حقایق تغذیه‌ای در مورد پسته که شما را شگفت‌‌زده خواهد کرد

حقایق تغذیه‌ای در مورد پسته که شما را شگفت‌‌زده خواهد کرد

مترجم: آناهیتا خاقانی

پسته، خشکبار نمک دار شده یک انتخاب میان وعده مغذی است. در این‌جا برخی از حقایق تغذیه‌ای پسته را مورد بحث قرار می‌دهیم.
پسته یک ماده مغذی و میان وعده ایده‌ال برای آگاه بودن از کالری است. پسته سرشار از مواد مغذی است که شما را سر تا پا سلامت نگه می‌دارد. پزشکان بسیار توصیه می‌کنند که شما این خشکبار را به عنوان بخشی از رژیم‌ غذایی‌تان در نظر بگیرید و آن را به فهرست میان ‌وعده‌های‌تان اضافه کنید.
منشاء و زیست‌ شناسی
پسته، میوه‌ای با پوسته‌ای خارجی تخم‌مرغی شکل، سخت و خشک است که هسته خوشمزه‌ای داخل آن وجود دارد. از نظر گیاه ‌شناسی این ‌گونه شناخته می‌شود که میوه‌ای است که بر روی درختانی که بومی سوریه، یونان، ایران و آسیای غربی هستند، پرورش می‌یابد. این میوه اولین بار در بخش غربی آسیا کشت داده شد و به جزایر مدیترانه از طریق ایران مرکزی گسترش یافت. این میوه همچنین در اروپا نیز به واسطه پرورش آن توسط امپراتوری روم، از محبوبیت برخوردار بود.
درختان پسته به طور میانگین حدود ۱۰ متر رشد می کنند. این گیاهی است که در صحرا و مناطق خشک می‌روید که این امر دلیل منشا آن در آسیای غربی را روشن می‌سازد. پسته یک خشکبار قابل طبخ است. درخت پسته حتی در خاک با درجه شوری بسیار زیاد به خوبی رشد می‌کند. هر درخت پسته حدود ۵۰ کیلوگرم، دانه پسته در سال بار می‌دهد! ایران، بزرگترین تولید کننده و صادر کننده پسته است.
حقایق تغذیه‌ای و منافع سلامتی
پسته، برخلاف هر نوع میوه دیگری، یک ترکیب منحصر به فرد از مواد مغذی است. در این جا برخی از حقایق تغذیه‌ای وجود دارد که شما را قانع خواهد کرد تا این میوه را به عنوان بخشی از میان وعده منظم خود در نظر بگیرید.
پسته تامین‌ کننده آرژینین است
پسته، منبع غنی از آرژینین است که نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن دارد. این ماده به افزایش سطوح نیتریک اکساید بدن کمک می‌کند. حال به دلیل اهمیت این موضوع اشاره می کنیم. این امر مهم است زیرا که نیتریک اکساید از تشکیل موارد انسدادی در طول دیواره رگ‌های بدن جلوگیری می‌کند. آرژینین با عنوان ال – آرژینین که بیشتر شناخته شده است، به عنوان یک مولکول جادویی شناخته می‌شود که به بهبود عملکرد بسیاری از فرآیندهای بدن کمک می‌کند.
پسته، سرشار از چربی غیر اشباع تک پیوندی است
چربی‌های غیر اشباع تک پیوندی در داخل بدن اشباع نمی‌شوند. به خصوص، آن‌ها در طول دیواره‌های داخلی شریان‌ها ذخیره نمی‌شوند. به طور خلاصه آن‌ها چربی‌های خوب هستند که به آسانی بدون تجمع یافتن، سوزانده می‌شوند. یکی از واقعیت‌های جالب این است که پسته مقادیر زیادی از این چربی‌های غیر اشباع تک پیوندی دارد.
پسته، خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد
بعد از تحقیقات فراوان، یافت شده است که مصرف پسته، مقدار کلسترول موجود در خون را کاهش می‌دهد. یک فنجان از خشکبار پسته حدود ۷۱۳ کالری دارد. از این مقدار ۵۱۲ کالری مربوط به چربی‌ها است. بیشترین محتوای چربی به شکل چربی‌های غیر اشباع تک پیوندی است که کلسترول لیپوپروتئین با دانسیته کم (LDL) را کاهش می‌دهد که سبب کاهش خطر بیماری قلبی می‌شود. کلسترول، مجرم اصلی اغلب بیماری‌های قلبی است.
اگرچه که هنوز قطعا ثابت نشده است، مصرف پسته ممکن است سطوح لیپوپروتئین با دانسیته بالا یا کلسترول HDL را افزایش دهد. بنابراین خوب است که رژیم غذایی روزانه شما شامل حدود ۲ الی ۳ اونس پسته شود. این امر خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش خواهد داد.
پسته واکنش استرس را کاهش می‌دهد
مصرف پسته استرس مربوط به سطوح فشار خون بالا را حدود ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. این یکی از مهم‌ترین حقایق تغذیه‌ای است که شما با آن روبه‌رو خواهید شد.
پسته سرشار از پروتئین و آنتی‌اکسیدان است
پسته منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. سطوح بالای آنتی‌اکسیدان در بدن، مرگ سلولی و خطر سرطان را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته ویتامین A ، ویتامین E و لوتئین است. این خشکبار همچنین یک منبع غنی از پروتئین‌هایی است که به ساخت بدن کمک می‌کند.
پسته تامین کننده فیتواسترول‌ها است
دلیل دیگر برای قرار دادن پسته در رژیم غذایی‌تان محتوای فیتواسترول آن است که کمک به کاهش سطوح کلسترول می‌کند و منجر به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی می‌شود. تحقیقات نشان داده است که فیتواسترول‌ها می‌توانند خطر سرطان را نیز کاهش دهند. حدود ۱۰۰ گرم پسته حاوی ۲۷۹ میلی‌گرم فیتواسترول است.
پسته سرشار از مواد معدنی است
نصف فنجان پسته می‌تواند مقادیر کافی برخی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم، آهن، منیزیم و مس را تامین کند! این میوه به خصوص غنی از کلسیم و آهن است که این مواد معدنی نقش مهمی در بدن دارند.
بسیار مهم است که در مورد این حقایق تغذیه‌ای بخوانیم و در مورد این‌که چه نوع ماده غذایی مصرف کنیم به خوبی مطلع شویم. طراحی یک رژیم غذایی که بدن را با همه مواد مغذی ضروری تامین کند، مستلزم کار زیادی است.

منبع:راسخون

مطالب مشابه