دردسرهای زیباجو بودن!

دردسرهای زیباجو بودن!

نویسنده: دکتر علیرضا شیری

تیپ شخصیتی«زیبایی جو» در خانم ها برگ برنده ای است که اگر مدیریتش نکنند، ناخواسته به خود و دیگران آسیب می زنند!
«نمی دانم چرا بیشتر از دخترهای دیگر مورد توجه آقایان قرار می گیرم. مساله ای که باعث قرار گرفتن در رابطه های عاطفی ای می شود که اغلب بی نتیجه می مانند و آزارم می دهند.» این سوالی است که ذهن و حتی زندگی خیلی از خانم های جوان را تحت تأثیر قرار می دهد و حتی در مواردی باعث سوءتفاهم هایی می شود. سوالی که برای جواب آن، باید به ویژگی های شخصیتی خود مراجعه کرد. تنظیم: محسن امین
مقدمه ای مهم
ما تیپ های مختلف شخصیتی داریم. اساس این بحث در روانشناسی عمقی نهفته شده است. یک دانشمند سوئیسی به نام کارل گوستاو یونگ در حدود سال 1920 دغدغه عجیبی درباره انواع تیپ های شخصیتی در کتاب مشهورش PSYCHOLOGYTYPE ارائه کرد که نظر بسیاری از دانشمندان دنیا را جلب کرد. بعدها شاگردان و پیروان او در زمینه های مختلف ادبیات، فلسفه، روانکاوی و انسان شناسی نظراتش را اشاعه دادند. «دکتر شینودا بولن» و خانم جنیفر وولگر(Jennifer woolger) از معاصرینی هستند که در مورد تیپ شناسی زنانه و مردانه کتاب هایی نوشتند. در ایران کتاب«بولن» در مورد تیپ شناسی زنانه با عنوان«نمادهای اسطوره ای و روانشناسی زنان» ترجمه نفیسی چاپ شده است. یکی از این تیپ ها اختصاص دارد به زنانی موسوم به «زیبایی جو» یا آفرودیتی.
کاراکتر زیباجو را بشناسید
اگر بخواهم یک خانم جذاب را توصیف کنم، می گویم: طرز نگاه کردنش، طرز راه رفتنش، برخوردش با افراد و نوع نگاهش به دیگران چند پیغام می فرستد که یکسری از این پیام ها برای آقایان است و یکسری برای خانم ها. این پیام برای آقایان جذابیت دارد در روان شناسی کهن الگویی، به این می گوییم تیپ شخصیتی زیبا جو یا آفرودیت. آفرودیته، اسم الهه زیبایی روم ونوس است. مردها مفهوم آفرودیت را اکثرا با شاخص های جنسی اشتباه می گیرند. حتی بعضی ها از راحت بودن های آفرودیت دچار توهم می شوند. در حالی که آفرودیت، عمدی در فرستادن این سیگنال ها ندارد. با این وجود، دختربچه آفرودیتی(زیباجو) حتی در ده سالگی هم می داند جذابیت دارد و قدرتی را که دارد می فهمد. آفرودیت در واقع بخش جمالی زن است که میل به دیده شدن را ایجاد می کند. این ویژگی باعث می شود آنها بتوانند همه چیز را زیبا کنند. نکته مهم اینکه همه مردم آفرودیت را می خواهند اما تا زمانی که در راستای لذتشان باشد و اگر در آن راستا نیاید، بدجور از او انتقام می گیرند. در واقع اینکه زنی آفرودیت دارد خودش یک بحث است و اینکه در چع جامعه ای این آفرودیت را دارد، یک بحث دیگر است. احتمالا در فیلم ها دیده اید که گاهی در یک جامعه بدوی، این بخش زیبایی و ضروری زن، خرج آرایشگاه ها و زنگ تفریح مردان می شود و به بیراهه می رود و در یک جامعه فرهیخته بالغ، بخش جذاب زنانه خرج رشد، زیباسازی کشور و تحکیم بنیان خانواده می شود، چرا که آفرودیت ها درک لطیفی از زندگی دارند و اگر نباشند زیبایی خاصی در دنیا محقق نمی شود.
دو روی یک سکه
ویژگی های شخصیتی که در این زنان برجسته است، الزاما باید در بقیه زنان هم به میزان لازم وجود داشته باشد تا در آنها حس آراستگی، اعتماد به نفس، جذابیت، لذت از زناشویی و… به وجود بیاید. اما چنین زنی، بدون مهار اخلاقی، زنگ تفریح بسیاری از مردان شکارچی می شود. اما روی دیگر سکه این است که چنین زنی اساسا به خودش و جذابیت های ظاهری و رفتاری اش توجه نکند و بهایی برایش قائل نباشد.
در این شرایط است که او نه تنها آن طور که شایسته اش هست دیده نمی شود، بلکه از طرف مردان شایسته هم انتخاب نمی شود. متاسفانه پرداختن متعادل به جنبه های زیباجوی زنان، نیاز به تعادل و آموزش دارد. بدفهمی مفاهیم درخشان دینی، باعث می شود بسیاری از افراد معتقد از پرداختن به این مفاهیم دوری کنند و متاسفانه هزینه های غیرقابل جبران در زندگی زناشویی خود بدهند. این بحث، دیباچه ای است بر این مفهوم که زیبایی جویی بخش مهمی در شخصیت یک زن است و به او توان زندگی، لذت بردن از زناشویی و زندگی بهتر را می دهد.
منبع:هفته نامه همشهری جوان شماره 296

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید