با توجه به این که مقام معظم رهبرى چادر را بهترین حجاب معرفى کرده اند اولا، چگونه دختران جامعه را به رعایت حجاب مى توان آگاه و تشویق کرد؟ ثانیاً، چگونه چادر را مى توان ترویج داد؟

با توجه به این که مقام معظم رهبرى چادر را بهترین حجاب معرفى کرده اند اولا، چگونه دختران جامعه را به رعایت حجاب مى توان آگاه و تشویق کرد؟ ثانیاً، چگونه چادر را مى توان ترویج داد؟

با توجه به این که مقام معظم رهبرى چادر را بهترین حجاب معرفى کرده اند اولا، چگونه دختران جامعه را به رعایت حجاب مى توان آگاه و تشویق کرد؟ ثانیاً، چگونه چادر را مى توان ترویج داد؟

برای ترویج فرهنگ حجاب و گسترش حجاب برتر (چادر) باید در چند بعد فعالیت نمود:
الف) آشنا سازی و افزایش بینش در مورد جایگاه، فلسفه و فوائد حجاب.
ب) الگو دهی مناسب و تشویق جامعه نسبت به رعایت حجاب.
در این نوشته مختصر، برای گسترش حجاب مخصوصا حجاب برتر (چادر)، راهکار های زیر را توصیه می کنیم:
1 – مراکز آموزشى مانند آموزش و پرورش، در دوره هاى تحصیلى مختلف (ابتدایى، راهنمایى، متوسطه) در قالب کتاب هاى درسى، به طور سلسه وار مباحث مختلف حجاب را به شکلِ ترتیب دوره هاى تحصیلى براى دانش آموزان دختر مطرح نمایند، تا از همان سنین خردسالى دختران جامعه نسبت به فلسفه ى حجاب، آثار مثبت حجاب و آثار منفى بدحجابى، اعتقاد عمیق و راسخ پیدا نمایند. وقتى نسبت به حجاب چنین اعتقاد و ایمان راسخ درونى و باطنى در آن ها ایجاد شد یقیناً در مرحله ى حجاب بیرونى و ظاهرى نیز بر اساس همان اعتقاد درونى مستحکم و محکم عمل خواهند نمود.
2 – در مراکز آموزش عالى و دانشگاه ها که مقدار آگاهىِ افراد نسبت به این مسائل بیشتر است، در مورد شبهاتی که دختران و پسران دانشجو و اساتید، پیرامون اهمیت و ضرورت حجاب، آثار آن، کیفیت حجاب کامل و برتر اسلامى دارند می توان جلسات پرسش و پاسخ و سخنرانی برگزار نمود.
3 – مراکز فرهنگى و رسانه هاى جمعى مثل مطبوعات، با نگارش آثار و مقالات علمى و استدلالى به تبیین مسائل مهم و اساسى حجاب بپردازند و از درج مقالات و آثارى که به نوعى در تضعیف حجاب کامل اسلامى بانوان خدشه کرده و اثر منفى دارد اجتناب نمایند.
4 – صدا و سیما به عنوان گسترده ترین وسیله ى ارتباط جمعى نقش مهمى در تبیین مسائل مختلف مربوطه به حجاب دارد. ضمن آن که رعایت پوشش صحیح خانم ها در فیلم ها نقش خاصى در ارائه ى الگوى صحیح حجاب به مخاطبین و خصوصاً نسل جوان دارد.
5- خانواده ها خصوصاً مادران که ارتباط و مسئولیت بیشترى در تربیت دختران دارند، اولا: از حجاب کامل مثل چادر در مواجهه با نامحرم استفاده نمایند، تا از این طریق فرزندان دختر نیز از همان کودکى با حجاب اسلامى آشنا شوند و از همان کودکى به آن عادت نمایند. همین نکته رمز و راز پیش گامى ائمه ى معصومین (علیه السلام) در انجام کارهاى خیر و توصیه و عادت و تمرین دادن فرزندان خویش به انجام کارهاى خیر در سنین خردسالى است. امروزه همه ى کارشناسان مسایل تربیتى به نقش فراوان و شگرف تمرین و عادت در تربیت فرزندان اذعان دارند. ثانیاً: ابعاد مختلف مربوط به حجاب را براى فرزندان خویش تبیین کرده آنان را در جهت رعایت پوشش کامل اسلامى تشویق و ترغیب نمایند. ثالثاً: ترتیبى اتّخاذ کنند تا دختران شان با کسانى دوست شده و ارتباط برقرار کنند که مقیّد به حفظ ظواهر شرعى در عین آراستگى ظاهرى هستند.
6 – مراکز آموزشى نظیر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و حتى دیگر مراکزى که زنان به عنوان معلم و استاد شاغل هستند و نقش الگویى براى افراد جامعه خصوصاً دختران و بانوان را دارند، آراسته بودن آن ها به حجاب کامل اسلامى مى تواند تأثیر فراوانى بر مخاطبان و دختران داشته باشد.
7- در کنار پیشنهادهای کاربردى فوق که جنبه ى ایجابى و مثبت دارد، چون رعایت حجاب یکى از قوانین لازم در نظام اسلامى است لذا مراکز اجرایى نظام باید به نحو شایسته و سنجیده از برخوردهاى سلبى نیز استفاده نمایند و نگذارند عده اى به بهانه ى آزادى در ادارات، همایش ها، نمایشگاه ها و دیگر مراکز عمومى با حجاب بد و نامناسب ظاهر شوند.
به عبارت دیگر گرچه اصل اولیه بر استفاده از روش هاى ایجابى است ولى در مواقع لازم، از برخوردهاى سلبى و منعى نیز چاره اى نیست.
تذکر: آراسته بودن متدینین و زنان محجبه به اخلاق نیک و رفتار زیبا و برخورد مودبانه همراه با تکریم آن ها، باعث می شود که ناخود آگاه نظر دیگران نیز نسبت به  حجاب عوض گردد. همچنین ارائه زوایای زندگی بزرگانی همچون فاطمه زهرا ـ سلام الله علیهما ـ ، موجب افزایش علاقه دختران جوان نسبت به ایشان می شود و در نتیجه حجاب آن بزرگواران نیز مورد تاسی و پیروی واقع می گردد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. حجاب شناسی چالش ها و کاوش های جدید، حسین مهدی زاده، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
2. مسئله حجاب ، شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید