زن و مرد چگونه بچه‎دار می‎شوند؟

زن و مرد چگونه بچه‎دار می‎شوند؟

در پاسخ به سؤال شما نخست آیه‎ای از کلام زیبای الهی را بیان کرده و بعد به جنبه‎های مختلف سؤال پاسخ ارایه می‎گردد. خداوند متعال در قرآن می‎فرماید «و از هر چیزی 2 نوع بیافریدیم.»[1] در این بساط جفت بودن و زوج بودن هر چیزی حقیقتی است که استثنا برنداشته و این واقعیت که نسبت به تمام موجودات هستی، اعم از جماد و نبات و حیوان و انسان فراگیر است عنایت و رحمت الهی در ذات زوج‎ها و جفت‎ها از هر نوعی، کشش و جاذبه و رابطه عاشقانه، و میل به یکدیگر برقرار نموده است. تا این جاذبه و کشش، و این میل و رابطه، تحت نظامی خاص و شرایطی معین، چه در نظام تکوین، چه در عرصه گاه تشریع منتهی به ازدواج و جفت گیری و توالد و تناسل، و تکثیر نوع شود، و از این راه باعث بقاء نظام عالی آفرینش گردد، و هم اینکه تمام موجودات از هر جنس و نوعی که هستند به لذت زندگی و خوشی در حیات و بهره‎مندی از وجود خود و دیگران برسند رابطه توالد و تناسل در عالم جمادات، به هر صورتی که هست به صورت میل ترکیب عنصری با عنصر دیگر، و در نتیجه پدید آمدن عنصر سوم، مانند ترکیب اکسیژن و هیدروژن که دو عنصر سوزان و سوزنده است و نتیجه ترکیب و ازدواج این دو گاز سوزان و سوزنده، به صورت آب سرد و خنک و مایه حیات و نشاط است یا به صورت جذب و انجذاب، همراه با نتایج بسیار زیاد آن یا به صورت دو جریان مثبت و منفی و پدید آمدن منافع بیشمار،‌از عجایب و شگفتی‎های هستی و محصول اراده و رحمت خداوند است، و همین رابطه بین دو عنصر یا عناصر، و میل به یکدیگر و خلاصه خط عشقی که بین جمادات نسبت به یکدیگر حاکم است. باعث تکثیر نسل و تداوم نوع، و برپا بودن نظام عالی خلقت و عرصه گاه زیبای هستی است.
اگر در مورد گلها بررسی کنیم،‌میله‎ها و پرچم‎های ظریفی در وسط آن دیده می‎شود که آنها را نافه می‎نامند و تعداد آنها در گلها مختلف است، و در عین حال حساب مخصوصی دارد در بالای این میله‎هابرآمدگی کوچک و زرد رنگی است که آن را «بساک» می‎گویند، در میان بساک کیسه بسیار کوچکی است که چهار حفره دارد، و در میان آنها دانه‎های گرده قرار گرفته است دانه‎های گرده، دانه‎های بسیار ریز میکروسکپی هستند که در عمل شباهت تامی با نطفه حیوانات دارند! پس از برقراری عمل لقاح بین آن و قسمت‎های ماده، تخم گل درست می‎شود دانه‎های گرده با آن کوچکی به نوبه خود دارای ساختمان تودرتو و نازک کاریهای شگفت آوری می‎باشد.
در مورد حیوانات نیز عمل لقاح و نزدیکی برای ازدیاد نسل آنها به طور طبیعی با جفت گیری نر و ماده صورت می‎گیرد.
اما انسان که گل سرسبد آفرینش می‎باشد این امر بعد از ازدواج صورت می‎گیرد چون علاوه بر این کار، انس و آرامش روانی، حفظ عفت و مصونیت از گناه، سلامت و امنیت اجتماعی نیز از اهداف ازدواج می‎باشد. از آنجا که خداوند تبارک و تعالی هر غریزه‎ای که در وجود انسانی قرار داده برای ارضای صحیح آن دستوراتی را نیز فرموده است،‌برای غریزه جنسی نیز دستوراتی در قالب حرام و حلال و مستحب و مکروه نسبت به آن داده است این آداب و دستورات با توجه به همان اهداف است یعنی هم بهداشت روانی ازدواج را در نظر گرفته تا زن و مرد از طریق این رفتار به سکون و آرامش روانی و اوج لذت مشروع دست یابند و هم حفظ عفت و سلامت نسل و مسایل بهداشتی را مورد توجه قرار داده است.
خداوند متعال در این زمینه می‎فرماید «و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبت و مهربانی قرار داد که در این حقیقت نشانه‎هایی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر می‎برند.[2] در آخر نتیجه می‎گیریم که همه موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات و انسان برای بچه‎دار شدن و تولید نسل باید عمل جفت‎گیری بین نر و ماده انجام گیرد منتهی در انسان از راه ازدواج و قوانین مخصوص به آن محقق می شود.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، قم، انتشارات پارسایانی.
2. آیین همسرداری یا اخلاق در خانواده، آیت الله ابراهیم امینی، تهران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
3. مشاوره، ازدواج و خانواده درمانی، دکترشکوه نوابی نژاد، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان
4. اسلام و ارضای غریزه جنسی، محمد رضا امین زاده، قم، مؤسسه در راه حق.

پی نوشت ها:
[1] . ذاریات/49.
[2] . روم/21.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید