سیره معصومین در فرستادن صلوات

سیره معصومین در فرستادن صلوات

7 – چگونگى صلوات فرستادن

عبدالرحمن بن کثیر مى گوید: به امام صادق – علیه السلام – عرض کردم :

ما در وقت صلوات فرستادن چه بگوییم ؟

فرمود بگویید:

اللهم انا نصلى على محمد نبیک و على آل محمد کما امرتنا به و کما انت صلیت علیه .

سپس فرمود: ما نیز چنین صلوات مى فرستیم .
8 – شرط استجابت دعاى امت پیامبر

شخص یهودى خدمت امیر المؤ منین على – علیه السلام – آمد، و از فضل خاتم الانبیاء – صلى الله علیه و آله – بر سایر انبیاء – علیهم السلام – سؤ ال نمود، و گفت که حق تعالى ملایکه را به سجده آدم – علیه السلام – امر کرد.

آن حضرت فرمود: افضل از آن را به محمد – صلى الله علیه و آله – کرامت نموده ؛ زیرا که خود بر او صلوات فرستاد، و به ملایکه امر فرمود که بر او صلوات فرستند، و عبادت عباد را تا روز قیامت ، در صلوات بر آن حضرت قرار داد، و فرمود که : ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما و هر که در حال حیات یا بعد از وفات آن حضرت ، بر او صلوات فرستد، حق تعالى به هر صلواتى ده صلوات بر آن کس مى فرستد، و ده حسنه به او عطا مى فرماید.

و هر که بعد از وفات آن جناب ، بر او صلوات فرستد، آن حضرت مطلع مى شود و بر آن کس صلوات و سلام مى فرستد، مثل صلواتى که فرستاده است و حق سبحانه و تعالى ، دعاى امت او را، در هر چه از پروردگار سؤ ال نمایند، موقوف مى دارد و به اجابت نمى رساند، تا آن که بر آن حضرت صلوات فرستند. و این برزگ تر و عظیم تر است از آن چه به آدم – علیه السلام – عطا فرمود.
9 – سیره امام سجاد (ع )

اللهم صل على محمد و آله ، فى کل اوان وقت و کل و على کل حال عدد ما صلیت على من صلیت علیه ، و اضعاف ذلک کله بالاضعاف التى لا یحصیها غیرک ، انک فعال لما ترید. ؛

بار خدایا! بر محمد و آل او درود فرست ، در هر هنگام و هر زمان و بر هر حال ، به شماره درودى که فرستاده اى بر هر که درود فرستاده اى . و چندان برابر همه آنها، به چندان برابرى که جز تو آنها را نتواند شمرد؛ زیرا تو هر چه بخواهى ، به جا آورنده اى .
10 – صلوات هم وزن عرش

رب صل علیهم زنه عرشک و مادونه ، و ملاء سمواتک و ما فوقهن ، و عدد ارضیک و ما تحتهن و ما بینهن ، صلوه تقربهم منک زلفى ، و تکون لک و لهم رضى ، و متصله بنظائرهن ابدا. ؛

پروردگارا! برایشان درود فرست ، هم وزن عرش خود و آن چه زیر عرش ‍ است (همه عالم )؛ و مقدار آن چه آسمان هایت و آن چه در بالاى آن هاست را پر گرداند؛ و مقدار شماره زمین هایت و آن چه در زیر آنها و میان آنهاست (را پر سازد)؛ درودى که ایشان را به کمال قرب تو رساند؛ و براى تو و ایشان خوشنودى ؛ و همیشه به مانندهاى آن ، درودها پیوسته باشد.
11 – صلوات شفاعت کننده

اللهم صل على محمد و اله ، کما هدیتنا به ، و صل على محمد و اله ، کما استنقذ تنابه ، و صل على محمد و اله صلوه تشفع لنا یوم القیمه و یوم الفاقه الیک ، انک على کل شى ء قدیر، و هو علیک یسیر ؛

بار خدایا! بر محمد و آل او درود فرست ، چنان که ما را به سبب او (به راه حق ) هدایت نمودى . و بر محمد و آل او درود فرست ، چنان که ما را به وسیله آن حضرت از (جهل و نادانى ) رهانیدى و بر محمد و آل او درود فرست ، درودى که ما را روز رستاخیز و روز نیازمندى به تو شفاعت نماید؛ زیرا تو بر هر چیز توانایى ، و آن بر تو آسان است .
12 – شاد کردن رسول خدا (ص )

از حضرت امام صادق – علیه السلام – روایت شده که :

هر که خواهد که شاد گرداند محمد و آل آن حضرت را – صلوات الله علیهم – به این نحو، به ایشان صلوات فرستد:

اللهم یا اجود من اعطى و یا خیر من سئل و یا ارحم من استرحم . اللهم صل على و محمد و آله فى الاءولین و صل على محمد و آله فى الآخرین و صل على محمد و آله فى الملاء الاءعلى و صل على محمد و آله فى المرسلین . اللهم اعط محمدا و آله الوسیله و الفضیله و الشرف و الرفعه و الدرجه الکبیره . اللهم انى آمنت بمحمد – صلى الله علیه و آله – و لم اءره فلا تحرمنى یوم القیامه رؤ یته و ارزقنى صحبته و توفنى على ملته و اسقینى من حوضه مشربا رویا سائغا هنیئا لا اظماء بعده ابدا انک على کل شى ء قدیر. اللهم انى آمنت بمحمد صلى الله علیه و آله و لم اءره فعرفنى فى الجنان وجهه . اللهم بلغ محمدا صلى الله علیه و آله منى تحیه و سلاما.
13 – وقت صلوات امام رضا (ع )

امام رضا – علیه السلام – هنگام صبح پس از نماز و پس از سلام ، در جایگاه نماز مى نشست و به تسبیح و حمد و تکبیر و تهلیل خدا مشغول مى شد، و به پیامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا این که خورشید طلوع مى کرد.
14 – مناظره امام هشتم

در مجلس ماءمون در حضور امام هشتم ، سخن از مسئله اى به میان آمد که به پیامبر گفته بودند که سلام دادن به شما را مى دانیم ؛ ولى صلوات بر شما چگونه است ؟

پیامبر پاسخ فرمود: تقولون اللهم صل على محمد و آل محمد کما صلیت و بارکت على ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید

ماءمون به اهل مجلس خود که همه از علماى مذاهب اسلامى بودند گفت : آیا در این باره (صلوات بر پیامبر به صورت فوق ) اختلافى به چشم مى خورد؟

آنها گفتند: نه و در این باره همه امت (مذاهب ) متفق اند ماءمون به امام هشتم گفت : آیا درباره آل پیامبر توضیحى دارید؟

امام فرمود: به من بگویید مراد از یس و القرآن الحکیم کیست ؟

آنان گفتند: شکى نیست که منظور از یس محمد صلى الله علیه و آله است .
15 – عبادت امام (ع ) در سفر

رجاء بن ابى ضحاک ، فرمانده ماءموران براى آوردن امام رضا – علیه السلام – در ضمن شرح عبادت هاى شبانه روزى امام مى گوید:

امام رضا – علیه السلام – هنگامى که صبح مى کردند، نماز را مى خواند، پس از سلام ، در جایگاه نماز مى نشست و به تسبیح و حمد و تکبیر و تهلیل خدا مشغول مى شد، و به پیامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا این که خورشید طلوع مى کرد.
16 – صلوات و دعاى امام جواد (ع )

امام جواد – علیه السلام در دعاى هر روزه ماه مبارک رمضان عرضه مى دارد:

اى آن که پیش از همه چیز بوده ؛ سپس همه چیز را آفریده ؛ سپس باقى مى ماند، در حالى که همه چیز فانى مى شود.

اى آن که چیزى مانندش نیست ؛ و اى آن که نه در آسمان هاى فراتر، و نه در زمین هاى فرو تر، و نه روى آنها، و نه زیر آنها، و نه در میان آنها معبودى جز او نیست ، که پرستیده شود.

تو را حمد مى کنم ، حمدى که هیچ کس – جز تو – را یاراى شمردن آن نباشد.

پس درود فرست بر محمد و آل محمد، درودى که هیچ کس – جز تو – را یاراى شمردن آن نباشد.
17 – دعاى قبل از طلوع خورشید

امام عسگرى علیه السلام قبل از طلوع خورشید این دعا را مى خواند:

اى اولى که قبل از او نیست : و اى آخرى که غیر او آخرى نیست ، اى قیومى که انتهایى براى قدمتش نیست ، اى عزیزى که براى عزتش انقطاعى نیست ، اى چیره و قادرى که در سلطنتش ضعفى نیست ، اى کریمى که نعمتش دایمى است .

در پیشگاه تو نیازهایم را تقدیم مى دارم و مى خواهم که بر محمد و اهل بیتش علیه السلام درود فرستى .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید