برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی B(3)

برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی B(3)

نویسنده: فادیا عبدوش
مترجم : مریم کاظمی

سبزیجات بسیار مفید:

چغندر و برگ آن – سیب زمینی شیرین – فلفل زرد رنگ – لوبیای سبز – برگ خردل – کلم بروکلی – انواع کلم – جعفری – هویج سفید – هویج زرد – فلفل سبز (تند و شیرین) – گل کلم – کلم پیچ – بادمجان – زنجبیل – کلم بروکسل.

سبزیجات غیر مضر:

مارچوبه – ساقه خیزران – آندیو – شوید – کرفس – سیر – سرخس حلزونی – زنجبیل – خیار – ترب ژاپنی شیرین – رازیانه – کاسنی کوهی – تره فرنگی – آب هویج – انواع کاهو – آندیو قرمز – بامیه – نخود فرنگی و غلاف آن – اسفناج – انواع پیاز به جز کدو حلوایی – انواع ترشی ها و شورها.

سبزیجات مضر:

انواع آرتیشو – ترب – آوکادو – انواع زیتون – کدوحلوایی – ریونه ترب – انواع ذرت – گوجه فرنگی.

فصل نهم: میوه جات

گروه خونی B

غذا مقدار روزانه برای همه نژادها
انواع میوه های مجاز یک عدد 3-4 بار
شما خواهید دید که میوه های مضر برای گروه خونی B بسیار اندک است و به راحتی می توان از آنها چشم پوشی کرد.
آناناس برای افراد دارای گروه خونی B که دچار نفخ شکم هستند بسیار مفید است بخصوص اگر این افراد به خوردن لبنیات و گوشت عادت نداشته باشند. زیرا آناناس حاوی آنزیم بروملین (Bromelain) است که به هضم غذا کمک می کند.
خلاصه اینکه شما می توانید هر میوه ای را که در لیست زیر وجود دارد انتخاب کنید و اگر به طور واضح نام آن ذکر نشده بود. می توانید آب میوه هایی که در لیست وجود دارد را مصرف کنید.

میوه های بسیار مفید:

موز – توت وحشی – انواع انگور – هندوانه – پاپایا – انواع هلو – آناناس.

میوه های غیرمضر:

سیب – برگه هلو – زردآلو – کشمش – انواع گیلاس – انبه – انواع طالبی – انجیر تازه – میوه نان – توت فرنگی – خرما – انجیرخشک – پرتقال – گریپ فروت – به – آلو – گلابی – کشمش سیاه و قرمز – نارنگی – لیموترش.

میوه های مضر:

نارگیل – انار – میوه اختری (میوه ستاره star ftut).

فصل دهم: آب میوه ها و مایعات

گروه خونی B

غذا مفدار روزانه برای همه نژادها
انواع آب میوه های مجاز 240 گرم 2-3 بار
آب 240 گرم 4-7 بار
صاحبان گروه خونی B می توانند بیشتر انواع آب میوه ها و سبزیجات را مصرف کنند. هنگامی که می خواهید آب میوه تهیه و یا خریداری کنید از میوه ها و سبزیجات توصیه شده در فصل 8 و 9 استفاده نمایید. همچنین به شما پیشنهاد می کنم برای تقویت سیستم ایمنی و عصبی خود نوشیدنی زیر را تهیه و هر روز صبح بنوشید:
یک قاشق روغن دانه کتان را با یک قاشق غذاخوری از دانه های لسیتین از نوع درجه یک و 180 تا 240 گرم آب میوه مخلوط و آن را بنوشید.
لسیتین نوعی چربی است که در فراورده های حیوانی و گیاهی یافت می شود و باعث افزایش سوخت و ساز بدن و فعالیت سیستم ایمنی می شود.
این معجون مقدار زیادی از اسیدهای فسفر مفید برای گروه خونی B از جمله کولین، سیرین و ایتانولامین را برای بدن تأمین
می کند.
شاید طعم لذیذ لسیتین شما را متعجب کند. این ماده باعث ذوب شدن روغن دانه کتان و مخلوط شدن آن با آب میوه می شود تا شما از یک معجون خوشمزه لذت ببرید.
فصل یازدهم: ادویه ها و گیاهان طعم دهنده و شیرین کننده ها
گیاهان مناسب برای گروه خونی B آنهایی هستند که به شما احساس گرمی می دهند مثل زنجبیل و کاری و فلفل قرمز تند اما ادویه هایی که باید از آن ها اجتناب کنید شامل ادویه های شیرین و تندی هستند که حاوی لکتین های مضر برای گروه خونی B می باشند. از سوی دیگر گیاهان شیرین موجب ناراحتی معده می شوند بنابراین از شیرین کننده های گیاهی مانند جو جوانه زده، شربت ذرت و نشاسته ذرت و دارچین خودداری کنید. البته شکر سفید و سیاه، عسل و شیره برای دستگاه گوارش گروه خونی B مضر نیست و شما می توانید از آن ها استفاده کنید البته در حد اعتدال.
شما همین طور می توانید مقدار کمی شکلات بخورید البته به عنوان دسر نه غذای اصلی.

ادویه های بسیار مفید:

فلفل قرمز تند – کاری – جعفری – زنجبیل – شیره.

ادویه های غیرمضر:

یانیسون – شکلات – ریحان – گشنیز – شکر قهوه ای – پونه – عسل – تمرهندی – شربت برنج – اکلیل کوهی – سیر تازه – میخک – هل برگ غار – شوید – زیره – رب فلفل تند – شکر سفید – فلفل شیرین – ترخون – آویشن – جلبک دریایی قهوه ای – زعفران – وانیل – جوز هندی – زردچوبه – انواع سرکه – نمک دریا – خردل خشک – اورگانو – پکتین سیب – فراکتوز – مخمر آبجو.

ادویه های مضر:

هفت ادویه – شیره بادام – جو سبز شده – دارچین – نشاسته ذرت – ژلاتین – ادویه سیاه – ادویه سفید – شربت ذرت – صمغ عربی – سس سویا.
فصل دوازدهم: سس ها و طعم دهنده ها
صاحبان گروه خونی B می توانند بیشتر سس ها به جز کچاپ را تحمل کنند زیرا حاوی لکتین های خطرناک گوجه فرنگی است.

سس های غیرمضر:

مایونز – سس خردل – سس سالاد (تهیه شده از مواد مجاز برای گروه خونی B) مربا و ژله تهیه شده از میوه های مجاز برای گروه خونی B، انواع ترشی ها.

سس های مضر: کچاپ

فصل سیزدهم: گیاهان دارویی

به صاحبان گروه خونی B توصیه می کنم از جینسنیگ استفاده کنند زیرا دارای تأثیر مثبتی بر روی سیستم عصبی است. اما توجه داشته باشید که جینسنیگ ممکن است باعث بی خوابی شود بنابراین آن را اول روز بنوشید. شیرین بیان نیز بسیار برای شما مفید است زیرا دارای ویژگی های ضد ویروس است که باعث کاهش ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی بدن می شود.
به اضافه، گروهی از افراد دارای گروه خونی B از کاهش ناگهانی قند خون پس از خوردن غذا (Hypolycemia) رنج می برند و شیرین بیان می تواند قند خون آنها را تنظیم کند.

گل ها و گیاهان دارویی بسیار مفید:

زنجبیل – جینسنیگ – پونه – برگ تمشک – جعفری – شیرین بیان.

گل ها و گیاهان غیرمضر:

یونجه – برگ توت فرنگی – آویشن – زالزالک – گل شاه پسند – درخت غوشه – صوفاریقون – قاصدک – بومادران – نارون قرمز – شیرین بیان – باباآدم – بابونه – ترشک زرد – پوست درخت بلوط – سوسنبر.

گلها و گیاهان دارویی مضر:

آلوورا – ریواس – زیزفون – کاکل ذرت – گل ماهور – شنبلیله – بوصیر (بنگ سفید) جنتیانا – سنای مکی – یونجه قرمز.

فصل چهاردهم: نوشیدنیهای مختلف

بهتر است افراد دارای گروه خونی B به چای سبز، دمنوش های گیاهی – آب و آب میوه اکتفا کنند.
درست است که سایر نوشیدنی ها از جمله قهوه و چای سیاه برای این افراد مضر نیست اما هدف از این رژیم مناسب برای گروه خونی بهبود عملکرد آن ها در حد عالی است نه اینکه نتایج آن ناملموس باشد. بنابراین اگر شما از کسانی هستید که به نوشیدن قهوه و چای عادی (دارای کافئین) علاقمند هستید، سعی کنید چای سبز را جایگزین آن ها نمایید که حاوی کافئین نیست و دارای مواد آنتی اکسیدان مفید است.
نوشیدنی های بسیار مفید: چای سبز.

نوشیدنی های غیر مضر:

قهوه بدون کافئین – قهوه معمولی – چای سیاه بدون کافئین – چای سیاه معمولی.

نوشیدنی های مضر:

آب معدنی – کولا – نوشیدنی های گازدار رژیمی و غیر رژیمی.

فصل پانزدهم: مکمل های غذایی ویژه گروه خونی B

در برنامه غذایی ویژه گروه خونی شما ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل های گیاهی وجود دارد. این مکمل ها تأثیر مثبت برنامه غذایی ویژه شما را تقویت می کند و درست مانند مواد غذایی، این مکمل ها بر روی همه تأثیر یکسانی ندارد. هر ویتامین و ماده معدنی و یا مکمل گیاهی نقش معینی در بدن شما ایفا می کند. بنابراین درمان معجزه آسایی که دوستان شما با گروه خونی A از آن تعریف می کنند، ممکن است برای شما بی تأثیر و یا حتی مضر باشد.
هدف ما از مصرف هر نوع مکمل غذایی برای شما باید تقویت نیرو و افزودن یک سد دفاعی دیگر در برابر نقاط ضعف شما باشد. اما هدف از مصرف مکمل های مفید برای گروه خونی B به این شرح است:
1- بهبود برنامه غذایی ویژه گروه B با دانستن این مطلب که یک رژیم کاملا متعادل است.
2- بهبود ترشح انسولین.
3- تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس ها.
4- تقویت ذهن و تمرکز.
توصیه هایی که خواهید دید روی مکمل های غذایی که برای رسیدن به هدف شما کمک می کند متمرکز خواهد بود و هیچکدام از آن ها تأثیر منفی بر روی گروه خونی B نخواهد گذاشت.
کلمه اسرارآمیز همان تعادل است و شما می توانید از طریق پیروی از این رژیم از ابتلا به بیماری های شایع و امراض خطرناک جلوگیری نمایید.
رژیم غذایی شما سرشار از ویتامین های A؛ B؛ E؛ C، کلسیم و آهن است بنابراین معمولا نیازی به دیافت مکمل های غذایی نخواهید داشت.

مکمل های غذایی مفید:

منیزیوم.
افراد دارای گروه خونی B ممکن است به کمبود شدید منیزیوم
دچار شوند از آنجا که کلسیم در بدن افراد گروه خونی B به شدت جذب می شود آن ها در معرض عدم تعادل میزان کلسیم و منیزیوم در بدن هستند. بنابراین اگر این حالت رخ داد آن ها خود را در معرض ابتلا به انواع ویروس های واگیردار (به علت ضعف سیستم ایمنی) و احساس خستگی و سرماخوردگی و اختلالات عصبی خواهند دید.
در این موارد شاید بهتر باشد از مکمل های غذایی حاوی منیزیوم (300 – 500 میلی گرم) استفاده کنید.
قابل ذکر است که بسیاری از کودکان دارای گروه خونی B به اگزما دچار می شوند و در این حالت منیزیوم برای آن ها مفید خواهد بود. همه انواع منیزیوم می تواند مفید باشد اما تعداد زیادی از کسانی که آن را مصرف می کنند از تأثیر مسهل «منیزیوم سیترات» بیشتر از سایر انواع منیزیوم شکایت دارند.
غذاهای سرشار از منیزیوم مفید برای گروه خونی B
سبزیجات با برگ سبز که به گروه B توصیه شده است. حبوبات و دانه ها
گیاهان دارویی و عناصر شیمیایی گیاهی مفید برای گروه خونی B

شیرین بیان:

شیرین بیان در سطح وسیعی در جهان مورد استفاده قرار می گیرد زیرا حداقل دارای چهار خاصیت است:
1- زخم معده را درمان می کند.
2- مانع ابتلا به ویروس زرد زخم می شود.
3- عوارض خستگی مزمن را رفع می کند.
4- از کاهش شدید قند خون جلوگیری می کند.
اما نکته قابل توجه این است که باید در خوردن شیرین بیان احتیاط کرد زیرا افراط در خوردن آن باعث جمع شدن سدیم در بدن و افزایش فشار خون می شود.
اگر شما گروه خونی B دارید و از کاهش شدید قند خون پس از خوردن غذا رنج می برید، پس از هر وعده غذایی یک تا دو فنجان دم کرده شیرین بیان بنوشید و اگر از عوارض خستگی مزمن رنج می برید به شما توصیه می کنم تحت نظر پزشک خود از داروی تهیه شده از شیرین بیان استفاده کنید. زیرا مصرف مکمل های غذایی حاوی شیرین بیان بدون مشورت پزشک ممکن است باعث مسمومیت شود.
منبع: فادیا عبدوش/ برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی AB / انتشارات عقیل /تهران :1387

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید