حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب نخست ماه محرم در جمع سوگواران حسینی در حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به آیه «وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا» اظهار کرد: ظاهر آیه به این معنی است که اگر شخصی بدون دلیل و مظلومانه کشته شد ولی او میتواند شکایت کرده و نسبت به قصاص و خون خواهی مقتول اقدام کند ولی در روایات گوناگون تفسیر این آیه به مسئله شهادت امام حسین (ع) ارتباط داده شده است.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) 50 سال پس از رحلت نبی اکرم (ص) به شهادت رسید و پس از این واقعه نزول و حی و قرآن متوقف شد، گفت: در روایات گوناگون آمده است منظور از این آیه شریفه انتقام خون امام حسین (ع) توسط امام زمان (عج) است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه ارتباط وسیعی بین ظهور امام زمان (عج) و شهادت امام حسین (ع) وجود دارد، بیان کرد: در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که حضرت مهدی (عج) در روز عاشورا ظهور خواهد کرد و در روایت دیگری آمده است که ظهور آن حضرت روز جمعه خواهد بود که این مسئله منافاتی ندارد و می تواند جمعهای باشد که با عاشورا تلاقی دارد.
وی اضافه کرد: امام زمان (عج) در کنار کعبه میایستند و میفرمایند آمدهام انتقام خون جدم امام حسین (ع) را بگیرم و 4 هزار فرشته که در جنگ بدر پیامبر را یاری میکردند انتظار ظهور حضرت را میکشند و ایشان را بدرقه میکنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر این فرشتگان در کربلا هستند، گفت: فرشتگان یاد شده از سوی خداوند برای انجام سه کار کلیدی ماموریت یافتند که یاری رسول خدا در جنگ بدر، استقبال از زائران حسینی در کربلا و انتظار برای ظهور امام زمان (عج) و سپس یاری آن حضرت ماموریتهای این فرشتگان است.
رفیعی با اشاره به ارکان اساسی شیعه گفت: بعثت، غدیر و عاشورا از ارکان اساسی شیعه است که اگر هریک فراموش شود به شیعه لطمه سنگینی وارد میشود.
وی تصریح کرد: برخی افراد بعثت، برخی افراد غدیر و برخی افراد پیام عاشورا را قبول نکردند در حالی که روایت داریم در صورتی که غدیر در جامعه نهادینه نشود رسالت نیز نهادینه نمیشود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود به نامههایی که توسط امام حسین (ع) نوشته شد اشاره و بیان کرد: این نامهها دو پیام مهم و کلیدی بعثت و امامت را بیان میکند.
رفیعی با اشاره به نواب خاص امام حسین (ع) گفت : مسلم بن عقیل و سلیمان از نواب خاص امام حسین (ع) بودند که نامههای امام حسین(ع) را به میان مردم آوردند.
وی با بیان اینکه نواب خاص ائمه معصوم همان کسانی هستند که پیام ایشان را به مردم میرسانند، گفت: امام زمان (عج) نیز نواب خاص داشتند و پس از آنان هیچ کسی به عنوان نواب خاص حضرت مهدی (عج) برگزیده نشد.
مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید براینکه هیچ کس حق ندارد در دوران غیبت ادعای نیابت خاص داشته باشد تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد در زمان غیبت امام زمان (عج) ادعای نیابت داشته باشد و تمام کسانی که در عراق و دیگر نقاط دنیا خود را نایب خاص امام زمان معرفی میکنند کذب میگویند.
وی با اشاره به اینکه از علما به عنوان نایب امام زمان (عج) یاد میشود، گفت: علما به دلیل علمی که دارند نایب عام امام زمان (عج) هستند.
رفیعی با اشاره به مضمون نامههای امام حسین (ع) به بصره و کوفه گفت: نامه به کوفه با مضمون دفاع از امامت و نامه به بصره برای دفاع از نبوت بود. زیرا آثار رسالتی نبی اکرم در این زمان از بین رفته بود.
وی در ادامه با اشاره به کتابی که یکی از مسیحیان در ارتباط با امام حسین(ع) نوشته است، گفت: وهابیون نیز از روی بغض و کینه کتابی در وصف یزید نوشتند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تعجب نویسنده مسیحی از این اقدام وهابیون گفت: من در ارتباط با امام شهید مسلمانان کتاب نوشتم و برخی از آنان در مقابل این کتاب در وصف قاتل امام حسین (ع) نوشتند ولی آنچه مسلم است حسین شخصیتی جاودانه در تاریخ است و ارتباطی با گروه و فرقه خاصی ندارد.
وی با اشاره به روایاتی از ائمه اطهار (ع) در مورد ارزش اشکی که برای خشیت الهی ریخته شود، گفت: اگر کسی از روی خشیت الهی گریه کند به خداوند تقرب پیدا کرده، قلبش نورانی شده و گناهان او از بین میرود و در قیامت گریان نخواهد بود.
رفیعی بیان کرد: گریه برای اباعبدالله الحسین(ع) همان ارزشی که برای خشیت الهی در نظر گرفته شده است را دارد و چشمی که برای امام حسین (ع) گریه کند در قیامت گریان نخواهد بود.
وی اضافه کرد: اشک برای اباعبدالله الحسین (ع) و اشک برای عظمت خدا ارتباط تنگاتنگ دارد که بر همین اساس خداوند هر دو را یکسان ارزشگذاری کرده است.
رفیعی بر ضرورت اشک ریختن برای مظلومیت امام حسین (ع) از نخستین شب محرم تاکید کرد و گفت: خداوند به کسانی که برای ابا عبدالله گریه میکنند درود میفرستد