در پاسخ به سؤال شما نخست آیهای از کلام زیبای الهی را بیان کرده و بعد به جنبههای مختلف سؤال پاسخ ارایه میگردد. خداوند متعال در قرآن میفرماید «و از هر چیزی 2 نوع بیافریدیم.»[1]
در این بساط جفت بودن و زوج بودن هر چیزی حقیقتی است که استثنا برنداشته و این واقعیت که نسبت به تمام موجودات هستی، اعم از جماد و نبات و حیوان و انسان فراگیر است عنایت و رحمت الهی در ذات زوجها و جفتها از هر نوعی، کشش و جاذبه و رابطه عاشقانه، و میل به یکدیگر برقرار نموده است. تا این جاذبه و کشش، و این میل و رابطه، تحت نظامی خاص و شرایطی معین، چه در نظام تکوین، چه در عرصه گاه تشریع منتهی به ازدواج و جفت گیری و توالد و تناسل، و تکثیر نوع شود، و از این راه باعث بقاء نظام عالی آفرینش گردد، و هم اینکه تمام موجودات از هر جنس و نوعی که هستند به لذت زندگی و خوشی در حیات و بهرهمندی از وجود خود و دیگران برسند رابطه توالد و تناسل در عالم جمادات، به هر صورتی که هست به صورت میل ترکیب عنصری با عنصر دیگر، و در نتیجه پدید آمدن عنصر سوم، مانند ترکیب اکسیژن و هیدروژن که دو عنصر سوزان و سوزنده است و نتیجه ترکیب و ازدواج این دو گاز سوزان و سوزنده، به صورت آب سرد و خنک و مایه حیات و نشاط است یا به صورت جذب و انجذاب، همراه با نتایج بسیار زیاد آن یا به صورت دو جریان مثبت و منفی و پدید آمدن منافع بیشمار،از عجایب و شگفتیهای هستی و محصول اراده و رحمت خداوند است، و همین رابطه بین دو عنصر یا عناصر، و میل به یکدیگر و خلاصه خط عشقی که بین جمادات نسبت به یکدیگر حاکم است. باعث تکثیر نسل و تداوم نوع، و برپا بودن نظام عالی خلقت و عرصه گاه زیبای هستی است.
اگر در مورد گلها بررسی کنیم،میلهها و پرچمهای ظریفی در وسط آن دیده میشود که آنها را نافه مینامند و تعداد آنها در گلها مختلف است، و در عین حال حساب مخصوصی دارد در بالای این میلههابرآمدگی کوچک و زرد رنگی است که آن را «بساک» میگویند، در میان بساک کیسه بسیار کوچکی است که چهار حفره دارد، و در میان آنها دانههای گرده قرار گرفته است دانههای گرده، دانههای بسیار ریز میکروسکپی هستند که در عمل شباهت تامی با نطفه حیوانات دارند! پس از برقراری عمل لقاح بین آن و قسمتهای ماده، تخم گل درست میشود دانههای گرده با آن کوچکی به نوبه خود دارای ساختمان تودرتو و نازک کاریهای شگفت آوری میباشد.
در مورد حیوانات نیز عمل لقاح و نزدیکی برای ازدیاد نسل آنها به طور طبیعی با جفت گیری نر و ماده صورت میگیرد.
اما انسان که گل سرسبد آفرینش میباشد این امر بعد از ازدواج صورت میگیرد چون علاوه بر این کار، انس و آرامش روانی، حفظ عفت و مصونیت از گناه، سلامت و امنیت اجتماعی نیز از اهداف ازدواج میباشد. از آنجا که خداوند تبارک و تعالی هر غریزهای که در وجود انسانی قرار داده برای ارضای صحیح آن دستوراتی را نیز فرموده است،برای غریزه جنسی نیز دستوراتی در قالب حرام و حلال و مستحب و مکروه نسبت به آن داده است این آداب و دستورات با توجه به همان اهداف است یعنی هم بهداشت روانی ازدواج را در نظر گرفته تا زن و مرد از طریق این رفتار به سکون و آرامش روانی و اوج لذت مشروع دست یابند و هم حفظ عفت و سلامت نسل و مسایل بهداشتی را مورد توجه قرار داده است.
خداوند متعال در این زمینه میفرماید «و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبت و مهربانی قرار داد که در این حقیقت نشانههایی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر میبرند.[2]
در آخر نتیجه میگیریم که همه موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات و انسان برای بچهدار شدن و تولید نسل باید عمل جفتگیری بین نر و ماده انجام گیرد منتهی در انسان از راه ازدواج و قوانین مخصوص به آن محقق می شود.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، قم، انتشارات پارسایانی.
2. آیین همسرداری یا اخلاق در خانواده، آیت الله ابراهیم امینی، تهران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
3. مشاوره، ازدواج و خانواده درمانی، دکترشکوه نوابی نژاد، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان
4. اسلام و ارضای غریزه جنسی، محمد رضا امین زاده، قم، مؤسسه در راه حق.
پی نوشت ها:
[1] . ذاریات/49.
[2] . روم/21.