میوه‌های حاوی کربوهیدرات بالا

میوه‌های حاوی کربوهیدرات بالا

 

داشتن اطلاعات در مورد میوه‌های دارای کربوهیدرات بالا برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی سالم هستند همیشه مفید خواهد بود. این مقاله آنچه را که در این باره نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.
کربوهیدرات‌ها بهترین منبع انرژی برای عضلات بدن است. کربوهیدرات‌ها به دو دسته‌ تقسیم می‌شود – ساده و پیچیده. کربوهیدرات‌های ساده از قند طبیعی موجود در میوه‌ها مشتق می‌شود در حالی که کربوهیدرات‌های پیچیده از نشاسته مشتق می‌شود. کربوهیدرات‌ها علاوه بر انرژی ، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید بسیاری را برای بدن فراهم می‌کند.
کربوهیدرات‌ها در عضلات به صورت قند ذخیره می‌شود. این قند گلیکوژن نامیده می‌شود. گلیکوژن در طی فعالیت‌های فیزیکی سوزانده می‌شود و انرژی آزاد می‌کند. به افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند توصیه می‌شود از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده کنند. ولی آن‌ها در حین انجام تمرین‌های سنگین به سرعت خسته می‌شوند زیرا، با کمبود گلیکوژن مواجه می‌شوند. از اینرو، درک اهمیت کربوهیدرات‌ها برای برنامه‌ریزی رژیم غذایی منظم مهم است. اگر بخواهیم زندگی سالمی داشته باشیم، باید به صورت منظم کربوهیدرات مصرف کنیم. به طور خلاصه، برای داشتن بدنی سالم گنجاندن مقدار کافی میوه‌های با کربوهیدرات بالا، سبزیجات و غلات در رژیم غذایی روزانه به همراه ورزش کردن منظم لازم است. این بهترین روش برای کاهش وزن سالم است.

فهرست میوه‌های با کربوهیدرات بالا
رژیم‌های غذایی مختلفی وجود دارد که کاهش وزن سریع را تضمین می‌کند. در همین زمینه، جریان فکری وجود دارد که اثبات کرده است داشتن رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا به همراه مواد غذایی دارای شاخص قند پایین روش خوبی برای کاهش وزن است. میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر اینکه منبع خوبی از انرژی است، فواید دیگری نیز برای بدن دارد. سبزیجات و میوه‌های با کربوهیدرات بالا سلامت گوارشی را افزایش می‌دهد ، سطح کلسترول خون و قند خون را پایدار می‌کند و همچنین سلامت سیستم عصبی مرکزی را بهبود می‌بخشد. یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا مخصوصاً به ورزشکاران و افرادی که سبک زندگی نسبتاً فعالی دارند توصیه می‌شود. هر چند، باید به خاطر داشت که مصرف مواد غذایی با کربوهیدرات بالا بدون ورزش کردن می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات متعددی شود.

میوه‌های حاوی کربوهیدرات بالا
سیب ، زردآلو ، موز ، بلوبری ، گیلاس ، خرما ، انجیر ، گریپ فروت ، انگور ، کیوی ، انبه ، پرتقال ، گلابی ، آناناس ، انار ، آلو ، کشمش ، توت فرنگی ، نارنگی ، هندوانه
میوه‌های با کربوهیدرات بالا باید دارای مقدار فیبر بالا و شاخص قند پایینی باشد. از مصرف بیش از حد این میوه‌ها باید اجتناب کرد. روزانه بین 2 تا 3 وعده از آن‌ها استفاده کنید.

مصرف میوه برای افراد دیابتی
بیشتر اوقات گفته می‌شود که افراد دیابتی نباید میوه مصرف کنند زیرا، میوه‌ها شیرین بوده و قند بالایی دارد مثل انبه. مطابق تحقیقات انجام شده شخص دیابتی روزانه تنها می‌تواند در حدود 15 گرم کربوهیدرات مصرف کند. میوه‌هایی که افراد دیابتی می‌توانند بدون نگرانی مصرف کنند عبارت است از:
موز با اندازه‌ی متوسط 2ر1 عدد
انبه‌ی کنسرو شده 2ر1 فنجان
آناناس کنسرو شده 4ر3 فنجان
توت فرنگی 1 و 4ر1 فنجان
هندوانه 1 و 4ر1 فنجان
جدا از فهرست ارائه شده بالا، حتماً از سبزیجات ، غلات ، حبوبات و محصولات لبنی کم چرب نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یک رژیم غذایی دیابتی باید حاوی مقدار زیادی میوه‌های کم کربوهیدرات و مقدار کم‌تری میوه‌های با کربوهیدرات بالا باشد. به طور خلاصه، همیشه قبل از مصرف محصولات با کربوهیدرات بالا شاخص قند آن‌ها را مد نظر داشته باشید. همچنین، مشاوره با متخصص تغذیه قبل از برنامه‌ریزی رژیم غذایی مهم است.

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید