آیا نوشیدن شیر گرم کمک می‌کند سریع‌تر بخوابید؟

آیا نوشیدن شیر گرم کمک می‌کند سریع‌تر بخوابید؟

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

اغلب گفته می‌شود که نوشیدن شیر گرم باعث تسریع در خواب می‌شود. این گفته تا چه حد صحت دارد؟ این فقط یک گفته است و توسط تحقیقات علمی اثبات نشده است. مقاله‌ی زیر به توضیح در مورد تحقیقاتی می‌پردازد که در آن‌ها عنوان شده است شیر گرم باعث تحریک خواب سریع‌تر می‌شود.
آیا شب‌ها نمی‌توانید شب‌ها بخوابید؟ آیا از بی‌خوابی رنج می‌برید؟ اولین چیزی که از جانب دوستان و خانواده‌تان خواهید شنید نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب است. دلیل این کار آن است که شیر منبع غنی از آمینو اسید تریپتوفان می‌باشد که اثبات شده است خواب را تحریک می‌کند. آیا غنی بودن شیر از تریپتوفان بدین معناست که می‌تواند سبب خواب سریع‌تر شود؟ جواب این سؤال در زیر آمده است.
داشتن خوابی راحت احتمالاً ربطی به نوشیدن شیر گرم ندارد. اول از همه، برای اینکه هر ماده یا دارویی سبب تحریک خواب شود باید از سد خونی – مغزی عبور کند. برخی از قرص‌های خواب‌ آور اینگونه عمل می‌کند; این قرص‌ها به آسانی از سد خونی – مغزی عبور می‌کند که به درمان اختلالات خواب مانند بی‌خوابی کمک می‌کند.
سد خونی – مغزی متشکل از سلول‌های اندوتلیال است که از بافت مغز در برابر پاتوژن‌ها، مواد سمی و حتی داروهایی که در جریان خون در گردش است محافظت می‌کند. سد خونی – مغزی یک مکانیزم فیلترینگ است که مغز را در برابر مواد خطرناک ایمن نگه می‌دارد.
هنگامی که کسی می‌گوید نوشیدن شیر گرم به خواب سریع‌تر کمک می‌کند، ضرورتاً بدین معناست که تریپتوفان حاضر در شیر از سد خونی – مغزی عبور می‌کند تا باعث تحریک خواب شود. اکنون سؤال این است، آیا این کار می‌تواند اتفاق بیافتد؟ این کار بعید به نظر می‌رسد. این بدین خاطر است که تریپتوفان باید با آمینو اسیدهای دیگر مثل تروزین و ایزولوسین برای وارد شدن به سد خونی – مغزی و رسیدن به مغز رقابت کند.
اینکه تریپتوفان وارد مغز نمی‌شود در واقع در تحقیقی که در سال 2003 در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست انجام شد مورد اثبات ثرار گرفت. تحقیق انجام شده مشخص کرد که مواد غذایی و مواد لبنی با مقدار پروتئین بالا باعث افزایش میزان ورود تریپتوفان به مغز نمی‌شود.
به طور خلاصه دستیابی تریپتوفان به مغز بسیار دشوار است. حتی اگر این کار انجام شود، مقدار تریپتوفان که ممکن است وارد مغز شود بسیار کمتر از آن چیزی است که بتواند سبب خواب سریع‌تر شود.
راه حل: شیر به اضافه‌ی کربوهیدرات
راه حل، کاهش میزان آمینو اسیدهای دیگری است که از عبور تریپتوفان از سد خونی – مغزی جلوگیری می‌کند. این کار را می‌توان با افزایش تولید انسولین انجام داد. به طور خلاصه، ترشح انسولین می‌تواند به کاهش مقدار آمینو اسیدها کمک کند که به نوبه‌ی خود اجازه می‌دهد تریپتوفان به آسانی به مغز دسترسی پیدا کند.
برای تحریک تولید انسولین، باید به مصرف غذاهای کربوهیدرات‌دار بپردازید که دارای مقدار قند بالایی است. پس مصرف شیر به همراه مواد غذایی کربوهیدرات‌دار بدین معناست که تریپتوفان نباید با آمینو اسیدهای دیگر رقابت کند چرا که غلظت آن‌ها به خاطر دریافت کربوهیدرات به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این کار سبب افزایش میزان رسیدن تریپتوفان به مغز شده و تأثیر زیادی بر روی توانایی خواب می‌گذارد.
نتیجه‌گیری
همانطور که قبلاً اشاره شد، شیر به تنهایی تأثیری بر روی خواب ندارد. کسانی که می‌گویند مصرف شیر گرم سبب خوابیدن سریع‌تر آن‌ها می‌شود، دلیل این کار بیشتر جنبه‌ی روانشناختی دارد و شواهد علمی در این باره وجود ندارد. پس ، مصرف ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین مانند سریال صبحانه می‌تواند به عبور تریپتوفان از سد خونی – مغزی کمک کرده و به موجب آن خواب را تحریک کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید