5 قدم به سوی تفاهم

5 قدم به سوی تفاهم

پیش‌شرط‌های رابطه سالم بین همسران

معمولا برخوردهای همسران و حتی مخرب‌ترین برخوردهای میان همسران با مقاصد خیرخواهانه آغاز می‌شود. آشنایی با برخی مهارت‌های زندگی می‌تواند از بروز برخوردهای مخرب بین همسران پیشگیری کند. پنج مهارت که هر کدام از همسران باید بدانند در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

1)در دعواهای خانوادگی مواظب حرف‌هایتان باشید

کلام شما در دعوا با همسرتان بسیار مهم است. اشاره به مسایل حساس زناشویی و نقاط‌ضعف همسرتان در هنگام دعوا می‌تواند بسیاری از اعمال خوب و محبت‌آمیز شما را در گذشته از بین ببرد. همسران صمیمی‌ باید یاد بگیرند چگونه عصبانیت خود را کنترل یا بهتر بگوییم مدیریت کنند تا حتی در این زمان هم بتوانند راهی بیابند تا رفتار منفی را با رفتار سازنده جایگزین کنند. بیان سازنده انتقادها و توضیح اشتباهی که در رفتار هر دو طرف دعوا رخ می‌دهد، راهی مناسب برای گفتگوی امیدوارکننده است.

2)به تغییرات کوچک اهمیت بدهید

با بررسی روابط زناشویی گوناگون، مشخص شده است که اختلافاتی جزیی میان همسران شاد و راضی از زندگی و همسران ناراضی وجود دارد. یکی از این موارد این است که بسیاری از همسران ناراضی از زندگی تصور می‌کنند که برای بهبود رابطه، باید تغییرات خارق‌العاده‌ای در زندگی آنها رخ دهد. جالب است که بسیاری از طرفین رابطه زناشویی بر این باورند که این تغییر باید در همسرشان رخ دهد نه خودشان اما اغلب این موضوع را درنمی‌یابیم که ما نمی‌توانیم بر رفتار همسرمان کنترل داشته باشیم. این موضوع موجب می‌شود که همیشه یک طرف مشکل ناامید می‌شود چون منتظر تغییر دیگری می‌شود. این در حالی است که اگر هرکدام بدانند که نیاز به تغییر در خودشان وجود دارد و این کار را انجام دهند، متوجه می‌شوند که چه تغییر بزرگ‌تری در زندگی مشترک‌شان به وجود می‌آید. حتما می‌پرسید چه باید کرد؟
مهم‌ترین کار، محبت متفکرانه و آگاهانه است، سعی کنید همسر خود را تشویق کنید و به او امید دهید و برای کارهایش نظر آگاهانه و مسوولانه بدهید، هنگام پیاده‌روی و قدم زدن دست خود را به پشت او بگذارید تا احساس حمایت بیشتری کند و هنگام عصبانیت تمام نقاط ضعف او را نادیده بگیرید و فقط اسم او را صدا کنید.

3)بدانید شیوه برخورد همسرتان با مشکلات با شیوه شما فرق دارد

بسیاری از همسران تصور می‌کنند که مشکلات زناشویی به علت اختلافی که میان آنان و همسرشان وجود دارد به وجود می‌آید در حالی که همسران موفق هم ممکن است مشکلاتی داشته باشند اما به خوبی آن را مدیریت می‌کنند و این رمز شادابی و رضایت برخی از همسران است نه اینکه آنان هیچ‌گونه اختلافی ندارند. این همسران با وجود اختلافاتی که دارند، مهارت خوب گوش کردن دارند. مهارت خوب گوش کردن این نیست که یکدیگر را نصیحت کنیم بلکه درک کردن یکدیگر و درک تفاوت‌ها در شخصیت و سلیقه است. مهارت خوب گوش کردن موجب می‌شود به یکدیگر اطمینان بیشتری داشته باشیم و در مواقع لزوم بتوانیم به یکدیگر به عنوان تکیه‌گاه و مشاور آگاه و بی‌غرض نگاه کنیم.

4)یادتان باشد سلاح زنان با سلاح مردان، متفاوت است

وقتی میان همسران اختلاف جدی پیش می‌آید، هر دو زخم می‌خورند و هر دو سعی می‌کنند از سلاح مخصوص خود برای ضربه زدن یا در حالت بهتر مجاب کردن طرف مقابل استفاده کنند، در حالی که فراموش می‌کنند که هدف آنان از دعوا یا رفع اختلاف نظر و عقیده چیست. وقتی به زندگی‌های مشترک نگاه می‌کنیم، می‌بینیم سوءتفاهم‌های زیادی در امر ازدواج وجود دارد.
برخلاف باور عموم که که مردان با صمیمی‌شدن مشکل دارند و زنان همیشه واکنش بیش از حد نشان می‌دهند، مردان وزنان تفاوت کمی‌در تمایل‌شان برای صمیمیت و ارتباط دارند. به علل گوناگون فرهنگی و زیست‌شناسی، مردان در مدیریت برخوردها و زنان در کم کردن فاصله احساسی مشکل دارند و در حالی که مردان از مباحثه و جدل زناشویی برحذرند، زنان می‌خواهند در همان لحظه اختلاف، مشکل را با مباحثه و صحبت، حل کنند.

5)مهارت‌های ارتباطی را تمرین کنید

بسیاری از افراد به نظر می‌رسد که با ازدواج بازی می‌کنند و از ازدواج‌های مکرر لذت می‌برند. گاهی افراد مشهور و سرشناسی را می‌بینیم که برای مزاح درباره همسر پنجم و ششم و هفتم‌شان سخن می‌گویند. خوب است بدانیم که نیازی به تغییر شریک زندگی به این تعداد نداریم اگر یاد بگیریم که چگونه زندگی خود را مدیریت کنیم و در حقیقت باید مهارت برخورد با اختلافات، عصبانیت و نداشتن توافق را داشته باشیم و بدانیم عواطف خود را چگونه در مقاطع متفاوت زمانی بروز دهیم. با این کار در حقیقت رضایت بیشتری از زندگی خواهیم داشت.
متاسفانه بسیاری از همسران وارد زندگی مشترک می‌شوند در حالی که درباره قوانین و مهارت‌های مربوط به احساسات به شدت منفی خود که مورد اختلاف است و جزو اجتناب‌ناپذیر زندگی مشترک است، هیچ قانون یا مهارت مدیریتی ندارند. بدون وجود قانون مشخص، همسران در هنگام برخوردهای معمول از سلاح‌های بسیار خطرناکی استفاده می‌کنند که مانند پرتاب تیر در تاریکی موجب زخمی‌کردن شریک زندگی خود می‌شوند و به جای اینکه فقط برخورد و اختلاف سلیقه موجود را مدیریت و کنترل کنند این اختلاف و برخورد است که آنان را تحت کنترل خود در می‌آورد.
منبع:www, salamat,com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید