خوردنی مشکل گشا

خوردنی مشکل گشا

 

برای اینکه سلامت بدن تان را تضمین کنید آجیل ها را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید.
بسیاری از متخصصان تغدیه براین باورند که مصرف یک مشت آجیل در روز می تواند بدن شما را سالم وتندرست نگه دارد. علاوه براین، آجیل ها جزو مواد غذایی پرانرژی هستند که خوردن آن به ویژه برای کودکان بسیار مفید است وبه آنها کمک می کند. تا برای درس خواندن وبازی کردن توان خوبی داشته باشند. بنابراین یادتان باشد که حتما این آجیل های مغذی را به سبد غذایی اضافه کنید . اگر با خواص آنها آشنا نشوید. مطمئن باشید که در استفاده از آنها لحظه ای درنگ نمی کنید.

گردو، شبیه مغزانسان

یکی از پرطرفدارترین مغزهای خوراکی است که خوردن آن از عهد باستان بین مردم رواج داشته وسمبل عقل وخرد است .اگر بعد از جدا کردن پوسته گردو به شکل آن توجه کنید می بینید که شباهت زیادی به نیمکره های مغزانسان دارد. درواقع گردو با داشتن مواد مغذی فراوان برای سلامتی ما مزایای زیادی را به همراه دارد وبه بهبود عملکرد مغز کمک می کند. درسراسر دنیا بیش از 30نوع گردو وجود دارد اما گردوی ایران یکی از سه گونه محبوب و پرطرفداراست . درباره فواید گردو این نکات را بدانید:
گردو یک دانه روغنی پرانرژی است که اصلا کلسترون ندارد. از جمله مواد غذایی شاخص آن در 100گرم عبارتند از : 441 میلی گرم پتاسیم، 98 میلی گرم کلسیم، 158 میلی گرم منیزیوم و 20 میلی گرم ویتامین .علاوه براین مقادیر کافی از ویتامین های گروه ب هم در گردو پیدا می شوند.
گردو تقریباً 72 درصد اسید چرب غیر اشباع دارد ویک منبع عالی برای تأمین امگا 3 بدن شماست . تحقیقات دانشمندان نشان می دهد مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع وامگا 3 است از بسته شدن رگ های قلبی، سکته مغزی، سرطان های سینه روده وپرستات پیش گیری می کند.
مصرف گردو به طور مرتب باعث می شود که کلسترول بد خون شما کاهش وکلسترول خوب افزایش یابد.

 

بادام، سمبل سلامتی

سالیان سال است که بادام به عنوان سمبل سلامتی و تندرستی شناخته شده است .این دانه روغنی هم یک پای ثابت ظرف آجیل خوری است که درست به اندازه سایر هم خانواده هایش ارزش غدایی دارد.
اگر هرروز یک مشت از این دانه مغذی را نوش جان کنید. مطمئن باشید که مواد معدنی ، ویتامین ها وپروتئین مورد نیاز بدن شما به خوبی تأمین می شود. هر 100 گرم بادام حاوی 264 میلی گرم کلسیم و268 میلی گرم منیزیوم است که به تقویت استخوان های شما کمک می کند. علاوه براین 26 میلی گرم ویتامین E به همراه ترکیبات دیگری به نام فیتوکمیکال ها سبب می شود که نسبتا از ابتلا به بیماری های قلبی وعروقی وهمین طور برخی از انواع سرطان ها دور بمانید. هر 100گرم بادام حدود 25 میلی گرم ویتامین E دارد.
تحقیقات نشان می دهد افرادی که در هفته حداقل پنج بار آجیل های حاوی بادام مصرف می کنند. احتمال بروز حمله قلبی در آنها 50 درصد کمتر از سایرین است .بادام اسیدهای چرب بسیار کمی دارد وفاقد کلسترول است وبه همین دلیل خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
پتاسیم موجود در بادام فشارخون بدن را در سطح طبیعی نگه می دارد واز مسدود شدن رگ ها جلوگیری می کند، هر 100گرم بادام 705 میلی گرم پتاسیم دارد.

 

فندق پرچرب وسالم

خوردن فندق هم به سلامت بیشتر بدن شما کمک می کند.درهر 100 گرم از این دانه مقوی درحدود 290 میلی گرم فسفر 680 میلی گرم پتاسیم، 116 میلی گرم کلسیم، 163میلی گرم منیزیوم و15 گرم پروتئین است.
چربی آن نسبت به سایر دانه های روغنی بیشتر است و60تا 70 درصد آن را روغن تشکیل می دهد. این روغن نه تنها مقدار انرژی مورد نیاز بدن را به خوبی تامین می کند بلکه جزوچربی های غیر اشباع است. یکی ازاسیدهای چرب غیر اشباع موجود در فندق اسیداولئیک است که سطح کلسترول خون را تنظیم می کند.
فندق یک منبع غنی از ویتامین E است(هر 100 گرم از آن 25 گرم ویتامین E دارد). این ویتامین عملکرد قلب وماهیچه ها را بهبود می بخشد.
فندق برای درمان کم خونی هم مفید است.ازلحاظ علمی ثابت شده که ویتامین E موجود در فندق تخریب گلبول های قرمز خون را متوقف می کند وکم خونی را از بین می برد.
مصرف روزانه درحدود 25 گرم فندق مانند سایر دانه های مغذی شما را ازابتلا به بیماری های قلبی وسرطان مصون نگه می دارد.خاصیت ضد سرطانی فندق به ویتامین E آن مربوط است که از سرطانی شدن سلول ها جلوگیری می کند.

بادام زمینی، ضد سرطان

این دانه روغنی هم از قدیم محبوب اجداد ما بوده وهمچنان به دلیل خواص تغذیه ای زیادی که دارد به اشکال مختلف در تهیه غذاهای مختلف یا به تنهایی قابل مصرف است. برای اینکه سلامتی شما درحد مطلوبی باشد حتماً در رژیم غذایی هفتگی خودتان از مصرف بادام زمینی غافل نشوید.
بادام زمینی ها انرژی مورد نیاز بدن شما را به خوبی تامین می کنند ومواد مغذی، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و ویتامین های ضروری بدن را به همراه دارند.
هر 100گرم بادام زمینی دارای 18 میلی گرم سدیم، 705 میلی گرم پتاسیم، 92 میلی گرم کلسیم، 168 میلی گرم منیزیوم، 76 میلی گرم فسفر و8/33 گرم ویتامین E است.
این دانه روغنی مقداری پروتئین دارد که برای رشد سلول ها وحفظ سلامتی مهم است.
تحقیقات نشان می دهد که بادام زمینی حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنولیک است که خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.
یکی از آنتی اکسیدان های موجود دربادام زمینی ریزوراتول نام دارد که بر ضد انواع سرطان ها، بیماری های قلبی، بیماری های عصبی، آلزایمر و عفونت های ویروسی وقارچی فعالیت می کند.

بسیاری از ویتامین های گروه ب مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، ویتامین ب 6 وفولیت (folate) دربادام زمینی وجود دارند.بیشترین درصد مربوط به نیاسین است که به سلامت مغز کمک می کند و جریان خون را بهتر به مغز می رساند.

پسته دانه خندان

برای اینکه همیشه سالم بمانید وچهره تان مانند پسته خندان باشد این دانه مغذی را هم به طور مرتب مصرف کنید. ایران یکی از کشورهایی است که به داشتن پسته های خوب ومرغوب معروف است. بنابراین از این محصول بومی وخواص آن حداکثر بهره را ببرید.
مصرف مداوم پسته به شما کمک می کند تا از بابت بالا رفتن کلسترول بد خون تان هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.
بسیار از فیتوکمیکال های ضروری مانند کاروتن ، ویتامین E وترکیبات پلی فنولیک پسته به بدن کمک می کند تا سموم ناشی ازرادیکال های آزاد را دفع کند وبدن را در مقابل بیماری های قلبی، سرطان وعفونت ها مصون نگه دارد .100گرم پسته درحدود 322 میلی گرم ، بتاکاروتن دارد که نسبت به سایر آجیل ها بیشتر است.
دربین آجیل ها یکی از مهمترین منابع تامین پتاسیم است وهر 100گرم آن 1025 میلی گرم پتاسیم دارد. به طوری که مقدار پتاسیم موجود در دو عدد پسته از یک عدد موز هم بیشتر است. (موز دربین میوه ها به داشتن بیشترین مقدار پتاسیم شهرت دارد) این ماده معدنی ضربان قلب را تنظیم وبه کاهش فشارخون کمک می کند.
هر 100گرم پسته 376 میلی گرم فسفر، 107 میلی گرم کلسیم دارد این دو ماده در تقویت دندان ها و استخوان ها نقش پررنگی دارند.
آهن موجود در پسته در رفع کم خونی، خستگی و سرگیجه موثر است.

بادام هندی، مسافری از آمازون

وطن اصلی این دانه روغنی جنگل های آمازون است که بعدها به سایر نقاط دنیا هم گسترش یافت اما هند یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان آن محسوب می شود.درختی که بادام هندی از آن به دست می آید «کاشو» نام دارد.
برای اینکه بدن شما هرگز با کمبود ویتامین مواجه نشود.می توانید یک مشت از آن را هر روز بخورید یا در کنار سایر اجزای آجیل ها چند عدد از آن را در رژیم غذایی تان داشته باشید. چون تمام مواد معدنی موردنیاز بدن ما در بادام هندی یافت می شود.و البته از لحاظ داشتن سلنیوم ، مس وروی غنی است.
آنتی اکسیدان های موجود در بادام هندی بدن را در مقابل سرطان ها حفظ می کنند

چربی های اشباع نشده بادام هندی تضمین کننده سلامت قلب وعروق شما هستند.
ترکیب منیزیوم و کلسیم این دانه روغنی ماهیچه ها واستخوان ها را سالم نگه می دارد. هر 100گرم بادام هندی 292 میلی گرم منیزیوم و 12 میلی گرم کلسیم دارد.
توصیه می شود که زنان یائسه برای داشتن خواب منظم بادام هندی بخورند.

کنجد،اولین دانه روغنی

یکی از اولین دانه های روغنی که توسط بشر شناخته شد،کنجد بود.با همین جمله خودتان می توانید حدس بزنید که قدمت زیادی دارد ودر طب سنتی هم از آن استفاده می شد. درایران کنجد هم تولید می شود. اما بخش بیشتر آن برای تهیه روغن وحلوا ارده به مصرف می رسد. با این وجود می توانید فقط به چند دلیل ساده کنجد را در ظرف آجیل خوری تان داشته باشید.
دانه ریز کنجد به طور قابل باوری یک منبع خوب از مواد معدنی مختلف بشمار می رود وحاوی مقادیری قابل توجهی از کلسیم، آهن، منگنز، روی، منیزیوم، سلینوم ومس است.تمام اینها برای تقویت استخوان ها، تولید گلبول های قرمز، ساخت آنزیم، تولید هورمون و همین طور تنظیم فعالیت ماهیچه ها ضروری هستند.

مصرف روزانه یک مشت کنجد در تامین میزان مورد نیاز آنتی اکسیدان مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های بدن شما نقش مهمی دارد.
این دانه روغنی مانند سایر اجزای آجیل ها کلسترول خون را بالا می برد وبا داشتن چربی های اشباع نشده برای بدن ضرری ندارد.

سویا ،لوبیای سحرآمیز

سویا جزو خانواده حبوبات است اما از آنجا که از این دانه لوبیای شکل مغذی درتهیه غذاها به ندرت استفاده می شودومردم به آن کم توجهی می کنند. مصرف آن درکنار سایر دانه های روغنی وبه عنوان آجیل مرسوم شده است. فروشندگان سویا را با فلفل تند، گلپر یا نمک کمی تفت می دهند تا طعم ومزه آن خوشایندتر شود. وبتواند دربین آجیل ها جایی برای خودش باز کند. ارزش تغذیه ای سویا هم زیاد است و وقتی آن را به آجیل خوری تان اضافه کنید، می توانید از خواصش بهره مند شوید. ضمن اینکه قیمت آن در مقایسه با سایر آجیل ها خیلی کمتر است.
مصرف منظم آجیل سویا به کاهش عوارض دوران یائسگی مانند گرگرفتگی کمک می کند.
کلسیم موجود درسویا در تقویت استخوان ها وجلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی دارد.

نسبت به سایر آجیل ها پروتئین بیشتری دارد (هر 100 گرم از آن حاوی 35 گرم پروتئین است) وتمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را درخودش جای داده است.
ترکیبات موجود در سویا پیری پوست را به تعویق می اندازند وسبب شادابی پوست می شوند.
منبع:تبیان زنجان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید