مواد غذایی که موجب شادی شما می‌شوند

مواد غذایی که موجب شادی شما می‌شوند

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

به طور جالب توجهی چندین ماده‌ی غذایی وجود دارد که می‌توانید برای خوشحال ساختن خود از آنها مصرف کنید. اجازه دهید نگاهی به فهرست چنین مواد غذایی بیاندازیم.
در صورتی که از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید، از بدن و روحیه‌ای خوب برخوردار خواهید شد. اما گاهی به چیزی بیش از این نیاز داریم، و آن کمی راحتی بیشتر است. استرس، جر و بحث و منفی بافی در زندگی تا حد زیادی می‌توانند حقیقتاً شما را افسرده سازند. خوب بایستی گفت که مواد غذایی بخصوصی وجود داشته که می‌توانند در این زمان افسردگی شما را برطرف ساخته و شما را سرحال آورند. متخصصین تغذیه مدتهای طولانی است که از رابطه‌ی مستقیم میان غذا و روحیه صحبت می‌کنند. پژوهش‌های پزشکی نیز خاطر نشان می‌کنند که مواد غذایی موجود در رژیم غذایی ما رفتار، روحیه و سلامت کلی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
شکلات
شکلات حاوی نوعی ماده‌ی شیمیایی بنام آناندامید است که موجب شادی ما می‌گردد. دانشمندان باور دارند که سایر ترکیبات موجود در شکلات به آناندامید کمک کرده مدت زمان بیشتری در مغز باقی بماند. محتوای قند آن سطوح گلوکز و اندورفین (هورمون دیگری که موجب شادی ما می‌گردد) ما را بالا می‌برد. با این وجود آن را بیش از حد مجاز مصرف نکنید.
ماهی سالمون
ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 بوده که به عنوان یکی از بهترین داروهای ضد افسردگی در جهان در نظر گرفته می‌شوند. هیچ کس کاملاً نمی‌داند که این ماده‌ غذایی چگونه عمل می‌کند. اما طبق تحقیقی که اخیراً انجام شده، مشخص شده است که افرادی که اسیدهای چرب امگا 3 را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، همواره از خلق و خوی و روحیه‌ی بهتری نسبت به دیگران برخوردارند. ماهی‌های دیگری که دارای چنین اثری مانند سالمون هستند، ماهی ماکرل یا ماهی خال مخالی، مارماهی، و ماهی تن می‌باشند. تمامی این ماهی‌ها معروف بوده که با علائمی از افسردگی، بدبینی مداوم و اختلال در نعوظ مبارزه می‌کنند.
برنج، نان، پاستا یا ماکارونی
کربوهیدراتها مورد علاقه‌ی بسیاری می‌باشند. مصرف کربوهیدراتها موجب افزایش سطوح سروتونین در بدن ما شده که اثری آرام بخش دارد. کربوهیدراتهای سالمتری مانند برنج قهوه‌ای، نودل، نان گندم و سبزیجات را انتخاب کنید. اینها چند ماده‌ی غذایی سالمی به شمار رفته که موجب سیری شما می‌شوند.
سیب زمینی پخته
یکی از این سیب زمینی‌های با انرژی بالا را گرم کرده و نوش جان کنید تا تمرکزتان تا حدود زیادی افزایش یابد. سیب زمینی پخته را با سس سالسا و نمک با سدیم پایین میل کنید. این خوراکی میان وعده‌ی بسیار خوبی پیش از یک تمرین ورزشی سنگین است. این ماده‌ی غذایی انرژی ماندگاری به شما ارزانی می‌کند.
لوبیا و سویا
لوبیا سرشار از فیبر محلول، اسید فولیک، و چربی امگا 3 است این سه ماده‌ در بهتر کردن خلق و خوی شما عالی عمل می‌کنند. لوبیا همچنین منبعی عالی از آهن، و کلسیم بوده که تعداد سلولهای خون در بدن را افزایش می‌دهد. محصولات سویا حاوی جنستئین بوده که به جلوگیری از سرطان سینه و پروستات کمک می‌کند.
نخود فرنگی تازه
بله نخود سبز تازه نیز یکی از مواد غذایی سالمی است که شما را شاد می‌سازد. نخود فرنگی حاوی مقادیر بالایی از یک ماده‌ی مغذی بنام فولات بوده که به بدن در تولید سروتونین کمک می‌کند. شما می‌توانید نخود فرنگی منجمد تازه را برای غذای خود خریداری کنید اما از خرید انواع کنسروی خودداری کنید، به این دلیل که دارای حداقل میزان مواد مغذی باقی مانده هستند. نخود فرنگی می‌تواند به راحتی در سالاد و دیگر سس‌های گوشت گنجانده شود.
اسفناج
اگر می‌خواهید قوی و نیرومند باشید اسفناج مصرف کنید. اسفناج سرشار از اسید فولیک بوده که به بدن در تولید سروتونین که بدنتان احساس خوبی می‌بخشد، کمک می‌کند. بیشتر کودکان آن را دوست ندارند، اما بسیار ضروری است که اسفناج را بخشی از رژیم غذایی آنها کنید. خوردن یک فنجان اسفناج پخته شده به شما در احساس قدرت و مثبت اندیشی کمک می‌کند.
بلوبری
بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین Cاست که همچنین به عنوان از بین برنده‌های استرس شناخته شده‌اند. آنتی اکسیدان‌ها به از بین بردن رادیکال‌های آزاد (مواد سمی) که به طور مداوم در بدن ما جریان دارند، کمک می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد موجب می‌شوند ما سریعتر پیر شده و به اندام‌های داخلی بدن‌مان آسیب می‌رسانند. بلوبری سرشار از فیبر بوده که به هضم خوب غذا کمک می‌کند. بعضی از دانشمندان همچنین معتقدند که بلوبری و توت فرنگی همچنین از بروز سرطان جلوگیری می‌کنند.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید