آیتالله علمالهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 30 تیرماه در حرم امام رضا (علیهالسلام)، با اشاره به قرار گرفتن در ایام شهادت رئیس مکتب جعفری، اظهار کرد: ابتداً از همه برادران و خواهران که شعائر با عظمت جانسوز سوگ امام صادق (علیهالسلام) را دیروز در این شهر به پا داشتند و برای عرض تسلیت به ساحت امام هشتم (علیهالسلام) راهپیمایی کردند، متشکرم؛ از اینکه دعوت ما را پذیرفتند و در این شعائر ارزشمند سوگ امام صادق (علیهالسلام) مشارکت کردند.
امام صادق (علیهالسلام)، عنصر خط ساز و راهبرد آفرین برای امت اسلامی است
ایشان با اشاره به جایگاه فکری و علمی امام ششم شیعیان، عنوان کرد: وجود امام صادق صرفنظر از اینکه پهنه عظیم فکری و علمی در تاریخ اسلام و امت اسلام است، وجود مقدس امام صادق (علیهالسلام)، یک عنصر نیرومند خط ساز و راهبرد آفرین در عرصه زندگانی اجتماعی امت اسلام قرار دارد؛ برادران و خواهران، توجه کنید مسئله مظلومیت اهلبیت (علیهالسلام) و ائمه معصومین، یک تصادف و حادثه زد و خورد شخصی یا یک پیش آمد سوء در زندگی آنان که جنایت و مظلمه ایجاد کند، نبوده است، مظلومیت اهلبیت و معصومیت یک نمایش از راهبرد حرکت اجتماعی و سیره سیاسی مقام عصمت و ولایت است
آیتالله علمالهدی، منحصر کردن شخصیت امام صادق (علیهالسلام) در ابعاد علمی و فکری را امری غلط توصیف و بیان کرد: اینکه عدهای فکر کنند در ائمه ما عالم ائمه و منتشر ساز اندیشه و علم دین، امام صادق (علیهالسلام) بودند و دیگران اینچنین نبودند، فکر درستی نیست، اینکه برداشت از امام صادق (علیهالسلام) بهعنوان یک شخصیت نخبه علمی و فکری که فقط در مقام تعلیم و آموزش اندیشههای مختلف بوده است و دیگر به هیچکاری کار نداشته، فکر غلطی است که معرفتشناسی کامل امام این فکر و عقیده را رد میکند.
امام صادق (علیهالسلام) عنصری عملیاتی در هدایت امت اسلام است
ایشان افزود: امام صادق (علیهالسلام) بیش از اینکه شخصیت علمی باشد، یک عنصر عملیاتی در عرصه هدایت امت اسلام بوده و امام صادق (علیهالسلام) یک راهبرد آفرین در زندگانی اجتماعی اسلامی بوده است؛ این مظلومیتها و این پریشانیها برای مردم و این نقطه جانسوزی که در زندگانی امام صادق (علیهالسلام) ایجادشده، لازمه برخورد سیاسی امام صادق(علیهالسلام) با جریانهای فاسد آن روز عباسی بوده است
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: یعنی امام در مقابل یک قتل، تجاوز و حاکمیت نامشروع ساکت نبوده، آرام نگرفته، همراهی با ظلم و حاکمیت نامشروع نداشته، برخورد داشته، نمیتواند برخورد نداشته باشد، آنوقتی که برخورد داشت، تسلیم جریان حاکم نشد، با جریان حاکم نساخت، نسبت به سیره سیاسی خود یک عنصر چالش آفرین برای جریان حاکمی بود که ناهمواری و سنگلاخ در حکومت جریان فاسد به وجود بیاورد، نتیجه این برخورد درگیری است.
ایشان با بیان اینکه شهادت امام صادق (علیهالسلام)، نتیجه ناسازگاری ایشان با جریان حاکمیت نامشروع بود، خاطرنشان کرد: نصف شب به خانه امام ریختن، از خانه بیرون کشیدن، پشت اسب با پای پیاده روانه کردن، توهین کردن، خانه آتش زدن و درنهایت و درنهایت با زهر بدن حضرت را آبکردن، نتیجه ناسازگاری امام با جریان حاکم بود.
با جریان استکبار، ظلم و نامشروع نباید سازش کرد و دستبهدست داد
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه نباید با جریان ظلم و استکبار سازش کرد، گفت: آنی که در قاموس سیره سیسی امام صادق هست، این است که با جریان استکبار و جریان حاکمیت غصب و ظلم و نامشروع نباید سازش کرد، نباید دستبهدست داد، نباید تعامل کرد و حتی نباید ساکت نشست، این ماحصل سیره سیاسی امام صادق (علیهالسلام) بوده که تن نمیداده، برادران و خواهران، اینطور نیست آدمی نماز بخواند، روزه بگیرد و واجباتش را انجام بدهد اما در عرصههای سیاسی هر اندیشه، نظریه و سلیقهای که داشت و طبق نظریهاش دست به هر کاری که زد، به خاطر دو رکعت نماز بگوییم مسلمان است و اسلامش برقرار است، اینطور نیست.
انحراف سیاسی، سریعترین عامل تبدیلشدن به دشمن خدا است
ایشان ادامه داد: در بین همه جریانها آنچه شاید از همه زودتر ایمان را از انسان میگیرد و انسان را در ردیف کفار و عناصر دشمن خدا قرار میدهد، انحرافهای سیاسی است، انحرافهای سیاسی در حوزه جریانی، فکری، عملیاتی، برنامه و برخوردهای سیاسی است ولو نمازش هم ترک نشود و روزه ماه رمضانش را هم بگیرد، این از حیطه اسلام خارج است با یک فکر و جریان سیاسی باطل چون در قرآن و معارف دین برای جریان، حرکت و اندیشه معارف داریم، هم در اندیشه سیاسی راهبرد دینی داریم و هم در عملیات سیاسی راهبرد قرآنی و عملیاتی داریم لذا در جریان سیاست، فکر، مغز و عملمان دنبال کننده یک جریان خاص منصوب از طرف خدا است و آن جریان ولایت و عصمت است و وقتی جریان ولایت و عصمت در دسترس مردم نیست، برای همه این موارد حجت نصبشده و ما سپرده حجت امام زمان از طرف ایشان هستیم، اینطور نیست که بگوییم فقط نماز بخوانیم، روزه بگیریم اما در اندیشه، فکر و عملیات سیاسی هرچه خواستیم انجام دهیم.
هر عمل سیاسی منفصل از ولایت، کفر است
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه هر عمل منفصل با حاکمیت الله، کفر و حرکتی حرام است، عنوان کرد: همانطور که در نگاه کردنمان حلال و حرام داریم، در معامله کردن و قدم برداشتن حلال و حرام داریم، در عرصه سیاسی نیز حلال و حرام داریم، حلال آن آنی است که وابسته به جریان متصل حاکمیت الله، جریان ولایت است و حرامش آنی است که منفصل از جریان حاکمیت الله است، به همین سادگی آدم با یک فکر و عملیات سیاسی کافر و از حوزه دین خارج میشود، خیلی ساده همان آدمی که قبلاً متدین بوده و بهعنوان یک الگوی دینمدار از نظر مردم شناختهشده، با یک انحراف کوچک در یک عملیات سیاسی از حوزه دین خارج میشود.
پیروی از منافع استکبار و سازش با او، خروج از ولایت خداوند است
ایشان با بیان اینکه دست دادن با استکبار و دنبالهروی از منافع او، خروج از ولایت خداوند است، افزود: ذات مقدس پروردگار در مسئله تعامل با کفر و استکبار دو آیه در قرآن دارد، یک آیه این آیه 120 سوره بقره میفرماید «إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الْهُدی»، میگوید هدایت راستین و صادق هدایت خدا است، «بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیرٍ»، اگر شما بخواهید با جریانهای کفر دستبهدست هم دهید، دنبالهرو عوامل استکبار شوید و خواستهها و منافع آنان را پیروی کنید، در این صورت شما از خدا بریدید و دیگر خدا ندارید، نه تحت ولایت خدا هستید و نه مشمول نصرت خدا، دیگر خدا ندارید.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اگر بنا شد یک جریان استکباری جهان خوار دست دراز کند، ما هم بهطرف او دست دراز کنیم و بخواهیم با او بسازیم و تعامل داشته باشیم، مگر میشود این تعامل و سازش را بر خلاف منافع خود از ما بپذیرد؟ قرآن هم میگوید اگر دنبال منافع اینها رفتید، دیگر خدا ندارید، دیگر با خدا مرتبط نیستید، میخواهید دنبال افواه آنان نروید، خدا داشته باشید و بنده خدا باشید، این هزینه دارد، میزنند، میکشند، تحریم میکنند، سفرهتان را هدف قرار میدهند و صدها فشار و تنگنا ممکن است در زندگی شما به وجود بیاورند.
راه حفظ ولایت خدا، استکبارستیزی است
ایشان افزود: با امام صادق (علیهالسلام) هم این کار را کردند، خانهاش را آتش میزدند، به خانهاش میریختند، پیاده راه میبردند و بعد هم جگر نازنینش را پارهپاره کردند، میخواهد خدا داشته باشید، میخواهید تحت ولایت خدا باشید، میخواهید تحت نصرت خدا باشید، باید با استکبار بجنگید، جز با جنگ استکبار و استکبارستیزی چاره دیگری ندارید. «تکبیر»
آیتالله علمالهدی، مقاومت مردم در برابر مشکلات را ثابتکننده ایستادگی مردم پای انقلاب دانست و گفت: شما مرد و زن مسلمان در طول نزدیک به 40 سال عمر انقلاب پیروزمند، این واقعیت را ثابت کردید، پای این قضیه ایستادید، با همهچیز صبر کردید، در برابر همهچیز مقاومت کردید، در برابر حصر اقتصادی، جنگ 8 ساله مقاومت کردید، مقاومت شما به نقطهای رسید که دشمن شما در دنیا ذلیلترین است و قدرت شما بهاندازهای است که دشمن میترسد به شما نزدیک شود. «تکبیر»
ایشان یادآور شد: آن جریانهای سیاسی که در این مملکت زمزمه برقراری رابطه با آمریکا میکنند و زمزمه تعامل با غرب و استکبار دارند، اینها بدانند اگر به این مسئله معتقدند و برحسب عقیده خودشان میخواهند هر نوع حرکت سیاسی بهعنوان یک جریان در این مملکت انجام بدهند، اینها از حیطه اسلام خارجاند و به فرموده خدا در این آیه قران، اینها دیگر خدا ندارند و بیخدا هستند؛ اینطور نیست که بیایید دم از مسلمانی بزنید، چشمتان هم به دروازه غرب باشد و دلتان وابسته به آمریکا، این با مسلمانی درست درنمیآید و با اسلام و ایمان سازگار نیست؛ دشمنی که اینطور نشان داده که بر سر هیچ پیمانی نمیماند مگر شما از خدا دستبردارید، مگر اینکه از اسلام دستبردارید، این را دشمن نشان داده؛ در مقابل قضیه برجام بدعهدی دشمن را دیدید، بنده هم متشکرم و هم متعجبم.
خروج از برجام، خروج از عامل کشنده استقلال کشور است
آیتالله علمالهدی به موضع اخیر دستگاه سیاست خارجی کشور در مقابل بدعهدیهای آمریکا در برجام، خاطرنشان کرد: تعجب میکنم که متولیان سیاست خارجی کشور بعد از دو سال که بدعهدیهای آمریکا اینطور به افتضاح کشیده شد و هر روز بر خلاف تعهدشان در برجام یک تحریم و بدمستی انجام دادند، سکوت کردند اما متشکرم که اخیراً زبان جریان سیاست خارجی و متولیان سیاست خارجی ما باز شده که اگر بخواهد آمریکا برجام شکنی داشته باشد، ما از برجام خارج میشویم، خروج از برجام یعنی خروج از یک ضرر و زیان مهلک و کشنده استقلال این مملکت و تأمین منافع این ملت.
ایشان افزود: صدای این را بلند کردید اما چرا بعد از دو سال؟ همان روز اول؛ امام صادق به ما خط و راهبرد میدهد که باید در مقابل دشمن مقاومانه ایستاد تا به امروز در این دوران عمر انقلاب پیروزمندمان، هرکجا مشت بهصورت آمریکا زدیم و در برابر استکبار مقاومانه ایستادیم، دشمن هم عقبنشینی کرد و هم ذلیل شد. «تکبیر»
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اینکه نصف شب در خانه امام صادق را آتش میزنند برای این است که امام صادق را به سازش وادار کند، دست تعامل بدهد اما وجود اقدس امام صادق وسط آتش میایستد و میگوید «أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ»، من پسر ابراهیم خلیل هستم، یعنی من پسر همان قهرمانی توحیدم، من پسر همان مقاومت هستم، پسر همان نمرود کشی و توحید هستم، آتش مرا به ساز وانمیدارد، ما شیعه امام و دنبالهرو امام صادق هستیم، دو روز شکم ما عقب بیفتد به خاطر بدعهدی آمریکا و نشان گرفتن سفره ما در تحریم اقتصادی، باید دستانمان را بالا بگیریم که مذاکره میکنیم و حرف میزنیم؟ باکی؟ با دشمنی که جز خون، مرگ و جان تو هیچ ایدهای در قاموسش نیست، با این میخواهی مذاکره کنی؟
امیدواریم عزیزان مسؤول دستگاه اجرایی و مجلس ما هم با همین فرمان جلو بروند و بههیچوجه تن به سازش، تعامل و حتی لبخند به این دشمن خونریز آدم کش و دشمن اسلام ندهند. «هیهات منالذله»
بر گرفته شده از سایت آیت الله علم الهدی