؛ از ین روی نماز برای فرد تکلیفی سنگین و شاق خواهد شد که هرگز قادر به انجام آن نخواهد بود.
جوان متبلا به انحراف جنسی باید بداند که او قادر خواهد بود و میتواند از این عمل زشت که عبادت و معنویت او را دچار آسیب نموده است، دست بردارد و تصمیم جدی و حقیقی به توبه بگیرد. با قدری همت و یاری خواستن از خدا بزودی میتواند از این رفتار نابهنجار که ویرانگر سلامتی و سرمایه جوانی او است، دست بردارد.
در حدیثی آمده است که «روزی شخصی به خدمت امام صادق ـ علیه السّلام ـ شرفیاب شد و عرض کرد بیچاره فلانی مبتلا به انحراف جنسی شده و از خود هیچگونه ارادهای ندارد. حضرت با عصبانیت فرمود: «چه میگویی؟ آیا او حاضر است این عمل را پیش روی مردم هم انجام دهد؟ عرض کرد: نه. امام فرمود: «افراد با ایمان همچون کوه سرسخت و با استقامتاند. فردی که به این عمل انحرافی مبتلا شده است اگر سرانجام ناخوشایند آن را در دنیا از یک طرف و عذاب آخرت را از طرف دیگر در نظر خود مجسم کند، به خود خواهد آمد و خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود خواهد دید و تصمیم به ترک این عمل خواهد گرفت. او باید بداند که خوشبختانه زود متوجه این عمل انحرافی و زیانبار شده و ریشه عادت به این عمل در وجودش مستحکم نگردیده است؛ لذا با اراده قوی و توکل به خدا میتواند ترک کند، او هرگز نباید خود را یک فرد نفرینشده و رسوا در درگاه خداوند بداند؛ بلکه جداً به لطف و رحمت الهی امیدوار باشد.» از این روایت میفهمیم که اولاً انحراف جنسی یک عادت بسیار زشت و نامطلوب است که میتواند زندگی و معنویت انسان را تباه کند و باعث ترک نماز در انسان شود، ثانیاً اگر فردی به این عمل مبتلا شده، راه درمان وجود دارد و میتواند با توکل به خدا و اراده قوی، دست از عمل انحرافیاش بردارد.
پی نوشت ها:
[1] . حر عاملی، محمد بن حسن، وسایلالشیعه، ج 14، ص 139.
[2] . همان، ج 14، ص 138.
[3] . شرفی، محمدرضا، دنیای نوجوان، انتشارات تربیت، 1370، صفحات 176، 204 و 205.