وقتی که پیامبر اسلام در معراج صرف طعام فرمودند باز هم دست علی ظاهر شد و پیامبر متحیر شد که علی بر زمین بود چطور اینجا آمده است؟

وقتی که پیامبر اسلام در معراج صرف طعام فرمودند باز هم دست علی ظاهر شد و پیامبر متحیر شد که علی بر زمین بود چطور اینجا آمده است؟

در مورد حدیث معراج، از یاران پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، روایاتی رسیده است که همه آنها را از خود پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ آورده اند و مفاهیم آنها بر چهار بخش قابل تقسیم است:
1. بخشی از مطالب و مفاهیم این روایات به خاطر تواتر آنها تردید ناپذیر است.
2. بخش دوم، مفاهیمی است که با خرد سالم سازگار است و با اصول و ضوابط دینی نیز ناهماهنگی ندارد. ما این دو دسته روایات و مفاهیم آنها را باور داریم.
3. پاره ای از مفاهیم آنها با اصول و ضوابط روشن دین سازگار به نظر نمی رسد، اما ممکن است آنها را به گونه ای تأویل و تفسیر نماییم که با دین ناسازگار به نظر نرسد.
4. پاره ای از روایات و مفهوم آنها نادرست به نظر می رسد و نمی توان آنها را تاویل کرد، و به نظر ما نباید آنها را پذیرفت.[1] داستان مذکور در سؤال در مصادر فریقین (شیعه و سنی) که در دسترس بوده جستجو شد، اما هیچگونه روایت یا حدیثی در اثبات آن یافت نشد.
در مورد دیدار پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امیرالمؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ به روایتی که معتبر است و در کتب معتبر آورده شده است تبرک می جوییم:
وقتی پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ به آسمان پنجم رسیدند صورت علی بن ابیطالب را مشاهده کردند، جبرائیل به پیامبر عرضه داشت که یا محمّد، ملائکه دوست داشتند که به صورت علی ـ علیه السّلام ـ نگاه کنند پس گفتند: خدایا، همانا بنی آدم در دنیا روز و شب از نظاره به صورت علی لذّت می برند؛ ما را نیز به اندازه اهل دنیا از لذت نظاره به صورت علی ـ علیه السّلام ـ بهره مند ساز. خداوند از نور قدسی خود صورت علی را برای ملائکه آفرید.[2]

پی نوشت ها:
[1] . مجمع البیان، چاپ سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، ج 15، ص 41.
[2] . بحارالانوار، چاپخانه خورشید تهران، دارالکتب اسلامیه، 1362، ج 18، ص 386.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید