من وقتی با پدرم بحث می‌کنم، جواب‌های عجیب و غریبی می‌دهد. مثلاً وقتی می‌گویم؛ پدرجان صلاح نیست

من وقتی با پدرم بحث می‌کنم، جواب‌های عجیب و غریبی می‌دهد. مثلاً وقتی می‌گویم؛ پدرجان صلاح نیست

من وقتی با پدرم بحث می‌کنم، جواب‌های عجیب و غریبی می‌دهد. مثلاً وقتی می‌گویم؛ پدرجان صلاح نیست یک کمی خوش‌ اخلاق‌تر باشید و بیشتر به ما محبت کنید. در جواب می‌گوید، من در جوانی، سختی زیادی کشیده‌ام فلذا اخلاقم این‌طور شده است. و یا در مسأله خمس می‌گوید، ما که چیزی نداریم. لطفاً مرا راهنمایی کنید که چطور با پدرم برخورد کنم؟

سه گام اصلی برای حل مشکل:
3 روش جستجو، درک و عمل روشهایی هستند که مشاوران برای حل مشکلات افراد و خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنند. هیچ یک از روشها به تنهایی، کارساز نیست. تنها صحبت کردن در مورد شرایط، مشکل را حل نمی‌کند. رسیدن به مرحله درک، (یعنی، اینکه ببینید چرا این رفتار رخ می‌دهد و چه اقدامی می‌توانید انجام دهید) به معنی موفقیت در حل مشکل نیست. بلکه باید توأم با گام سوم، یعنی عمل باشد. یعنی ایجاد تغییر در واکنشها و رفتارتان تا اینکه اوضاع همان‌طوری ‌که مایلید، پیش رود.

احترام به پدر و مادر:
یکی از وظایف ما، در برابر پدر و مادر، تکریم و بزرگداشت آنان است. که در قرآن کریم در آیات مختلف به آن سفارش شده است. وقتی شما از جهت تکریم و احسان به پدر خود، کم نیاورید، و همیشه در خدمت و تکریم او باشید، مطمئناً دل او نرم می‌شود. افتخار می‌کند که فرزندش، اهل دین و مذهب است و در مسیر صراط مستقیم قدم برمی‌دارد.

ریشه‌یابی رفتار پدر:
دومین قدم، ریشه‌یابی رفتارهای پدر است. که چه موقعی بد اخلاقی می‌کند. شاید موقعی که از سر کار به خانه برمی‌گردد، از افراد خانواده انتظاراتی دارد، و با برآورده نشدن انتظارات، بدرفتاری می‌کند. شاید به علت پیری و از کارافتادگی پدر، افراد خانواده اهمیتی برایش قائل نیستند، بنابراین عقده‌اش را بر سر بچه‌ها خالی می‌کندو…  .
اصل تدریج در تغییر رفتار:
هر گروهی از افراد جامعه به ویژه افراد خانواده، زمانی که با هم در ارتباط هستند، با اختلاف نظرها و بعضی رفتارها، روبرو خواهند شد. رفتار خاصّی که در این میان، از افراد خانواده بروز می‌کند، به تدریج در او شکل گرفته است. بنابراین، همان ‌طوری‌که رفتار انسان اعم از خوب و بد، به مرور زمان و به تدریج به وجود می‌آید، تغییر رفتار هم به تدریج رخ می‌دهد.

نحوه بیان احکام شرعی و مسائل مربوط به خمس
1- در مورد وجوهات شرعیه، از جمله خمس، وظیفه شما، گفتن و آگاهی دادن در مورد آن است.
در صورتی که با آگاهی دادن، قبول نکرد، تکلیف از شما ساقط است و تکلیف برای پدرتان است نه برای شما.
در مواقعی که پدرتان خسته و یا ناراحت هستند و به طور کلی، بدرفتاری می‌کنند، اصلاً بحث و مشاجره نکنید. زمانی که دیدید رفتارشان خوب است، آن موقع، در هر زمینه‌ای که خواستید، بحث کنید. و هنگامی که بحث می‌کنید، بی‌احترامی نکنید، هر چند پدرتان بر سر شما فریاد بزند. در این صورت، حتی عدم توافق با پدرتان نیز می‌تواند همراه با تفاهم و یا حس شوخ طبعی باشد.
2-اگرتوان مطالعه دارد، می توانید کتابهای مفیدی را دراین زمینه تهیه کنید وبه طور غیر مستقیم ازپدر بخواهید که آن کتابها رامطالعه کند.
3-اگرمادرشماارتباط خوبی با پدردارد، ازایشان نیز می توانید کمک بگیرید.
4-زمینه حضورخانواده درمراسم های مذهبی وجلسات سخنرانی وموعظه علمارافراهم نمایید.
5- ازیک بزرگتری که پدرشمااوراقبول دارد، استفاده کنیدتااوتذکرات لازم رابدهد.البته بایددقت کنیددراین مسأله شخصیت پدرتان لطمه نبیند.

معرفی منبع جهت مطالعه بیشتر:
1. والدین ناسالم، سوزان فوروارد، مترجم مینو کسائیان ـ چاپ اول، سال1378، انتشارات مانی.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید