موارد استفاده‌ی روغن بادام

موارد استفاده‌ی روغن بادام

مترجم: امین حسین پور

از روغن بادام برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود; از اهداف پخت و پز ، آروماتراپی ، آرام‌بخش گرفته تا ادرارآور. این مقاله به توضیح درباره‌ی موارد استفاده‌ی روغن بادام شیرین و تلخ می‌پردازد.
روغن بادام از دانه‌های بادام استخراج می‌شود. روغن بادام هم از دانه‌های بادام شیرین و هم از دانه‌های بادام تلخ استخراج می‌شود. گیاه بادام دارای دو گونه است. یک گونه‌ی آن گل‌های سفید تولید می‌کند که بادام شیرین تولید می‌کنند در حالی که گونه‌ی دیگر گل‌های صورتی تولید می‌کند که بادام تلخ تولید می‌کنند. از روغن بادام شیرین برای ماساژ دادن ، آروماتراپی ، پخت و پز و غیره استفاده می‌شود. از طرف دیگر، از روغن بادام تلخ به عنوان یک ماده‌ی تب‌بر ، ادرارآور و آرامبخش استفاده می‌شود.

موارد استفاده‌ی روغن بادام چیست؟
از آنجایی که روغن بادام شیرین و تلخ موارد استفاده‌ی مختلفی دارند، آن‌ها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

موارد استفاده‌ی روغن بادام شیرین
روغن بادام شیرین که از دانه‌های خشک شده‌ی بادام شیرین به دست می‌آید غنی از ویتامین‌های A ، B1 ، B2 ، B6 و E است. روغن بادام شیرین را می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد و برای پخت و پز از آن استفاده می‌شود. به علاوه ماندگاری و چسبندگی روغن بادام شیرین آن را تبدیل به روغن مناسبی برای ماساژ دادن کرده است.

روغن حامل آروماتراپی
در آروماتراپی از انواع روغن برای دستیابی به تأثیرات مختلف استفاده می‌شود ولی، استفاده‌ی مستقیم از بسیاری از روغن‌ها می‌تواند سبب تحریک پوست شود. به همین دلیل است که به روغن‌های حامل نیاز داریم. روغن‌های مانند روغن بادام تأثیر آزاردهنده‌ی روغن‌ها را می‌پوشاند.

ماساژ درمانی
روغن بادام شیرین خالص برای هر نوع پوستی مناسب است و می‌توان از آن برای ماساژ درمانی استفاده کرد. روغن بادام شیرین به آسانی جذب می‌شود. بنابراین، به عنوان نرم کننده‌ای شکفت انگیز عمل می‌کند. روغن بادام شیرین باعث نرمی و درخشندگی پوست می‌شود و همچنین رطوبت پوست را متعادل می‌کند. این روغن باعث روشن شدن پوست می‌شود و درخشدگی از دست رفته‌ی آن را باز می‌گرداند و به موجب آن رنگ طبیعی پوست را بهبود می‌بخشد و باعث جوان‌تر به نظر رسیدن فرد می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که روغن بادام شیرین سرشار از اسید اولئیک و لینولئیک است، ماساژ دادن با آن به کاهش درد عضلانی کمک می‌کند.

تولید صابون
روغن بادام شیرین مرطوب کننده‌ای عالی است و از آن برای تولید صابون استفاده می‌شود. از روغن بادام شیرین علاوه بر تولید صابون، در تولید لوازم آرایشی مختلف نیز استفاده می‌شود.

پخت و پز
روغن بادام شیرین قابل خوردن است و حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 و چربی‌های غیر اشباع است. به همین دلیل است که مصرف آن برای بدن ضرری ندارد. از روغن بادام شیرین می‌توان در سالاد استفاده کرد. روغن بادام شیرین همچنین جایگزین خوبی برای روغن زیتون به شمار می‌رود. از مصرف روغن بادام فرآوری نشده خودداری کنید زیرا، ممکن است حاوی باکتری‌های مضر و غیره باشد.

کاربردهای آرایشی
روغن بادام باعث درخشندگی پوست می‌شود. بدین منظور مقداری روغن بادام بر روی پوست خود بمالید و آن را ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه، صورت خود را بخور دهید. پوست صورت شما نرم و درخشان خواهد شد. بهترین قسمت روغن بادام آن است که برای همه‌ی انواع پوست مناسب است. روغن بادام دارای خواص ضد پیری است و به همین دلیل از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. به علاوه، ترکیب روغن جوجوبا و بادام برای درمان موهای شکننده و ضعیف مؤثر است. روغن بادام همچنین به کاهش شوره‌ی سر کمک می‌کند.

تأثیرات التیام‌بخش
از آنجایی که روغن بادام حاوی مقدار زیادی چربی‌ غیر اشباع است، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. استفاده از روغن بادام بر روی پوست اگزما و بثورات پوستی را درمان می‌کند. علاوه بر این، افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند می‌توانند از روغن بادام برای کاهش درد استفاده کنند. همچنین به جای ماساژ دادن می‌توانید به تشت آب چند قطره روغن بادام اضافه کنید و پاهای خود را درون آب قرار دهید.

موارد استفاده‌ی روغن بادام تلخ
این روغن زرد رنگ همانطور که از نام آن پیداست، طعم تلخی دارد. در حدود 50 درصد این روغن دارای سه نوع ترکیب اصلی است: بنزآلدئید ، سیانید هیدروژن و گلیکوزید. 50 درصد باقی مانده حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع و ترکیبات مشابه دیگر بادام شیرین است. در مصرف بادام تلخ باید احتیاط کرد زیرا، حاوی برخی مواد سمی کشنده است. به همین خاطر است که از روغن بادام تلخ بیشتر برای استعمال خارجی استفاده می‌شود. استعمال داخلی در صورت نیاز به مقدار بسیار کم صورت می‌گیرد.

تب‌بر
مواد تلخ مانند گنه گنه ، روغن بادام تلخ و غیره حاوی ترکیبات قلیایی هستند که کم و بیش سمی می‌باشند. این تلخی و سمی بودن از رشد باکتری‌ها ، ویروس‌ها و تک یاخته‌ها جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب برای کنترل پیشرفت عفونت مفید است. این خواص روغن بادام تلخ باعث شده است از آن به عنوان یک تب‌بر برای درمان تب مکرر استفاده شود. ولی، استفاده از آن به عنوان یک ماده‌ی تب‌بر تأثیرات سمی متعددی بر روی بدن دارد.

تأثیرات آرام‌بخش و بی‌حس کننده
از روغن بادام تلخ می‌توان برای القای بی‌حسی استفاده کرد. گلیکوزید و آمیگدالین موجود در روغن بادام تلخ باعث می‌شود اعصاب نسبت به هر نوع حسی حساس شود. ولی از روغن بادام تلخ باید برای استعامل خارجی استفاده کرد. از مصرف روغن بادام تلخ به دلایل آرام‌بخش آن باید خودداری کرد.

ادرارآور
بدن انسان به طور طبیعی تمایل دارد مواد سمی را از طریق عرق ، مدفوع و ادرار دفع کند. مصرف روغن بادام تلخ به مقدار کم باعث ادرار مکرر می‌شود. این ادرار کردن باعث راحت شدن بدن می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید