لطفاً برخی از منافع نماز شب را برای ما بنویسید.

لطفاً برخی از منافع نماز شب را برای ما بنویسید.

لطفاً برخی از منافع نماز شب را برای ما بنویسید.

در خصوص منافع نماز شب سؤال فرموده بودید، نماز شب منافع متعدد مادّی و معنوی دارد مرحوم آیت الله قاضی استاد مرحوم علامه طباطبایی در سفارشی به یکی از شاگردان فرموده بودند: «دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان، آخرت می‌خواهی نماز شب بخوان».
بنابراین منافع نماز شب صرفاً منافع اُخروی نیست بلکه منافع مادّی و معنوی فراوانی در همین دنیا دارد از جمله این که، باعث اعتماد به نفس پایدار می‌شود، اعتماد به نفسی که کلید بسیاری از پیروزی‌های انسان محسوب می‌شود. در سایه اعتماد به نفس است که انسان به بسیاری از اهداف خود دست می‌یابد، ارتباطش با دیگران خوب می‌شود و بسیاری از آثار دیگر.
اعتماد به نفس از عزّت نفس و کرامت انسانی و احترام به خود ناشی می‌شود و کرامت نفسانی و احترام به خویشتن نیز در سایه ارتباط با خدا پیدا می‌شود چرا که وقتی انسان خود را صرفاً مملوک و مخلوقِ مالک با تدبیری چون خداوند بداند و فقط برای او دلش بلرزد و فقط برای او به سجده افتد، هم حق بندگی را بجا می‌آورد و هم قوت قلب و اعتماد به نفس پیدا
در اینجا بهتر است منافع نماز شب را در بخشی از آیات و روایات پی‌گیری کنیم، که البتّه به ترجمه آنها بسنده می‌کنیم:
1ـ آیه شریفه 79 سوره اسراء: «بخشی از شب را بیدار بمان که برایت غنیمت است و چه بسا پروردگارت تو را به مقام پسندیده‌ای برگزیند.»
پس یکی از آثار نماز شب، مقام محمود و پسندیده‌ای است که خداوند برای بندگان نماز شب‌خوان در نظر می‌‌گیرد.
2 و 3 و 4: در میان احادیث قدسی، خداوند در خطابی به یکی از پیامبرانش، ضمن تجلیل از بندگانی که نماز شب می‌خوانند می‌فرماید: «من به آنها سه چیز می‌دهم: اوّل: در دلشان نور خود را حک می‌کنم. دوّم: آن که اگر آسمان‌ها و زمین‌ها و به سنگینی تمامی موجوداتِ آنها در میزانشان باشددر نظرشان کم و بی‌مقدار می‌نمایم (کنایه از این که همت آنها را بالا می‌برم و قدرت معنوی بالایی برایشان در نظر می‌گیرم)، سوم: آن که با روی خودم روی به آنها می‌کنم ،تصور می کنی کسی می‌داند که من به کسی که با روی خودم به او رو کرده باشم می‌خواهم چه بدهم؟»[1] بقیه آثار و منافع نماز شب را در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) پی می‌گیریم: «نماز شب: 5ـ وسیله‌ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه. 6ـ سنّت و روش پیامبران و نور معرفت و ریشه ایمان می‌باشد (چون به وسیله نماز شب، ایمان تقویت می‌شود). 7ـ بدن را آرامش می‌دهد. 8ـ شیطان را خشمناک می‌کند. 9ـ سلاحی است بر علیه دشمنان. 10ـ وسیله‌ای است برای اجابت دعا و قبول شدن اعمال. 11ـ روزی‌ انسان را توسعه می‌دهد. 12ـ شفیع بین‌ ملک الموت و نمازگزار می‌شود. 13ـ چراغ و فرش قبر و جوابِ (دو فرشته) منکر و نکیر می‌باشد. 14ـ در قبر تا قیامت مونس و زائر نمازگزار خواهد بود. 15ـ هنگام قیامت نماز شب بر سر نمازگزار سایه می‌افکند. 16ـ تاجی بر سرش و لباسی بر بدنش می‌باشد. 17ـ در قیامت نور پیش رویش و حائل و مانع بین‌ او و آتش دوزخ خواهد بود. 18ـ برای مؤمن حجتی است نزد خدا. 19- وسیله سنگینی میزان اعمال و حکم عبور بر صراط است. 20 ـ کلید بهشت است. زیرا نماز تکبیر، حمد، تسبیح، تمجید، تقدیس، تعظیم، قرائت و دعا است. به درستی که نمازی که در وقتش خوانده شود افضل اعمال است.[2] البتّه منافع دیگری نیز در روایات برای نماز شب آمده است که به همین مقدار اکتفاء می‌شود خداوند به ما و شما توفیق انجام این عمل بابرکت را عنایت فرماید.

پی نوشت ها:
[1] – به نقل از کتاب : ملکی تبریزی . میرزا جواد . نماز شب ناله‌ای در شبگیر . ص 13 . بخشی برگزیده از «کتاب اسرار الصلوه»،. ترجمه : محمد . تحریرچی. تهران . انتشارات علامه طباطبایی . چاپ اوّل . 1363 .
[2] – امینی . ابراهیم . خودسازی یا تزکیه و نهذیب نفس . ص 243 . به نقل از : بحارالانوار . ج 78 . ص161 . قم . شفق . چاپ اوّل . 1367 .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید