میدانید نمازهای واجب چند تاست؟

میدانید نمازهای واجب چند تاست؟

روزى حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در مسجد تشریف داشتند مردى وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کامل به جا نیاورد، حضرت فرمودند اگر این مرد در حالى که نمازش اینطور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است.

نماز مهمترین اعمال دینى است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهاى دیگر هم قبول مى‏شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمى‏شود.

همانطور که اگر انسان شبانه روز پنج نوبت در نهر آبى شستشو کند چرک بر بدنش نمى‏ماند، نمازهاى پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک مى‏کند.

سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسى که نماز را پست و سبک شمارد، مانند کسى است که نماز نمى‏خواند.

پیغمبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: کسى که به نماز اهمیّت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است. روزى حضرت در مسجد تشریف داشتند مردى وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کامل به جا نیاورد، حضرت فرمودند اگر این مرد در حالى که نمازش اینطور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است.

پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگى نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد، و متوجّه باشد که با چه کسى سخن مى‏گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند و اگر انسان در موقع نماز کاملاً به این مطلب توجّه کند، از خود بى‏خبر مى‏شود.

نمازگزار باید توبه و استغفار نماید و گناهانى که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتى را ترک کند، و همچنین سزاوار است کارهایى که ثواب نماز را کم مى‏کند به جا نیاورد، مثلاً در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول به نماز نایستد، و نیز کارهایى که ثواب نماز را زیاد مى‏کند به جا آورد، مثلاً انگشترى عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.

بعد از این مقدمه چند نکته را در مورد نماز از بیانات مراجع عظام متذکر می شویم:

استفتاء از آیه الله گرامی(مد ظله):

سوال: بنده در موقع نماز به معانی آن توجّهی ندارم و فقط اسماءالله و اماکن مقدّس در ذهنم مجسّم می شود، آیا اشکال دارد؟

جواب: اشکال ندارد، لیکن با توجّه به معانی، بهتر است و مهمتر آن که توجه کنید که با چه مقامی مشغول صحبت هستید .

از رساله توضیح المسائل آیه الله مظاهری(مد ظله):

مسئله 598- نمازهاى واجب، پنج نماز است:

اوّل: نمازهاى یومیّه.

دوّم: نماز آیات.

سوم: نماز میّت.

چهارم: نماز طواف واجب کعبه.

پنجم: نماز قضاى پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است.

یک مسئله هم از توضیح المسائل آیه الله سبحانی(مدظله):

(مسأله 622) اگر پیش از خواندن نماز ظهر، سهواً مشغول نماز عصر شودو در بین نماز بفهمد اشتباه کرده است، چنانچه در وقت مشترک باشد، باید نیت را به نماز ظهر برگرداند یعنى نیت کند که آنچه تا حال خوانده ام و آنچه را مشغولم و آنچه بعد مى خوانم هم نماز ظهر باشد و بعد از آنکه نماز را تمام کرد، نماز عصر را بخواند. و اگر در وقت مخصوص به ظهر باشد، اگر التفات به اشتباه در وقت مختص باشد، نماز او باطل و اگر التفات در وقت مشترک بوده اگرچه شروع در وقت مختص به ظهر بوده باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند و بعد نماز عصر را بخواند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید