روایات صحیح السند مهدویت

روایات صحیح السند مهدویت

روایات صحیح السند مهدویت

ضعف احادیث مهدویت و پاسخ به آن (قسمت سوم)
اهل سنت از آنجا که موضوع مهدی موعود را از جمله خبرهایی می دانند که پیامبر صلی الله علیه و آله به آن بشارت داده، لذا از این جهت در صورتی که ولو یک روایت صحیح در این زمینه وجود داشته باشد اعتباد و ایمان به آن را واجب می دانند.
حمود بن عبدالله تویجری می گوید: «هر چه به طریق صحیح از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسیده و حضرت به آن خیر داده ایمان به آن بر هر مسلمانی واجب است؛ زیرا در راستای اعتراف و شهادت به رسالت اوست، خداوند متعال می فرماید: «و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی» (۱) احمد بن حنبل گفته است هر آنچه از پیامبر به سند صحیح به اثبات رسیده به آن اقرار و اعتراف می کنیم، و اگر چنین نکنیم امر را بر خدا ردّ نموده ایم، خداوند متعال می فرماید: ( ما آتاکم الرسول فخذوا و ما نهاکم عنه فانتهوا). موفق ابومحمد مقدسی نیز در کتاب «لمعه الاعتقاد» گفته است: «واجب است ایمان به هر چه که رسول خدا صلی الله علیه و آله به آن خبر داده و خبر صحیح بر آن دلالت دارد…»(۲).
او در جایی دیگر می گوید: «در وجوب ایمان به خبرهای غیبی تواتر شرط نیست، همان گونه که برخی از اهل بدعتها و متابعینشان چنین گمان کرده اند… بلکه هر خبر غیبی که به سند صحیح از رسول خدا صلی الله علیه و آله ثابت شده ایمان به آن واجب است، خواه آن خبر متواتر باشد و یا واحد، و این قول اهل سنت و جماعت است… آن گاه برای اثبات مدعای خود به آیه ی «نبأ» تمسّک می کند.»(۳)
دکتر محمد احمد اسماعیل مقدم می گوید: «هر حدیثی که به طور صحیح از رسول خدا صلی الله علیه و آله رسیده ایمان به آن بر هر مسلمانی واجب است، و این از لوازم شهادت به نوبت و رسالت پیامبر اسلام است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «امر شده ام که با مردم قتال کنم تا شهادت به لا اله الا الله داده و به من و پانچه را که آورده ام ایمان آورند، اگر چنین کنند خون ها و اموالشان از ناحیه ی من محفوظ بوده و حسابشان بر خداوند است.»(۴)
شافعی می گوید: «هرگاه ثقه ای خبری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرد آن خبر ثابت است، و هرگز حدیثی را نباید از رسول خدا ترک کرد مگر در صورتی که برای آن مخالفتی وجود داشته باشد».(۵)
و نیز از احمد بن حنبل نقل شده که گفت: هر کس حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله را ردّ کند بر لب پرتگاه هلاکت قرار خواهد گرفت.(۶)
«بربهاری» می گوید: «هرگاه شنیدی که شخصی در اخبار طعن می زند و آنها را قبول نمی کند یا چیزی از اخبار پیامبر را انکار می کند او را در اسلامش متهم ساز، زیرا او کسی است که در مذهب و گفتار پست است…»(۷)
در رابطه ی با احادیث صحیح السند درباره ی حضرت مهدی علیه السلام و ظهور او، روایات فراوانی وجود دارد که در کتاب های اهل سنت به چشم می خورد. از میان آن روایات انبوه تعداد بسیاری را دکتر عبدالعلیم عبدالعظیم بستوی در کتاب خود «المهدی المنتظر فی الاحادیث الصحیحه» نقل کرده و هر کدام را با طرق مختلف آورده و بررسی سندی نموده است و در آخر به درایه ی آنها پرداخته و هر کدام را به نحوی تصحیح سندی نموده است.

پی نوشت :

۱- سوره ی نجم، آیه ۳ و۴.
۲- اتحاف الجماعه، ج۱، ص۶.
۳- پیشین، ص۷.
۴- صحیح البخاری، ج۳، ص۲۱۱، المهدی و فقه اشراط الساعه،ص۲۳-۲۴.
۵- الردّ القویم علی المجرم الأثیم، ص۲-۳.
۶- همان.
۷-طبقات الحنابله، ج۲، ص۲۵.
منبع: کتاب دفاع از مهدویت

مطالب مشابه