مدیریت خشم برای والدین

مدیریت خشم برای والدین

مدیریت و کنترل خشم نه تنها برای والدین که برای یکایک افراد جامعه امری ضروری و لازم است. ما برای شما یک مجموعه از رهنمون‌ها را برای حفظ آرامش و ایجاد یک رابطه موثر با فرزندانتان فراهم نموده‌ایم، که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
بزرگ کردن و پرورش کودک مسئولیت‌های بسیاری برای والدین به همرا دارد، پیشرفت اخلاقی فرزندتان به نگرش و برخوردی که شما نسبت به او دارید بستگی دارد. فضای خانه زمانی که پرنشاط و شاد باشد، ضامن تربیتی خواهد بود که شما برای فرزند خود در نظر گرفته‌اید. در مقابل وضعیت روانی کودک شما زمانی که او را مخاطب خالی کردن خشم و غرور خود قرار می‌دهید بسیار تحت تأثر قرار خواهد گرفت. مدیریت خشم یک فرآیند تدریجی است که به شما کمک می‌کند تا بر روی مسائل برانگیزاننده خشم که شما را به سوی خشونت و عصبانیت سوق می‌‌دهد، اعمال کنترل نمایید. اگر فرزند شما قربانی خشم و عصبانیت شما شود، او هم همان رفتارها را از خود بروز داده و کم کم از شما کناره‌گیری می‌نماید. غالب شدن آشفتگی محض در خانه شما نه تنها برای شما که برای کودک شما هم خوشایند نخواهد بود.
مدیریت خشم والدین در برگیرنده مجموعه نکاتی است که به شما کمک می‌کند خشم خود را فرو می‌دهید؟.شما تا چه اندازه سعی می‌کنید خود را از خشم دور نگه‌دارید؟ چگونه خود را آرام می‌کنید؟ چگونه با وضعیت‌های پیچیده دست و پنجه نرم می‌کنید بدون اینکه کنترل خود را از دست بدهید؟ در ادامه راه‌حل ها را به شما ارائه می‌دهیم.

تجزیه تحلیل خود
شما تا زمانی که ریشه خشم خود را پیدا نکنید نمی‌توانید آنرا کنترل نمایید، در خود فرو روید و به موقعیت‌هایی که باعث خشم شما می‌شود فکر کنید، عمیقا به قلب خود رجوع کنید و به اثرات این رفتارهای غیر منصفانه و نامهربانانه خود بر کودکتان فکر کنید، مطمئن هستم که جواب را پیدا می‌کنید، فکر می‌کنید نمی‌توانید با این دلایل بی اهمیت از خشمگین شدن مقابله کنید؟ نمی‌توانید نسبت به فرزند خودتان با وقار و مودب باشید؟ اگر مرتب به شکل درونی به این مسائل فکر کنید خشونت و عصبانیت به طور خودکار از وجود شما محو می‌گردد. همیشه به این فکر کنید که مودب بودن بیشتر خوشاید خداوند است تا بی ادب و وقیح بودن، شما تا زمانی که اشتباهات خود را درک نکنید و نپذیرید نمی‌توانید خود را اصلاح نمایید.

صبور باشید
یک سخن حکیمانه هست که می‌گوید ” صبر یک فضیلت است، اگر می‌توانید صبور باشید، این فضیلت به ندرت در زن‌ها و در مردها اصلا وجود ندارد” . والدینی که نسبت به کودکان خود کم‌تحمل هستند، به طور قطع در درک اثرات آن در دراز مدت ناتوان خواهند بود، زمانی که کودکتان می‌خواهد خودش را بیان کند گوش دهید، بجای اینکه عصبانی شوید، هیچوقت سر او داد نزنید حتی زمانی که با سوالات و نق‌زدن‌هایش شما را کلافه می‌کند، بجای خشونت سر او را با چیز دیگری گرم کنید و یا به تک تک سوالاتی که از روی کنجکاوی می‌پرسد جواب دهید. از یک تا بیست بشمارید و آرامش خود را حفظ کنید.

خودتان را آرام کنید
اگر خشم نشأت گرفته از استرس‌ها و سختی‌های مربوط به محل کارتان است، باید بدانید چگونه آنرا کنترل کنید، هیچ توجیهی برای برخورد خشن با کودک بدون هیچ دلیل موجهی وجود ندارد، سعی کنید زمانی که از کار به خانه برمی‌گردید لبخندی به لب داشته باشید، شاد باشید و این حس شادی را به کودکتان که در پایان روز به آغوش شما می‌آید منتقل کنید، این لحظه‌ها می تواند استرس‌های خود شما را نیز تخلیه کند، شاد بمانید، تلوزیون تماشا کنید و با آنها بازی کنید، احساسات آنها را درک کنید بجای اینکه تنها بر روی مسائل و مشکلات خود تمرکز کنید.

موقعیت را سر و سامان دهید
کودکان را از تعارضات ما بین خودتان دور نگه دارید، زمانی که کودکان شاهد درگیری شما و همسرتان یا سایر افراد خانواده هستند این رفتارهای شما را جذب می‌کنند، فرقی نمی‌کند تا چه اندازه اوضاع وخیم است، هیچوقت عصبانیت خود را بر سر کودکان تخلیه نکنید، سعی کنید مسائل را در جایی دیگر یا در غیاب آنها حل و فصل نمایید، علاوه بر صبوری باید تمرین سکوت هم نمایید، بجای سرزنش با مهربانی و عطوفت با آنها برخورد کنید، بجای تنبیه بیشتر سعی کنید اشتباهات آنها را ببخشید، این‌ها راه حلهایی برای موقعیت‌های پیچیده هستند.
تمرین تکنیک‌های مطرح شده در این مقاله بسیار ساده هستند ، کتاب‌های مربوط به والدین موثر، کنترل خشونت و از این دست می‌توانند کمک‌کننده باشند، خشونت بیشتر از آنکه به خود فرد آسیب رساند به اطرافیان و مخاطبان فرد خشمگین آسیب می رساند، زمانی که شما بتوانید روی خشم خود کنترل داشته باشید احساس سلامتی و حس بهتری نسبت به خویش خواهید داشت. شما می‌توانید بجای قرار دادن قوانین و مقررات سفت و سخت برای فرزندتان، ارتباط دوستانه بهتری با او داشته باشید.
کودکانی که دوران کودکی خوبی داشته اند نسبت به آنهایی که مرتب شاهد درگیری والدین خود بوده یا مورد سرزنش واقع می‌شدند از سلامت روانی بالاتری برخوردارند.

مطالب مشابه