وَاجعَل یَقینی أفضَلَ الیَقین

وَاجعَل یَقینی أفضَلَ الیَقین

وَاجعَل یَقینی أفضَلَ الیَقین : شجاعت، صبر و توکل از ثمرات یقین است،اگر انسان از یقین برخوردار باشد، به وعده های خدا اعتماد پیدا می کند و به مقام صبر و توکل دست می یابد.

گزیده بحث تبیین دعای مکارم الاخلاق از صحیفه سجادیه در جمع فرماندهان و پرسنل سپاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام :

“واجعل یقینی افضل الیقین”
شجاعت، صبر و توکل از ثمرات یقین است و به تعبیر روایات اگر انسان از یقین برخوردار باشد، به وعده های خدا اعتماد پیدا می کند و به مقام صبر و توکل دست می یابد.

ابوبصیر که از یاران خاص امام صادق علیه السلام است، نقل می کند که از امام صادق علیه السلام درباره تفسیر و معنای یقین سوال کردم و آن حضرت فرمودند، یقین این است که انسان باتکیه به خدا از هیچ چیزی هراس و وحشت نداشته باشد.

ترس در وجود کسی که به گوهر یقین دست یافته معنایی ندارد، چون می داند که هرچه خدا بخواهد تحقق خواهد یافت و هر چه نخواهد، محقق نخواهد شد.

امام سجاد(ع) در این دعا تعلیم می دهد که از خدا بخواهیم یقین ما را برترین یقین قرار دهد، زیرا یقین همان علم و آگاهی است که موجب آرامش و قرار در دل انسان می شود و ضد شک، دو دلی و اضطراب است.

در مرتبه نخست ، یقین و ایمان دارای یک معناست، اما یقین دارای مراتب مختلفی است که اگر انسان به مراتب بالای یقین برسد، پشت پرده حقایق مادی برای او قابل مشاهده خواهد شد.

شجاعت نخستین ثمره یقین :
ممکن است، برخی افراد طبیعتا شجاع باشند ولی گاهی انسان از طبع شجاعی برخوردار نیست ولی یقین او را به شجاعت می رساند ودر عین حال اگر کسی طبعا انسان شجاع و دلاوری باشد و هم از درجه یقین برخوردار باشد، به شجاعت بالاتری خواهد رسید.

حضرت علی علیه السلام، به عنوان کسی که در قله یقین قرار دارد و تعبیر ایشان اینگونه است که “آنقدر یقینم نسبت به عالم غیب قوی است که اگر این پرده های مادی کنار برود، ذره ای به یقین من افزوده نمی شود.” در این باره می فرمایند: اگر من یکه و تنها باشم و دشمن زمین را فراگرفته باشد، هیچ وحشتی نمی کنم و دلیل آن نیز این است که می دانم، دشمنم گمراه است، و درباره درستی راهی که در پیش گرفته ام اطمینان دارم و بصیرتم نیز بصیرت کاملی است و می دانم که در نهایت ممکن است به شهادت برسم و من نیز خود مشتاق شهادت هستم.

تاکید رهبرمعظم انقلاب در خصوص برگزاری برنامه های فرهنگی و جلسات موعظه برای نیروهای مسلح با هدف تقویت ایمان و برای افزوده شدن مراتب یقین در وجود این عزیزان است.

صبر و مقاومت دومین نتیجه یقین:
دومین نتیجه یقین، صبر و مقاومت است و حضرت علی علیه السلام در این خصوص می فرمایند، صبر، ثمره یقین است و انسان های موقن در عرصه های مختلف فردی، اجتماعی و نظامی صبور و مقاوم هستند.

از دیدگاه حضرت علی علیه السلام، شجاعت انسان های شجاع در شدائد و میدان سخت نبرد، “صبر در لحظات” است، که تعبیر بسیار جالبی است. و نیز طبق فرمایش ایشان نخستین لازمه یقین نیز صبر است.

توکل سومین اثر یقین در زندگی:
در روایت است که سلاح فرد موقن صبر در بلایا و شکر خدای متعال در لحظات عافیت است.

در روایت آمده است که معنای توکل این است که انسان بداند، هیچ مخلوقی نمیتواند برخلاف خواست خدا، به انسان ضرر یا نفع برساند یا او را از چیزی منع یا برخوردار نماید و اینکه بداند که در حقیقت ضار و نافع خداست، که اگر کسی به این مقام برسد، هیچگاه طمع به کسی و چیزی نخواهد داشت.

یاد همه شهدای اسلام، به ویژه عزیزانی که این روزها خون پاکشان را نثار انقلاب و حرم اهل بیت علیهم السلام در مبارزه با دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام می کنند گرامی میداریم، باید همیشه از خدای متعال بخواهیم ما را اهل یقین قرار بدهد و ما را از برترین یقین ها برخوردار کند.

وبسایت : آیت الله محمدی ری شهری

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید