من جوانی 23 ساله، در آستانه ازدواج هستم، خواهشمندم در صورت امکان در مورد خواستگاری و کسانی که با آنها به این امر اقدام کنم و مطالبی که باید به همسر آینده ام بیان کنم توضیحاتی بفرمایید؟

من جوانی 23 ساله، در آستانه ازدواج هستم، خواهشمندم در صورت امکان در مورد خواستگاری و کسانی که با آنها به این امر اقدام کنم و مطالبی که باید به همسر آینده ام بیان کنم توضیحاتی بفرمایید؟

مراسم خواستگاری یکی از زیباترین مراسم ها در زندگی هر جوانی می باشد همچنین برای والدین، لذا باید سعی شود که به بهترین نحو و با کیفیت عالی برگزار شود تا خاطره خوشی از آن در ذهن پایدار بماند.
سوال شما در مورد خواستگاری است اما قبل از آن توجه شما را به چند نکته جلب می نمایم:
اول آنکه ازدواج مراحلی دارد قبل از عقد و بعد از عقد. و مرحله قبل از عقد هم خود مراحلی دارد که یکی از آن مراحل مساله‌ خواستگاری می باشد و کسی که به خواستگاری می رود حتما باید مراحل قبل از آن را نیز به خوبی و به طور کامل طی نموده باشد، از جمله تحقیق از طرف مقابل، تا به شناخت نسبتاً کاملی از همسر آینده‌ خود دست پیدا کند و هر قدر در این زمینه بیشتر دقت کند زندگی با موفقیتی در پیش رو دارد و هر میزان که به مساله‌ تحقیق کم توجهی کند و احساسی عمل نماید پایه های زندگی آینده خود را سست بنا نهاده است.
با توجه به سوال شما نتیجه می گیریم که مراحل تحقیق و شناخت را باید طی نموده باشید و حال رسیده اید به مرحله‌ خواستگاری. در مرحله خواستگاری سه سوال مهم مطرح است:
1. در چه شرایطی به خواستگاری برویم؟
2. با چه کسانی و چگونه به خواستگاری برویم؟
3. چه سوالاتی در جلسه‌ اول خواستگاری یا جلسات بعدی مطرح نمائیم؟
پاسخ سوال اول: در شرایطی باید به خواستگاری برویم که هم خودمان و خانواده و هم طرف مقابل و خانواده اش از نظر روحی، روانی، زمانی،‌ مادی، جسمی و… آمادگی داشته باشند که برای روشن شدن این مطلب چند مثال می آوریم. مثال: دختر خانمی فردای خواستگاری امتحان دارد و از نظر روحی آرامش ندارد و در مجلس به راحتی نمی تواند با شما صحبت کند یا چند روز قبل یکی از بستگان آنها فوت کرده، حالا مناسب خواستگاری نیست یا به طور غیر مستقیم متوجه شده اید خانواده‌ دختر در شرایط فعلی از لحاظ مادی، آمادگی خواستگاری را ندارند و نمونه های دیگر که با کمی فکر کردن می توانید دریابید.
پاسخ سوال دوم: (با چه کسانی و چگونه به خواستگاری برویم؟) همراه بودن تنی چند از افراد ذیل ضروری است: والدین، خواهر، برادر بزرگتر، عمو، عمه، خاله و ریش سفید معتمد، البته به این نکته توجه کنید هر چه جمعیت همراه بیشتر باشد دردسر آن بیشتر است پس به حداقل اکتفا شود. در ضمن تنها رفتن پسر برای خواستگاری صحیح نیست و معمولا مشکلاتی در پی دارد. مطلب دوم در مورد چگونگی خواستگاری اینکه رعایت پاکیزگی کامل و ظاهری کاملاً آراسته و استعمال بوی خوش نیز لازم است و البته و صددرصد همراه داشتن دسته گل و خرید یک هدیه، زیرا بردن هدیه در روح زن تاثیر نیکو می گذارد و این عمل را دلیل صدق و علاقه مرد می شمارد و به این وسیله احساس شخصیت می کند و به تبع محبت و علاقه اش زیاد می گردد.»[1] پاسخ سوال سوم: (چه سوالاتی در جلسه‌ خواستگاری یا در جلسات بعدی مطرح نماییم؟) در این مرحله از چیزهایی سوال می شود که قبلا جوابش را به دست نیاورده ایم و برای ما مخفی است. از این قبیل سوالات: 1. چه انتظاری از همسر آینده ات داری که نوع پاسخ او می تواند برای شما مهم باشد؟ مثلاً طرف مقابل بگوید من از همسرم توقع دارم بلافاصله بعد از عقد ماشین مدل بالا برایم تهیه کند و یا… .
2. همسر شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد که مطلوب شما باشد؟ 3. اصلی ترین وظیفه زن و شوهر در مقابل یکدیگر چیست؟ 4. آیا تصمیم به ادامه تحصیل دارید؟ 5. هدف شما از ازدواج چیست؟ 6. به ترتیب علاقه خود را به سرگرمی های زیر ذکر کنید. (شماره گذاری کنید.)
ارتباط با دوستان و اقوام…. مطالعه…. رفتن به سینما…. صحبت تلفنی…. ورزش…. گردش در خیابان…. مسافرت…. تماشای تلویزیون…. ویدئو…. بازی با رایانه…..
7. سوال از مکان زندگی آینده و نحوه‌ آن آیا مستقل باشد یا همراه خانواده‌ پسر؟ 8. نحوه معاشرت همسران با نامحرمان فامیل که با آنها احساس نزدیکی و خودمانی دارد. (دختر خاله، پسر خاله، پسر دائی، دختر دائی)
9. میزان علاقه‌ همسر خود را در مورد ارتباط داشتن با دوستان و فامیل بدانیم؟[2]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. جوانان و دوران نامزدی، علی اکبر مظاهری، انتشارات پارسایان.
2. کیهان نیا، الف، جوانان و ازدواج، انتشارات مادر، چاپ چهارم، 1379.
3. امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، سازمان انجمن اولیاء و مربیان، چاپ سوم، 1379.
4.مقدس نیا، سید عبدالحامد، روانکاوی زنان و مردان در زندگی، انتشارات دلاوری، چاپ اول، 1380.

پی نوشت ها:
[1] . امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان، چاپ سوم، 1379.
[2] . مقدس نیا، سید عبدالحامد، روانکاوی زنان و مردان در زندگی زناشوئی، انتشارات دلاوری، چاپ اول، 1380، ص140 ـ 132.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید