حضرت عبدالعظیم حسنی که بوده و چگونه ایشان وفات یا شهید شده اند؟

حضرت عبدالعظیم حسنی که بوده و چگونه ایشان وفات یا شهید شده اند؟

امام حسن مجتبی(ع) پسری به نام زید داشت. از این زید پسری به دنیا آمد به نام حسن. مادر این حسن لبابه نام داشت و لبابه پیش از این همسر حضرت ابوالفضل(ع) بود و پس از به شهادت رسیدن حضرت ابوالفضل، زید او را به همسری گرفت و از او یک پسر و یک دختر به وجود آمد. پسر را حسن و دختر را نفیسه نامیدند. حسن بزرگ شد و همسر اختیار کرد و برای او هفت پسر به دنیا آمد که یکی از آنان علی نامیده شد. این علی پس از آنکه رشد کرد و همسری گرفت، پسری به نام عبدالله به وجود آمد و این عبدالله پس از آنکه بزرگ شد و زن گرفت، خداوند برایش نه پسر داد به نام های: عبدالعظیم، احمد، قاسم، حسن، محمد، ابراهیم، علی اکبر، علی اصغر و زید.
شاه عبدالعظیم که در ری مدفون است، پسر همین عبدالله است و با این حساب نسب شاه عبدالعظیم به این صورت است: عبدالعظیم = عبدالله = علی = حسن = زید بن الحسن المجتبی علیه السلام. (منتهی الآمال، ج 1، ص 457 به بعد؛ جنات النعیم، ملا محمد اسماعیل کزازی اراکی، تحقیق و تصحیح علی اکبر زمانی نژاد، ص 35 به بعد؛ التذکره العطیه، شیخ محمد باقر کلباسی، تحقیق علیرضا هزار، ص 53 به بعد).
حضرت عبدالعظیم حسنی دارای فضایل فراوانی است که یکی از آنان این است که او شیعه خالص و مخلص بود و این در آن زمان و آن شرایط بسیار مهم بود و هر کس نمی توانست به این فضیلت نایل شود. یکی از فضایل او علم فراوان او نسبت به دین خدا بود و گاهی امام معصوم مردم را به او ارجاع می دادند و از فضایل او عبادت و زهد است. او جزو عباد و زهاء عصر خویش بود. (التذکره العطیه، ص 83 به بعد).
صاحب بن عباد یکی از بزرگترین علمای شیعه در زمان شیخ صدوق است و در علم و عمل معروف بود و در آن عصر کمتر کسی به پای او می رسید. او کتابی درباره حضرت عبدالعظیم حسنی نوشته است و نام آن را «رساله فی فضل عبدالعظیم» گذاشته و بارها چاپ شده است. نوشتن این کتاب از سوی ایشان نشانه این است که حضرت عبدالعظیم، از امامزادگان بسیار باعظمت است.

هجرت به ری:
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در زمان معتز بالله زندگی می کرد. معتز در صدد قتل او برآمد و او به دستور امام هادی(ع) به ری آمد و در خانه یکی از شیعیان اقامت کرد. زندگی آن حضرت در ری مخفیانه بود و پس از مدتی عده ای از خواص شیعه او را شناختند و از او استفاده های علمی و عملی کردند. (التذکره العطیه، ص 109 به بعد).

وفات یا شهادت:
معروف و مشهور بین علما این است که آن حضرت، در ری بیمار شد و در اثر بیماری رحلت کرد و برخی را عقیده بر این است که آن حضرت را عوامل معتز بالله به شهادت رسانده اند. (التذکره العطیه، ص 217 به بعد، زندگانی حضرت عبدالعظیم، محمد رازی، ص 96 به بعد به طور مفصل و امامزادگان معتبر ایران، سید عزیزاله امامت، ص 13 به بعد).
عرضه اعتقادات بر امام هادی(ع): یکی از کارهای برجسته حضرت عبدالعظیم حسنی این است که اعتقادات دینی خود را به امام عصر خود عرضه کرد و امام هم اعتقادات او را تأیید کرد. عبدالعظیم حسنی می گوید: «خدمت سرورم امام هادی رسیدم، وقتی که چشم آن حضرت به من افتاد فرمود: ای اباالقاسم خوش آمدی، تو به حقیقت شیعه ما هستی. به آن حضرت عرض کردم: می خواهم دین خودم را بر شما عرضه کنم و اگر مورد پسند شما باشد تا روز قیامت بر آن پایدار بمانم. امام هادی(ع) فرمود: ای اباالقاسم بگو و من چنین گفتم: «خداوند یگانه است، مانند ندارد، نه می توان عقل را از شناختن او تعطیل کرد و نه می توان او را به مخلوقات تشبیه کرد. خداوند نه جسم است، نه صورت است، نه عرض است و نه جوهر است؛ بلکه او اجسام را جسم کرده، صورت ها را صورت کرده، اعراض و جواهر را آفریده و رب همه چیز، مالک همه چیز، آفریدگار همه و ایجادکننده همه چیز است.
من گواهی می دهم که حضرت محمد(ص) عبد و پیامبر او، خاتم پیامبران است و پس از او پیامبری نمی آید و امام و جانشین و ولی امر پس از او حضرت علی(ع)، امام حسن، امام حسین، امام زین العابدین، امام باقر، امام صادق، امام موسی بن جعفر، امام رضا، امام جواد است و اکنون امام و خلیفه و ولی امر شما هستید. امام هادی(ع) به من فرمود: و پس از من امام و جانشین پیامبر و ولی امر پسرم حسن است و پس از او پسرش قائم آل محمد است و مردم در مورد او به حیرت خواهند افتاد. گفتم چطور مگر؟ فرمود: شخص او را نخواهند دید و ذکر نام او حلال نخواهد بود تا روزی که از پرده غیبت بیرون بیاید و کره زمین را پر از عدل و داد بکند. پس از آنکه پر از ظلم و جور است. عرض کردم: همه اینها مورد قبول من است. پس از آن گفتم: ولی آنان ولی خداست، دشمن آنان دشمن خداست، اطاعت آنان اطاعت خداست و معصیت آنان معصیت خداست. من گواهی می دهم که معراج حق است، سؤال قبر حق است، بهشت حق است، آتش حق است، صراط حق است، میزان حق است، و روز قیامت بدون تردید خواهد آمد و خداوند مرده ها را زنده می کند. و من گواهی می دهم که پس از ولایت، فرایض واجب عبارتند از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر.
امام هادی(ع) فرمود: ای اباالقاسم! به خدا سوگند دینی که خداوند برای بندگان خود پسندیده همین است و تو بر آن پایدار بمان و خداوند تو را در دنیا و آخرت ثابت قدم نگهدارد. (بحارالانوار، ج 3، ص 268، چاپ ایران، حدیث سوم، باب ادنی ما یجزی من المعرفه به نقل از توحید شیخ صدوق علیه الرحمه).
حضرت عبدالعظیم حسنی در اوایل سال 200 هجری قمری به دنیا آمد و در سال 250 از مدینه به سامرا رفت و پس از آن به ایران آمد و در سال 252 تا 255 در ری وفات یافت.(امامزادگان معتبر ایران، ص 13 به بعد).

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید