آیا ویژگی‌های مادرِ دختر در خواستگاری باید مورد دقت قرار گیرد؟

آیا ویژگی‌های مادرِ دختر در خواستگاری باید مورد دقت قرار گیرد؟

به وقوع پیوستن هر امری و از جمله ازدواج در مجموعه ای از شرائط رخ می دهد. برای کنترل شرائط و به سرانجام خوب رساندن آنها لازم است علاوه بر کنترل تک تک مسائل، هر مسأله را به نسبت کل ماجرا و شرائط حاکم سنجید. ویژگیهای مادر دختر از جهات مختلف حائز اهمیت و قابل توجه است. که باید آن را با توجه به کل شرائط مد نظر قرار داد. برخی از جهات قابل توجه درباره ویژگیهای مادر دختر در زندگی عبارتند از:
1. وراثت: یکی از مهمترین مسائل در ملاکهای انتخاب همسر اصالت خانوادگی است که بخش عمده ای از آن اشاره به همین مسأله وراثت دارد. شکی نیست که بسیاری از ویژگیهای اجداد و پدر و مادر با وراثت به فرد منتقل می شود.
2. تربیت: محیط تربیتی و رشد هر فرد از مهمترین عوامل تاثیر گذار در شکل گیری شخصیت فرد می باشد در این محیط تربیتی معمولاً مادر دختر بیشترین و نزدیکترین ارتباط را با دختر دارد در نتیجه بیشترین تاثیر در شکل گیری شخصیت او را ایفا می کند.
3. عوامل تأثیدگذار پس از ازدواج: سومین نکته قابل توجه در مسأله مطرح شده ویژگیهای اکتسابی مادر دختر است ممکن است مادری ویژگیهایی را در اثر شرائط محیطی، شناختی و… به دست آورده باشد که گرچه به دختر منتقل نشده اما جدای از تاثیر شخصیتی بتواند تاثیر گذار در زندگی آینده دختر باشد مثلاً اگر مادری روحیه دخالت کردن در زندگی فرزندان را داشته باشد گرچه فرزندان این ویژگی را نداشته باشند و حتی از آن ناراحت باشند ولی باز مسأله می تواند مشکل ساز باشد.
در پایان: همانگونه که در ابتدا اشاره شد شرائط ومسائل ازدواج و ملاکهای انتخاب همسر را در عین اینکه باید با دقت مورد توجه قرار داد اما نباید به طور وسواس گونه و یا مستقل از دیگر شرائط بررسی شوند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، انتشارات پارسایان.
2. جوانان و تشکیل خانواده، مجموعه مقالات، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید