مواد غذایی که قند خون را پایین می‌آورد

مواد غذایی که قند خون را پایین می‌آورد

شناختن مواد غذایی که باعث کاهش قند خون می‌شود برای کسانی که مستعد افزایش قند خون هستند یک باید به حساب می‌آید. مقاله‌ی زیر به برخی مواد غذایی اشاره می‌کند که مصرف آن‌ها می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.
مصرف شیرینی‌جات و قند و شکر به مقدار زیاد برای سلامتی مضر است. این کار باعث مختل شدن میزان قند خون در بدن می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد قند خون بالا و دیابت شود. از اینرو، کنترل سطح قند خون ضروری است.
مواد غذایی و مکمل‌هایی طبیعی بسیاری وجود دارد که اگر در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود می‌تواند به پایین آوردن طبیعی سطح قند خون کمک کند. بدین منظور فهرستی از مواد غذایی که برای این کار مناسب است ارائه شده است.

دارچین
دارچین حاوی مقدار زیادی منیزیم و همچنین فیبر می‌باشد. علاوه بر این، ماده‌ای به نام پلی‌فنل در دارچین وجود دارد که همانند انسولین عمل می‌کند. همانطور که می‌دانیم انسولین به طور قابل توجهی باعث کاهش قند خون می‌شود. مطابق تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه یک قاشق چایخوری دارچین می‌تواند به کاهش قند خون تا 20 درصد کمک کند. به علاوه، تأثیر آن را می‌توان در مدت 3 هفته مشاهده کرد. به همین خاطر است که این روش درمانی بسیار توصیه می‌شود. دارچین علاوه بر کاهش قند خون باعث کاهش کلسترول نیز می‌شود.

آوکادو
آوکادو حاوی مقدار بالایی چربی‌هایی اشباع شده و فیبر محلول است که حساسیت بدن نسبت به انسولین را بالا می‌برد و برعکس مقاومت در برابر آن را کاهش می‌دهد. آوکادو سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم و ویتامین‌های B1 ، B2 ، B3 و C و E می‌باشد. آوکادو همچنین محتوی تیامین ، فسفر ، اسید فولیک ، منیزیم ، آهن و مس می‌باشد. آوکادو به طور طبیعی دارای محتویات قند پایینی است.

بذر کتان
بذر کتان سرشار از امگا3 ، چربی‌های مفید ، فیبر و مواد معدنی ضروری دیگر می‌باشد. بذر کتان کربوهیدرات کمی دارد و از اینرو، باعث کاهش قند خون می‌شود. بذر کتان همچنین سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد. این‌ها برخی از دلایلی است که باعث می‌شود بذر کتان ماده‌ی غذایی مهمی برای افراد دیابتی به حساب آید.

خشکبار
وقتی صبحت از کاهش قند خون می‌شود، می‌توان روی خشکبار حساب باز کرد. با مصرف خشکبار انرژی پایداری به دست می‌آوریم زیرا، خشکبار مواد غذایی است که دیر هضم می‌شود و محتوی چربی‌های مفید و پروتئین بالایی است. مقاومت در برابر انسولین بدن با مصرف روزانه مقداری خشکبار کاهش می‌یابد. در حقیقت، تحقیقات انجام شده اثبات کرده است که با مصرف خشکبار دیابت نوع دو تا 20 درصد کاهش می‌یابد. بدین منظور می‌توان از گردو ، بادام زمینی و غیره استفاده کرد.

سیر
مصرف روزانه‌ی سیر باعث کاهش سطح گلوکز می‌شود. مصرف سیر خام باعث کاهش قند خون می‌شود ، تولید انسولین را افزایش می‌دهد و در حساسیت بدن نسبت به انسولین نقش دارد. سیر دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی نیز می‌باشد. پس، از افزودن سیر به وعده‌های غذایی خود غافل نشوید.

پیاز
پیاز منبع غنی از گوگرد و فلاونوئیدهاست. بنابراین، از جمله مواد غذایی است که باعث کاهش قند خون می‌شود. مصرف پیاز باعث افت قند خون تا حد قابل توجهی می‌شود.

لیمو
لیمو که سرشار از ویتامین C است برای پایین آوردن سطح قند خون بسیار مفید است. علاوه بر این، خاصیت اسیدی لیمو شاخص قند وعده‌ی غذایی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. لیمو همچنین حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که برای سلامت کلی بدن مفید است.

گیلاس
گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر محلول است. گیلاس حاوی کالری پایینی است که باعث افزایش ترشح انسولین می‌شود. در نتیجه، گیلاس خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

سبزیجات
سبزیجات بهترین ماده‌ی غذایی برای افراد دارای قند خون بالاست زیرا، کالری کمی دارد. برخی از بهترین سبزیجات برای گنجاندن در رژیم غذایی عبارت است از کرم بروکلی و کلم.

سیب‌زمینی شیرین
سیب‌زمینی شیرین نه تنها برای کاهش قند خون بلکه برای کل بدن مفید است. سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن و فیبر محلول است. وجود این دو ماده باعث افزایش پاسخگویی بدن به انسولین می‌شود و سطح قند خون را پایدار می‌کند.

گوجه فرنگی
یکی از سبزیجاتی که در هر خانه‌ای یافت می‌شود گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی نه تنها دارای کربوهیدرات پایینی است بلکه همچنین باعث کنترل سطح گلوکز ادرار می‌شود. پس، افراد دیابتی باید مصرف گوجه فرنگی را فراموش نکنند.

مواد غذایی دیگری که به کاهش قند خون کمک می‌کند:
صدف ، مرغ ، ماهی ساردین ، سبزیجات آب‌پز ، عدس ، دانه‌ی سویا ، لوبیای پخته ، ماکارونی گندم کامل ، گریپ فروت ، بادام و کاشو
جدا از این مواد غذایی، آب ، سرکه و جو نیز باعث پایین آمدن سطح قند خون می‌شود. ولی، در مصرف این مواد غذایی نباید زیاده‌روی کرد.

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید