آفتابگردان

آفتابگردان

تهیه و تنظیم: شبنم

 

SUNFLOWER

کلیات گیاه شناسی

هنگامی که از گیاه آفتابگردان سخن به میان می آید. معمولاً تخم آفتابگردان در ذهن تداعی می شود. اما تمام قسمت های این گیاه از ریشه، ساقه، شاخه و گل آن گرفته تا مغز ساقه ی آن دارای خواص بسیاری است. آفتابگردان گیاهی است یکساله که تا حدود سه متر رشد می کند. گل آن درشت و زیبا و به قطر 35سانتی متر است

ترکیبات شیمیایی

تخمه ی آفتابگردان بسیار مقوی است و دارای24% مواد پروتئینی،47% روغن، 20% مواد هیدروکربن، 8%فسفر، 9% پتاسیم و ویتامین های A,B است.
روغن تخم آفتابگردان دارای 70%اسید لینوئیک، مقداری فسوفلیپید، و ویتامین E است. به همین دلیل چر بی خون را پایین می آورد و گلسترول را تنظیم می کند.

خواص درمانی

اسانس گل آفتابگردان برای التیام زخم ها و پایین آوردن فشار خون بکار می رود و اسانس برگ های آفتابگردان خاصیت میکروب کشی دارد. در طب قدیم ایران و در طب چینی از تمام قسمت ها ی گیاه آفتابگردان استفاده می شد. در موارد زیر می توان از این گیاه استفاده کرد و از خواص درمانی آن برخوردار شد.
1ـ زنگ زدن گوش؛ مغز ساقه ی آفتابگردان را در آب جو ش بریزید. مانند چای دم کنید و روزی سه فنجان از آن بنوشید.
2ـ تقویت معده و پایین آوردن فشار خون؛ سی گرم از برگ های خشک آفتابگردان را دم کنید و سه فنجان در روز بنوشید.
3ـ سرگیجه، ورم صورت، آب آوردن بدن و تسریع زایمان؛ بیست گرم از گل های خشک آفتابگردان را در آب جوش دم کنید و روزی سه فنجان از این دم کرده بنوشید.
4ـ درد معده، بیماری های دستگاه ادراری، یبوست؛ سی گرم ریشه ی خشک شده ی آفتابگردان را در آب جوش بریزید. مدت پنج دقیقه بگذارید بجوشد و روزی سه بار یک فنجان از آن بنوشید.
5ـ آرتروز و ورم پستان؛ هنگامی که آفتابگردان گل می دهد. طبق گل (قسمت پایین گل که مانندبشقاب است) را جدا کنید و در آب آن قدر بجوشانید تا شیره ی چسبناکی باقی بماند. سپس این شیره را روی مفصل های دردناک بمالید و ماساز دهید؛ درد آرتروز برطرف می شود . برای درمان ورم پستان در زنان شیرده، هنگامی که گل دانه داده، طبق گل را جدا کنید و در زیر آفتاب خشک کرده، سپس تکه تکه کنید و تف دهید(سرخ کنید) تا کاملاً قهوه یی شود. بعد آن را خرد کنید و به صورت پودر در آورید. این پودر را در آب جوشی که کمی شکر به آن اضافه کرده اید بریزید و به صورت شربت به مریض بدهید تا شفا یابد.
6ـ اسهال خونی؛ برای درمان اسهال خونی تخم آفتابگردان را(سی گرم) در آب بریزید و حدود یک ساعت با حرارت ملایم بپزید. سپس آن را با نبات یا قند شیرین کنید و به مریض بدهید
7ـ سردرد همراه با سرماخوردگی؛ سی گرم تخم آفتابگردان را با دو لیوان آب بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آب باقی بماند. این جوشانده را دوبار در روز بنوشید.
8ـ بیماری فتق؛ سی گرم ریشه ی تازه ی آفتابگردان را با آب و شکر قهوه یی بجوشانید و این جوشانده را سه بار در روز بنوشید
9ـ زخم، بریدگی و جراحت؛ مغز ساقه ی آفتابگردان را له کنید و مانند پماد روی زخم و جراحت بگذارید. خونریزی را بند می آورد و بهبودی را تسریع می کند.
منبع: مجله 7 روز زندگی شماره 101

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید