آیا ازدواج موقّت می‎تواند مشکلات اجتماعی را برطرف کند؟

آیا ازدواج موقّت می‎تواند مشکلات اجتماعی را برطرف کند؟

مشکلات اجتماعی، گستره وسیعی دارد، لذا نمی‎توان ازدواج موقّت را تنها راه حلّ مشکلات اجتماعی دانست. آری بخشی از مشکلات اجتماعی را می‎توان از طریق ازدواج موقت حلّ نمود. امّا این‎که ازدواج موقت چگونه می‎تواند پاره‎ای از مشکلات اجتماعی را حل کند و آیا در شرایط فعلی می‎توان از این نظریه بدون ارائه یک طرح جامع و کاربردی طرفداری کرد و ترویج نمود، و دیگر این‎که آیا راه حلّ مناسب‎تری که هم مقبولیت اجتماعی داشته باشد و هم پیامدهای اجتماعی طرح ازدواج موقّت را نداشته باشد، وجود دارد یا نه؟ پرسش‎هایی است که در این نوشتار به صورت اجمالی به آنها پاسخ داده می‎شود.
1. با ازدواج موقت می‎توان بخشی از مشکلات اجتماعی را حل نمود، امّا در عین حال ازدواج موقت تنها راه حلّ و حتّی بهترین راه حلّ هم نیست. اساساً فلسفه تشریع ازدواج موقت برای جلوگیری از فحشاء و فساد در جامعه اسلامی است.[1] زیرا ازدواج دایم مسئولیت و تکلیف بیشتری برای زوجین و خصوصاً‌ مرد ایجاد می‎کند، به همین دلیل دختر یا پسری را نمی‎توان یافت که از اول بلوغ جنسی که تحت فشار غریزه جنسی قرار می‎گیرد، آماده ازدواج دایم باشد؛ چون مخارج عقد و عروسی، تهیه منزل و اسباب و لوازم زندگی را ندارد و یا از آن جهت که مشغول تحصیل است نمی‎تواند خود را گرفتار مشکلات زندگی نماید و از طرفی هم امروزه در جامعه ما آداب و رسوم و توقعات و تجملات غیرضروری باب است که نمی‎توان به سادگی آنها را فراموش کرد.
با توجّه به همه این مسایل، جوانان دو راه را پیش رو دارند، یا راه ریاضت و رهبانیت پیش گرفته و با غرایز خود مبارزه کنند و یا این‎که روابط آزاد جنسی را به طور نامشروع برقرار سازند.[2] در انتخاب یکی از این دو راه اگر محیط جامعه و تربیت مذهبی جوانان به گونه‎ای فراهم باشد که جوانان بتوانند با استفاده از شیوه‎های معقول و مشروع هم‎چون ورزش، عبادت، روزه گرفتن و… غرایز جنسی خود را کنترل نمایند، بسیار مطلوب و پسندیده است؛ امّا از آنجا که شرایط فرهنگی کشور به صورت ایده‎آل فراهم نیست و عوامل مهیّج کشاننده جنسی از راه‎های مختلف جوانان را تحت فشار قرار می‎دهد و از طرفی زمینه ازدواج دایم برای همگان فراهم نیست. ازدواج موقّت به عنوان یکی از راه حل‎ها می‎تواند زمینه آرامش روحی جوانان جلوگیری از بی‎بند و باری‎ها و هوسرانی‎ها در جامعه اسلامی را فراهم سازد.
2. ازدواج موقّت گرچه به عنوان یکی از راه حل‎ها می‎تواند بخشی از مشکلات جامعه به خصوص جوانان را حلّ کند امّا از آنجا که در جامعه استقبال خوبی از این طرح به عمل نیامده، بلکه برعکس با مخالفت‎ها و مقاومت‎هایی روبرو شده است، نمی‎توان برای هر کسی تجویز نمود. شاید علت اصلی این‎که طرح ازدواج موقت در جامعه ما مورد استقبال واقع نشد، این بود که اولاً برای مطرح نمودن این موضوع، زمینه‎سازی لازم انجام نشد، به گونه‎ای که به مرور زمان اذهان مردم آمادگی شنیدن و پذیرش چنین طرح را پیدا نموده و سرانجام فرهنگ جامعه با آن سازگار گردد.
و ثانیاً در شرایط فعلی یک مکانیزم قابل اجرا و کاربردی با این ویژگی که بتواند از همه پیامد‎های منفی و ناخواسته ازدواج موقت جلوگیری کند، وجود ندارد. درست است که ازدواج موقت به عنوان یک موضوع شرعی در اسلام وجود دارد و نمی‎توان اصل آن را انکار نمود، امّا شرایط خاصی دارد که اجرای آن در جامعه پیچیده امروزی، بدون طرح و برنامه‎ریزی، امکان‎پذیر نیست؛ و چه بسا اگر بدون برنامه و طرح کاربردی، جوانان را تشویق به ازدواج موقت کنیم، قطعاً پیامدهای منفی به بار خواهد آورد و وسیله‎ای برای هوسبازی عده‎ای فرصت‎طلب خواهد شد که در آن صورت نه تنها مشکلی را حلّ نمی‎کند بلکه مشکلاتی چند بر مشکلات جامعه خواهد افزود.
علاوه بر پیامدهای منفی حقوقی، اجتماعی، روان‎شناختی یکی از پیامدهای خطرناک این طرح، پیامد بهداشتی آن است که اگر تدابیر لازم در نظر گرفته نشود، عده کثیری به انواع بیماری مقاربتی از جمله ایدز مبتلا خواهند شد.
با توجّه به نکات یاد شده به نظر می‎رسد که ازدواج موقّت تنها راه حل مشکلات اجتماعی نیست؛ بلکه می‎تواند به عنوان یکی از راه‎حل‎ها باشد، آن هم نه در شرایط فعلی که هیچ طرح جامعی برای اجرای آن وجود ندارد. بنابراین برای حلّ مشکلات اجتماعی در شرایط فعلی سه طرح اساسی باید به اجرا درآید.
راه های کنترل مشکلات اجتماعی در حال حاضر
1. تلاش بیشتر در زمینه بهداشت روانی جوانان و نوجوانان: اساسی‎ترین برنامه‎ای که می‎تواند مصونیت فکری و اعتقادی و دوری از گناه و ناهنجاری را در خانواده‎ها، جوانان و نوجوانان ایجاد کند، این است که با هماهنگی و همسویی تمامی نهادهای فرهنگی مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطبوعات، آموزش و پرورش و… زمینه تربیت مذهبی افراد جامعه و تعمیق باورها و شناخت دینی آنان، فراهم گردد. یعنی افراد جامه به گونه‎ای تربیت شوند که آگاهانه و با اختیار کامل از آلودگی و گناه پرهیز نمایند. در این صورت بخش عمده‎ای از مشکلات اجتماعی و از آن جمله انحرافات جنسی و اعتیاد حل خواهد شد.
2. دومین طرح که می‎تواند بخش عمده‎ای از مشکلات جوانان و زمینه ازدواج را حل کند و در عین حال پیامدهای منفی طرح ازدواج موقت را نیز نداشته باشد، «فرهنگ‎سازی و ترویج ازدواج ساده» در جامعه است. در تبیین نظری این طرح از این نکته می‎توان استفاده نمود که آیین اسلام آیین سهله و سمحه یعنی آسان و بلندنظر است و تمام برنامه‎هایش بر همین اساس استوار می‎باشد؛ قانون ازدواج نیز در اسلام، بسیار سهل و آسان است و تمام مشکلات پیچیده و دست و پاگیری که اکنون در ازدواج‎ها مشاهده می‎کنیم، ساخته و پرداخته خود ما است، و دستورهای اخلاقی اسلام در مورد ساده برگزار کردن ازدواج به قدری متین و ظریف است که با رعایت و فرهنگ شدن آن در جامعه، پائین‎ترین طبقات اجتماع به راحتی می‎توانند ازدواج کنند و در نتیجه بسیاری از مشکلات اجتماعی حل گردد. در سیره عملی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ و امامان ـ علیهم السّلام ـ و گفتار آنها در مورد ازدواج، به روشنی استفاده می‎شود که آنها دستور اکید داده‎اند تا مسلمانان هزینه‎های ازدواج را اعم از مهریه و سایر هزینه‎ها، سبک و آسان بگیرند.[3] البتّه طرح فرهنگ سازی ازدواج آسان چند سالی است که مورد توصیه و حمایت مسئولان فرهنگی کشور واقع شده و کارهای مقدماتی که در این زمینه انجام شده، بسیار موّفق بوده است. امید است این طرح با برنامه‎ریزی هرچه کارشناسانه‎تر بصورت جامع و فراگیر در جامعه به اجرا درآید تا جزء فرهنگ جامعه شود.
3. سومین طرح و برنامه‎ای که می‎تواند بخشی از مشکلات جامعه را حل کند و در عین حال اهمیت و نقش کاربردی آن  در مرحله بعد از دو طرح پیشین است، ترویج و فرهنگ‎سازی ازدواج موقت می‎باشد. همان‎گونه که پیش از این یادآور شدیم، این طرح نیاز به کارشناسی و ارایه و تدوین یک برنامه اجرایی دارد که در قدم اوّل آسیب‎های احتمالی این طرح را آسیب‎شناسی کند و با در نظر گرفتن یک مکانیزم کاربردی و فراگیر از پیامدهای سوء آن جلوگیری نماید. تأکید ما بر این است که اجرای این طرح چندین سال وقت لازم دارد تا از طرفی محققان و کارشناسان بتوانند طرح جامع و کاربردی تهیه نمایند و از سویی نیز جامعه آمادگی لازم را برای پذیرش آن پیدا نماید، که این خود نیازمند به استفاده از روش‎هایی صحیح و مناسب می‎باشد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. عباس عباس‎زاده، ازدواج موقت نیاز امروز، نشر شاکر، 1378.
2. علی غضنفری، ازدواج و آداب زناشویی در اسلام، انتشارات لاهیجی، 1380.
3. احمد حجتی، در سیر زندگی با ازدواج دایم یا ازدواج موقت، موسسه محدث، 1370.

پی نوشت ها:
[1] . عباس‎زاده، عباس، ازدواج موقت نیاز امروز، نشر شاکر، 1378، ص 73ـ69.
[2] . گودهی، زهرا، سیمای زن در آینه فقه شیعه، سازمان تبلیغات اسلامی، 1369، ص 79.
[3] . حر عاملی، محمد بن حسن، وسایل الشیعه، ج 15، ص 10، ج 14، ص78؛‌ ج 15، ص 11.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید