خواص سیر

خواص سیر

نویسنده: عذراسادات حکیم

درست است که سیر بوی چندان خوش آیندی ندارد وبعضی به جهت این بو از آن دوری می‌جویند، اما دارای فایده‌های شگفت بسیاری است.
از فایده‌های درمانی و دارویی سیر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
سیر خون را رقیق نموده واز غلظت و لخته شدن آن جلوگیری می‌نماید؛ رگ‌ها را شل می‌کند و فشارخون را کاهش می‌دهد و به همین جهت است که از بروز سکته و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌نماید.
کلسترول خون را پایین می‌آورد؛ کسانی که به بیماری‌هایی نظیر مرض قند (دیابت) مبتلا هستند، می‌توانند با مصرف سیر چربی خون خود را کاهش دهند.
مصرف سیر، بدن را از ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های قارچی و باکتریایی حفظ می‌کند، چرا که بسیاری از موجودات میکروسکوپی به سیرحساسیت دارند.
همچنین سیر بدن را از ابتلا به سرطان‌ها نیز مصون می‌نماید؛ رشد سرطان سینه را به تأخیر انداخته و تعداد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد. از دیگر فایده‌های سیر می‌توان کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های معده و شکم را نیز نام برد. سیر گیاهی است که گام‌های مثبتی در جهت بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی برمی دارد. سیر را به شیوه‌های بسیاری می‌توان استفاده نمود که هریک دارای فایده‌های بسیاری است که هیچ گاه از اثرات اولیه آن نمی‌کاهد. خواص سیر با پختن، سرخ کردن، ترشی درست کردن از بین نمی‌رود بلکه راه‌های استفاده از آن را آسان می‌نماید. به تازگی در سیستم درمان نیز از قرص‌های سیر استفاده می‌نمایند که اثرات استفاده از آن چند برابر استفاده از داروهای شیمیایی است، گذشته از آن که ضررهای داروهای شیمیایی را نیز ندارد. (1)

پی نوشت ها :

1. طب الکبیر، صفحه 52.
منبع: حکیم، عذراسادات؛ (1388) میوه درمانی با بهره گیری از دستورهای اسلامی، قم، عصر غیبت، چاپ نخست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید