یکی پس از دیگری

یکی پس از دیگری

نویسنده: آیت الله محمد خادمی شیرازی

برنامه منظم و هدفمند ائمه (ع)
در این نامه حضرت مهدی علیه السلام به برنامه منظم و هدفمند خداوند در تنفیذ امامان معصوم علیهم السلام اشاره کرده و مردم را بر اساس ادله عقلی و نقلی به تبعیت از ائمه دستور می دهند.

توقیع شریف حضرت بقیه الله (روحی له الفداء) به افتخار جناب عمری و فرزندش محمد بن عثمان
توقیع عنه علیه السلام کان خرج الی العمری و ابنه رضی الله عنهما، رواه سعد بن عبدالله، قال الشیخ ابوجعفر رضی الله عنه وجدته مثبتاً بخط سعد بن عبدالله رضی الله عنه.
وفقکما الله لطاعته و ثبتکما علی دینه و اسعدکما بمرضاته، انتهی الینا ما ذکرتما ان المیثمی اخبرکما عن المختار و مناظرته من لقی و احتجاجه بان لا خلف غیر جعفر بن علی و تصدیقه ایاه.
و فهمت جمیع ما کتبتما به مما قال اصحابکم عنه و انا اعوذ بالله من العمی بعد الجلاء و من الضلاله بعد الهدی و من موبقات الاعمال و مردیات الفتن فانه عزوجل یقول: «الم،‌ احسب الناس ان یترکوا و ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون».(1)
این فرمان از طرف حضرت ولی عصر، ارواحنا له الفداء، به افتخار جناب عمری و فرزندش محمد بن عثمان شرف صدور یافته و به قراری که شیخ ابوجعفر فرموده فرمان مزبور را به خط سعد بن عبدالله شخصاً دیده است. و اینک متن توقیع مبارک حضرت صاحب الزمان، روحی له الفداء:
خداوند شما دو نفر [پدر و پسر] را به طاعت و بندگی خویش موفق و بر دین خود ثابت قدم بدارد و درسایه ذات پاکش به شما سعادت دو جهان عنایت فرماید. آنچه که میثمی به شما خبر داده بود در مورد «مختار» و مناظره او با کسی که اظهار می داشته از حضرت امام حسن عسکری(ع) جانشینی جز جعفر بن علی باقی نمانده، و او هم تصدیق کرده است،‌ به ما رسید. همچنین آنچه که شما به میثمی در پاسخ مطالبی که به یاران شما گفته بود، نوشتید نزد ما روشن است و من از اینکه پس از بینایی و بصیرت [در دین]، دچار نابینایی شوم [و حق را نبینم] و پس از هدایت، گمراه گردم و نیز از فتنه ها و عدم قبولی اعمال، به خدا پناه می برم؛ چه آنکه حق تعالی در قرآن کریم فرموده است: «آیا مردم خیال می کنند که اگر بگویند ایمان آورده اند از آنها می گذرند و آنان را آزمایش نمی کنند؟» [حتماً باید آزمایش شوند.] کیف یتسقطون فی الفتنه و یترددون فی الحیره و یأخذون یمیناً و شمالاً، فارقوا دینهم ام ارتابوا ام عاندوا الحق ام جهلوا ما جاءت به الروایات الصادقه و الاخبار الصحیحه او علموا ذلک فتناسوا. اما تعلمون ان الارض لا تخلوا من حجه اما ظاهراً و اما مغموراً.
او لم یعلموا انتظام ائمتهم بعد نبیهم(ص) واحداً بعد واحد الی ان افضی الامر بامر الله عزوجل الی الماضی یعنی الحسن ابن علی صلوات الله علیه فقام مقام آبائه علیهم السلام یهدی الی الحق و الی طریق مستقیم.
کان نوراً‌ ساطعاً و قمراً زاهراً، اختار الله عزوجل له ما عنده فمضی علی منهاج آبائه (الشهاده) علیهم السلام حذو النعل بالنعل علی عهد عهده و وصیه اوصی بها الی وصی ستره الله عزوجل بامره الی غایه و اخفی مکانه بمشیته للقضاء السابق و القدر النافذ و فینا موضعه و لنا فضله.
و لو اذن الله عزوجل فیما قد منعه و ازال عنه ما قد جری به من حکمه لأراهم الحق ظاهراً باحسن حلیه و ابین دلاله و اوضح علامه و لأبان نفسه و قام بحجته و لکن اقدار الله عزوجل لا تغالب و ارادته لاترد و توفیقه لایسبق.
چگونه در فتنه سقوط می کنند و در حیرت و سرگردانی به سر می برند و پیوسته به چپ و راست در حرکتند؟! آیا از دین خود جدا افتاده اند؟ (ارتباط آنها با دینشان قطع شده است؟) آیا از روایات معتبر در این مورد بی اطلاع هستند یا آگاهند ولی آن را از یاد برده اند؟ آیا نمی دانند که خداوند کره ی زمین را از حجت خالی نمی گذارد،‌ اعم از اینکه آن حجت ظاهر و در میان مردم باشد یا غایب از انظار؟
آیا این دسته ای که در وجود امام [پس از حضرت عسکری(ع)] شک و تردید دارند، از برنامه منظم ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین پس از پیامبرشان(ص) بی اطلاع هستند که چگونه یکی پس از دیگری طبق برنامه های تعیین شده به وظیفه خویش عمل کردند و نوبت به امام حسن عسکری(ع) رسید که جانشین پدرانش بود و به امر خداوند مردم را به سوی حق و راه مستقیم ولایت دعوت فرمود؟
او خورشیدی فروزان و ماهی درخشان بود که در آسمان ولایت و امامت می درخشید و آنگاه که ساعت مقرر فرا رسید و مانند اجداد گرامی اش به سبب شهادت، به جوار رحمت حق شتافت، مانند پدرانش بدون کم و زیاد به عهد خویش وفا نمود و وصیت خود را به وصی و جانشین خودش – که به امر خداوند باید تا روز موعود از نظرها پنهان باشد – سپرد. البته که در مورد جانشین او مقدر الهی این چنین است که محل زندگی او باید مخفی باشد و این برای ما فضیلتی است.
و آن روزی که خداوند به ما اجازه دهد و منع خود را از ظهور ما بردارد، حق در زیباترین لباسها و روشن ترین نشانه ها به مردم نشان داده شده، بر همگان آشکار خواهد شد و اساساً حق و حقیقت، خود معرف خویش خواهد بود. لکن چه باید کرد؟ اکنون باید در برابر قضا و قدر الهی و اراده توانایش تسلیم و به انتظار توفیق از جانب ذات پاکش بود.
فلیدعوا عنهم اتباع الهوی و لیقیموا علی اصلهم الذی کانوا علیه و لا یبحثوا عما ستر عنهم فیأثموا و لا یکشفوا ستر الله عزوجل فیندموا و لیعلموا ان الحق معنا و فینا، لا یقول ذلک سوانا الا کذاب مفتر و لا یدعیه غیرنا الا ضال غوی. فلیقتصروا منا علی هذه الجمله دون التفسیر و یقنعوا من ذلک بالتعریض دون التصریح، ان شاء الله.(2)
پس منکران و کسانی را که در شک و تردید هستند بخوانید تا دست از متابعت هوی و هوس بردارند و همان اصول [یعنی برنامه منظم ائمه معصومین (ع)] را که پیروی می کردند رعایت کنند و همان راه را دنبال نمایند. از آنچه از آنها پوشیده است در گذرند و از بحث و فحص در آن خودداری کنند، که به گناه آلوده خواهند شد. اسرار الهی را فاش نکنند، که موجب پشیمانی آنان خواهد شد و بدانند که حق با ما و در راه دوستی ما است. هیچ کس جز ما این ادعا [یعنی دعوی امامت و جانشینی رسول اکرم(ص)] را ندارد مگر دروغگویان و آنان که بر خداوند افترا بسته و گمراه خیانت پیشه می باشند. بدین مختصر که از ما شنیدید قناعت کنید و از تفصیل و شرح آن درگذرید.
توضیح:
آنچه در ابتدای این توقیع شریف – همان گونه که خوانندگان گرامی ملاحظه می فرمایند – در سه اصل مهم خلاصه می شود، عبارت است از:
1-موفقیت،‌ در طاعت و بندگی حق تعالی است.
2-مهمترین عامل موفقیت ثابت قدم بودن در دین است.
3-زیربنای سعادت هر فردی در جهان، تحصیل رضای خداوند بزرگ است.
-خواننده عزیز! در قسمت دوم توقیع،‌ مقام مقدس امام زمان(ع)، به چند نکته مهم برای آموزش همگان اشاره فرمودند:
1-در هر حال باید به لطف خداوند پناه برد، زیرا امکان لغزش و سقوط برای همه وجود دارد.
2-باید مراقب بود که فتنه ها ما را از پای در نیاورد.
توضیح این نکته مناسب است که البته امام معصوم(ع) نه گمراه می شود و نه در فتنه ها گرفتار می آید،‌ بلکه فرمایشات امام عصر،‌ روحی له الفداء، برای ما است که موعظه شویم و پند بگیریم و آگاه باشیم.
از مجموع سخنان حضرت بقیهالله،‌ روحی له الفداء، در این فرمان به چند اصل مهم و حیاتی باید توجه نمود:
1-برنامه های ائمه معصومین،‌ سلام الله علیهم اجمعین، از طرف خداوند،‌ عزوجل، معین گردیده است و آنچه آنها عمل فرموده اند از قبیل موضوع غیبت،‌ ظهور، در خانه نشستن و شهادت و مدارا کردن با دشمنان برای حفظ اسلام و جلوگیری از ریختن خون شیعیان،‌ همه و همه از جانب خداوند متعال بوده است.
2-وجود مقدس حضرت بقیهالله، روحی اله الفداء، در تمام آنات و لحظات منتظر فرمان خداوند تبارک و تعالی و آماده قیام هستند.
3-تمام مردم در معرض امتحان و آزمایش قرار خواهند گرفت.
4-بهترین و بالاترین وسیله قرب به آن حضرت، تسلیم محض ایشان بودن و چون و چرا نکردن درباره غیبت و تأخیر ظهور است.

پی نوشت ها :

1-سوره عنکبوت (29)،‌ آیه 2.
2-بحارالانوار،‌ج 53، ص 190.
منبع: خادمی شیرازی، محمّد، (1387)، تحفه امام مهدی، تهران، نشر موعود عصر(عج)، چاپ سوم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید