چرا اسلام برای اثبات زنا چهار شاهد خواسته است اگر کسی عمل زنا انجام داد و شاهدی در کار نبود تکلیفش چیست؟ آثار زنا را هم بیان کنید؟

چرا اسلام برای اثبات زنا چهار شاهد خواسته است اگر کسی عمل زنا انجام داد و شاهدی در کار نبود تکلیفش چیست؟ آثار زنا را هم بیان کنید؟

چرا اسلام برای اثبات زنا چهار شاهد خواسته است اگر کسی عمل زنا انجام داد و شاهدی در کار نبود تکلیفش چیست؟ آثار زنا را هم بیان کنید؟

این‌که اسلام، در مورد زنا، چهار شاهد خواسته‌است تا این مسئله اثبات شود، ممکن است به این علت باشد که زبان بسیاری از مردم در زمینه این اتهامات باز است، و همواره حیثیت افراد را با سوءظن، و بدون سوءظن، جریحه دارد می‌کنند.و مسلم است آبروی رفته به آسانی باز نمی‌گردد. اسلام، در این زمینه سختگیری کرده، تا حافظ حیثیت مردم باشد؛ ولی در مسائل دیگر، حتی قتل نفس، زبان‌ها تا این حد، آلوده نیست. افزایش دادن تعداد شهود را به چهار نفر، در آیه 15 از سوره نساء، به قدری سنگین است که فقط افراد بی‌باک و بی‌پروا، ممکن است مجرم شناخته شوند، و بدیهی است چنین اشخاصی باید به اشدّ مجازات گرفتار شوند، تا عبرت دیگران گردند، و محیط از آلودگی آنان، پاک شود. با شرائطی که برای شهادت شهود، تعیین شده، مثل رؤیت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگی در شهادت و مانند آن، اثبات جرم را سخت تر می کند.[1] اگر شهودی پیدا نشد برای شهادت، یا این‌که شهود، برای شهادت دادن، حاضر نشدند، مسئله دو صورت می یابد.
اوّل
اینکه زن و مرد زناکار از کرده خویش پشیمان شده و حقیقتاً توبه کنند و دست از عمل شنیع خویش می دارند که در این صورت، خداوند متعال توبه پذیر است؛ چنان‌که در سوره نساء آیه 16 می فرماید: «هر کس از مسلمانان عملی ناشایسته مرتکب شوند، چه زن و چه مرد، آنان را به سرزنش و توبیخ بیازارید. چنانچه توبه کردند، دیگر متعرض آنها نشوید که خدا توبه خلق می پذیرد و نسبت به آنها مهربانست.»
دوم
این‌که به رویّه خود ادامه می‌دهند، و در عین حال شهودی برای شهادت دادن وجود ندارد.
برای زنا، در روایات اسلامی، زیان ها و پیامدهائی بیان شده که هم دامن افراد زناکار را می‌گیرد و هم به اجتماع سرایت می‌کند، که اجمالاً اشاره می شود.
1. آثار بد معنوی:
انسان کسی است که براساس عقل و اندیشه و دین، کارهای خود را در آن چهارچوب ها، قانون مند می کند، و زنا یعنی ارتباط غیرقانونی و بدون ضابطه بین دو انسان که شکل خشن تجاوز جنسی را به خود می گیرد. در این صورت، شخص از کرامت انسانی خود، عبور کرده و به شکل یک حیوان در می آید، شاید از همین رو باشد که قرآن از آن با نام عمل زشت (فاحشه و راه ناپسند «ساء سبیلاً») یاد می کند.[2] 2. آثار زنا در روایات:
زنا از جمله گناهانی است که فقر به بار می آورد، جلوی روزی را می گیرد، مرگهای ناگهانی را در پی دارد، برکت را از خانه می برد و هرگاه زنا زیاد شود، زمین لرزه ها پدیدار شود. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ می فرماید: «ای علی، زنا شش پیامد دارد: سه پیامد در دنیا و سه دیگر در آخرت. پیامدهای دنیایش اینست که آبرو را می برد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می بُرد (جلوی آن را می گیرد) و پیامدهای آخرتش عبارتست از حسابرسی سخت و دقیق، خشم خدای رحمن، و جاودانگی در آتش.»[3] در روایت آثار زنا را هم در دنیا معرفی می کند هم در آخرت که چه عذاب سختی پیش روی انسان زناکار است.
در روایات آمده که شخص زناکار از حوزه ایمان، خارج می‌شود. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: «لا یزن الزانی حین یزنی و هو مؤمن…»[4] یعنی: «شخص زناکار به هنگامی که مرتکب این عمل می شود، مؤمن نیست…»
3. آثار اجتماعی زنا:
الف: پیدایش هرج ومرج در نظام خانواده و از میان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه ای که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعی است؛ بلکه موجب حمایت اجتماعی و محبت می شود.
ب: این عمل ننگین سبب انواع برخوردها و کشمکش های فردی و اجتماعی در میان هوسبازان است.
پ: تجربه نشان داده و علم ثابت کرده است که این عمل باعث اشاعه انواع بیماری‌هاست.
ت: این عمل غالباً، سبب سقط جنین و کشتن فرزندان و قطع نسل می گردد؛ چرا که چنین زنانی هرگز حاضر به نگهداری این گونه فرزندان نیستند.
ث: هدف از ازدواج تنها مسئله اشباع غریزه جنسی نیست؛ بلکه اشتراک زندگی و انس روحی و آرامش فکری و تربیت فرزندان و همکاری در شئون حیات، از آثار ازدواج است که بدون اختصاص زن و مرد به همدیگر و تحریم زنا، هیچ یک از اینها امکان پذیر نیست.[5] 4. انتشار بیماری های آمیزشی در جامعه
بیماری های مقاربتی همچون سیفلیس، سوزاک، شانکر یا آتشک، گرانولوم آمیزشی و التهاب مهبل.
دکتر «جان بیستون» می گوید: «از قرائن به دست آمده، ثابت می شود که اغلب بیماریهای آمیزشی، در نتیجه وجود روابط جنسی خارج از دایره ازدواج (زنا) شیوع پیدا می کند.»[6] 5. انتشار بیماری ایدز
ایدز از بیماری‌هایی است که یکی از راه‌های عمده انتقال آن، ارتباط‌های جنسی است.[7] و این اسلام است که انسان‌ها را از هرگونه رابطه جنسی (غیر از دایره ازدواج) منع کرده، چرا که این پیامدهای معنوی، اجتماعی و پزشکی را می دانسته و خواسته که انسان ها، کرامت انسانی خویش را در نظر گرفته و آن را ارتقاء بخشند.
6. سلب امنیت اجتماعی
زندگی زیبایی خود را از دست می دهد و هدف پرورش و تربیت انسان نخواهد بود و همراه آدمیان در پی ارضای شهوات خود اند. امنیت اجتماعی سلب می شد و زنان در معرض هتک حرمت های فراوان قرار خواهند گرفت.
7. افزایش کودکان بی سر پرست
افزایش کودکان خیابانی و فاقد سرپرست بحران های فراوانی را برای حیات اجتماعی بر ایجاد می‌کند انواع بزهکاری‌های اجتماعی یکی از علت‌هایش؛ همین مسئله است.

پی نوشت ها:
[1] . برگرفته از: جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1361، ج3، ص 311، ج14، ص373.
[2] . رضائی، محمد علی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، انتشارات کتاب مبین، 1380، ج2، ص379، ج1.
[3] . محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ناشر، دارالحدیث، چاپ اول، 1377، ج5، ص2213.
[4] . تفسیر نمونه، ج14، ص361.
[5] . همان، ج12،ص103 با تلخیص.
[6] . پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج2، ص382-380.
[7] . همان.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید